• ElinFalk85

lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????

Hej! Min pappa säger att han aldrig har ansökt om hindersprövning när han gift sig (han är gift nu och har varit det 2ggr tidigare), han påstår att vigselförättarna aldrig har begärt det. Är man verkligen lagligt gift då??? jag anser att man inte är det och att de vigselförättarna begått tjänstefel. har jag rätt?

• Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????
  • Aniara4

Hur länge sen var det han gifte sig? Det verkar som att hindersprövning infördes 1969 eller möjligen 1973 (Google är inte så hjälpsamt där). Tidigare hade man istället lysning, dvs att det kommande giftermålet utannonserades i kyrkan tre söndagar i rad så att det skulle finnas möljighet att protestera.

• ElinFalk85

senast han gifte sig var för två år sedan med hans nuvarande fru och dessförinnan nångång på 80-talet.

• MeaJ

Gifte han sig för 2 år sedan är han inte lagligt gift

• caruba

Kan det vara så att det var hans fru som skickade in hindersprövningen och att han glömt att han skrivit på den?

• Aniara4

Antingen minns han fel eller så lever han i synd. Flört

• ElinFalk85

HA va bra för det var precis vad jag sa!!!

• ElinFalk85

ja inte att han lever i synd då men att dom inte är gifta utan enbart sambos/förlovade. HAHA JAG HADE RÄTT!! min pappa är en besservisser och är dessutom bipolär så det är extremt viktigt för honom att ha rätt, därför känns det väldigt skönt att kunna knäppa honom på näsan hihi.

• ElinFalk85

han är lite virrig, jo dom hade gjort en hinderspörvning....nåja han är ju 60+.

• ElinFalk85

min pappa är bipolär så han "glömmer" (läs förtränger) lätt saker och är dessutom en väldigt stor besservisser som enbart tror att han själv kan ha rätt (undantag för en av mina bröder som är läkare) därför ville jag knäppa honom på näsan och faktiskt visa att jag hade rätt i denna fråga. lite barnslig, men ibland måste han sättas på plats. nu frågade han sin fru och dom hade ansökt om hindersprövning.

• Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 13:39:14 följande:
    min pappa är bipolär så han "glömmer" (läs förtränger) lätt saker och är dessutom en väldigt stor besservisser som enbart tror att han själv kan ha rätt (undantag för en av mina bröder som är läkare) därför ville jag knäppa honom på näsan och faktiskt visa att jag hade rätt i denna fråga. lite barnslig, men ibland måste han sättas på plats. nu frågade han sin fru och dom hade ansökt om hindersprövning.
    Om han är bipolär kanske du ska "cut him some slack"? I alla fall om han gör saker under sjukdomens inverkan, att vara en besserwisser är såvitt jag vet inget symtom utan en helt vanlig personlighetsegenskap!
Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????