• emelie och Jonas

Cupcakes vs tårta?

Jag har börjat fundera på om man ska ha cupcakes isf tårta på vårt bröllop.
    Fördelen med cupcakes är ju att det känns lättare att hantera, man gör rätt antal, slipper få massa över, slipper skära upp bitar alla och man slpper allt tårtkladd å slafs.

Sen är ju tårta rätt klassiskt så kan kännas lite "måste" med tårta, men jag skulle nog kunna tänka mig fina cupcakes ist, det är ju lite modernt nu.
    Sen är jag personligen lite trött på vanlig tårta.

Är det någon som vet hur det ligger till prismässigt?
    En vanlig tårta hos maxi kostar 13kr/bit, en bröllopstårta både på maxi och citygross kostar 35kr/bit.

• Svar på tråden Cupcakes vs tårta?
  • Jane

Jag är inne på samma spår som dig och känner exakt likadant. Vill ha en traditionell tårta just för att det är en "riktig" bröllopstårta, men cupcakes är samtidigt häftigare och mer "jag"

Du kan inte tänka dig att slå samman båda idéerna och göra en mini-tårts-tårta alltså med små mini-tårtor/bakelser istället? Det tänker vi ha, om vi nu inte ångrar oss igen :)

• ThereseV
    Pyttsan skrev 2012-02-16 22:33:08 följande:
    Måste erkänna att jag varit på 2 bröllop där tårtan tagit slut, så de hade i varje fall inte samma konditori som daniiel, men oftast räcker det ju bra. 
    Där är det ju en stor fördel till mini-tårtorna/cupcakesen. Man slipper oroa sig för att det ska ta slut (eller bli alldeles för mycket över) eftersom man har rätt antal:)

• emelie och Jonas

Blir inte minitårtor ännu dyrare än vanlig då? Tänker att det är mer jobb att göra flera små än en stor?

• Madiicken

Vi ska ha en mini tårta, just för det traditionella att skära tårtan & mata varandra. Sen ska vi ha cupcakes till gästerna och även ha "7 sorters småkakor" i munsbit storlek.

Varför ska man vara som alla andra!?

• daniiel
    emelie och Jonas skrev 2012-02-17 08:28:14 följande:
    Blir inte minitårtor ännu dyrare än vanlig då? Tänker att det är mer jobb att göra flera små än en stor?
    Ja, det brukar bli dyrare.
  • Cosy

Vi kör på cupkakes till gästerna och en liten mimi tårta till brudparet(dvs mig^^)

We did it on DreamHack. Geeky love
  • daniiel

Hahaha om jag som gäst sett att brudparet fick tårta, och jag en sketen (enligt mig) cupcake, så hade jag nog försökt snika till mig en bit av den lilla tårtan ;P Vissa kanske säger att det är otacksamt, men jag klarar verkligen inte av att äta cupcakes!

• Madiicken

Men varför ska man bli avis på tårtan? Det är inte 1800kallt och man behöver inte följa alla "regler" med dittan och dattan när det gäller bröllop. Välkommen 2000 talet och nu verkar det som om dom flesta kör på sitt vis.

Jag skulle tycka det va skit gulligt om man har små mini tårtor / cupcakes, om jag kom som gäst till ett bröllop. För trots allt är det brudparets dag och vi andra som gäster ska va glada att vi får dela deras dag och deras val. Är det inte så? Sen att vissa väljer det traditionella, det är super fint det också. Och så finns det dom som inte gör alls på traditionellt vis.

;D

• Aniara4
    Madiicken skrev 2012-02-17 10:43:04 följande:
    För trots allt är det brudparets dag och vi andra som gäster ska va glada att vi får dela deras dag och deras val. Är det inte så? Sen att vissa väljer det traditionella, det är super fint det också. Och så finns det dom som inte gör alls på traditionellt vis.
    Nja, festen är väl minst lika mycket för gästernas skull? Man förväntas vara en god värd även om man råkar ha gift sig samma dag. Eller var går gränsen annars? Är det ok om bara brudparet får mat medan alla andra får äran att titta på när de äter, t.ex.?

Självklart ska man göra sitt bästa för att gästerna ska få en så trevlig och bra fest som möjligt, annars behöver man ju inte bjuda in dem alls.
Svar på tråden Cupcakes vs tårta?