Inlägg från: ElinFalk85 |Visa alla inlägg
  • ElinFalk85

lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????

Hej! Min pappa säger att han aldrig har ansökt om hindersprövning när han gift sig (han är gift nu och har varit det 2ggr tidigare), han påstår att vigselförättarna aldrig har begärt det. Är man verkligen lagligt gift då??? jag anser att man inte är det och att de vigselförättarna begått tjänstefel. har jag rätt?

• Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????
  • ElinFalk85

senast han gifte sig var för två år sedan med hans nuvarande fru och dessförinnan nångång på 80-talet.

• ElinFalk85

HA va bra för det var precis vad jag sa!!!

• ElinFalk85

ja inte att han lever i synd då men att dom inte är gifta utan enbart sambos/förlovade. HAHA JAG HADE RÄTT!! min pappa är en besservisser och är dessutom bipolär så det är extremt viktigt för honom att ha rätt, därför känns det väldigt skönt att kunna knäppa honom på näsan hihi.

• ElinFalk85

han är lite virrig, jo dom hade gjort en hinderspörvning....nåja han är ju 60+.

• ElinFalk85

min pappa är bipolär så han "glömmer" (läs förtränger) lätt saker och är dessutom en väldigt stor besservisser som enbart tror att han själv kan ha rätt (undantag för en av mina bröder som är läkare) därför ville jag knäppa honom på näsan och faktiskt visa att jag hade rätt i denna fråga. lite barnslig, men ibland måste han sättas på plats. nu frågade han sin fru och dom hade ansökt om hindersprövning.

• ElinFalk85
    Aniara4 skrev 2012-02-17 17:08:56 följande:
    Om han är bipolär kanske du ska "cut him some slack"? I alla fall om han gör saker under sjukdomens inverkan, att vara en besserwisser är såvitt jag vet inget symtom utan en helt vanlig personlighetsegenskap!
    för visst har du all fakta innan du uttalar dig??? jasså inte, nej men uttala dig inte då. att ha långa perioder av att vara normal är man är bipolär lärde jag mig typ i gymnasiet på psykologin.
  • ElinFalk85
    Aniara4 skrev 2012-02-17 17:34:11 följande:
    Trevligt.

När jag började läsa ditt inlägg hade jag tänkt svara något om min utbildning och varför jag reagerade på det du skrev, men det där fick mig att inse att det nog inte är någon idé att diskutera med dig. Lycka till med din attityd.
    Du lever inte ihop med min pappa, jag gör det och jag vet hur dan han är inte du. han försöker på alla sätt och vis att skylla ifrån sig saker som han gör på sin sjukdom när han är varken manisk eller deppressiv och han låssas inte komma ihåg saker som han gjort fel genom att kort säga att han inte kommer ihåg så det har inte hänt. det är väldigt frustrerande att växa upp med en sån pappa, som inte går att diskuttera med. jag skulle få mer ut av att diskutera med en vägg. så innan du utalar dig om att jag ska ge efter eller ha överseende så bör du känna till hur det är att leva med en sån person. skulle aldrig ens komma på tanken att tala om för någon som lever med person med psykisk sjukdom att dom ska ge efter och visa hänsyn, aldrig i livet just för att jag har ingen aning om vad denne personen gör eller deras relation. framför allt inte mot främmande personer som jag inte känner. jisses. aldrig skulle jag komma på tanken att förolämpa någon främmande genom att ge dem råd hipp som happ utan att dom ens bett om det. nej aldrig.
  • ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 17:38:49 följande:
    Du lever inte ihop med min pappa, jag gör det och jag vet hur dan han är inte du. han försöker på alla sätt och vis att skylla ifrån sig saker som han gör på sin sjukdom när han är varken manisk eller deppressiv och han låssas inte komma ihåg saker som han gjort fel genom att kort säga att han inte kommer ihåg så det har inte hänt. det är väldigt frustrerande att växa upp med en sån pappa, som inte går att diskuttera med. jag skulle få mer ut av att diskutera med en vägg. så innan du utalar dig om att jag ska ge efter eller ha överseende så bör du känna till hur det är att leva med en sån person. skulle aldrig ens komma på tanken att tala om för någon som lever med person med psykisk sjukdom att dom ska ge efter och visa hänsyn, aldrig i livet just för att jag har ingen aning om vad denne personen gör eller deras relation. framför allt inte mot främmande personer som jag inte känner. jisses. aldrig skulle jag komma på tanken att förolämpa någon främmande genom att ge dem råd hipp som happ utan att dom ens bett om det. nej aldrig.
    och jag läser mycket om psykiska sjukdomar och deras drag i min utbildning med men det gör inte att jag tänker visa någon hänsyn. jag har valt att ha honom långt bort och utan personliga saker, för att man orkar inte. dessutom är han en besservisser och en mansgris (dvs han har väldigt "egna" idéer) om hur kvinnor ska vara. så att visa hänsyn, ja jag har gjort det under hela min barn-och ungdomstid, det resulterade i att han snodde en massa energi från mig. man får stå för saker man gör även om dom görs under konstiga röster eller bipolär eller vad som helst....och du du vet inte heller om jag är psykiskt sjuk och ändå har en sån insikt eller hur.
    nej dom inte andra innan du gått en mil i deras skor är ett bra ordspråk som jag ofta använder mig av.
  • ElinFalk85

jaha näää jag tyckte han behövde sättas på plats för att han är en besservisser =). då förstår vi varandra, va bra =). ha en trevlig fredagskväll =).

• ElinFalk85

saken var den att han sa "det har jag aldrig gjort så det behöver man inte" vilket liknar hans "det minns jag inte så det har inte hänt" därav drog jag in den bipolära delen.

• ElinFalk85
    Aniara4 skrev 2012-02-17 18:05:37 följande:
    Ja då så! Glad

Jag kan ju inte kommentera på hur hela din situation faktiskt är, utan bara på det du skriver, och det du menade var säkert inte som jag tyckte det lät. Det du har sagt sen ger ju en helt annat bild! Jag har mycket riktigt ingen egen erfarenhet av att leva med någon med psykisk sjukdom, men jag jobbar i psykiatrin så jag har sett en hel del. Och samtidigt är det ju som du säger, det finns ju en person där också som är den han är allldeles oavsett sjukdomen. Med mer och mindre tilltalande personlighetsdrag!
    du är klok du ;), jag har adhd vilket gör att jag ibland (läs ofta) skriver eller säger saker utan att tänka efter ;). men som sagt det är ju bra att vi inte är osamt för sånt gillar jag inte. men när han lixom kapar av genom att mena att bara för att han inte har gjort det så behöver man det och är helt bergsäker och med en väldigt arrogant ton så reagerar jag som jag gör när han säger elaka saker när han är manisk, dvs jag blir arg.
    ch adhd och arg är en dålig kombo.
    jag missförstod dig helt enkelt, och ber om ursäkt för det, och bara för det hoppas jag att du får en toppenkväll =).
  • ElinFalk85
    Mollee skrev 2012-02-17 18:23:00 följande:
    Jag blev lite full i skratt när jag läste om din bipoläre besserwisserpappa, för jag har själv växt upp med en bipolär far och känner igen situationen på pricken! Nu var det ju inte så kul just när såna här saker hände, men i efterhand kan det vara skönt att höra att andra varit med om samma sak.
    Är inte så inläst på olika psykiska tillstånd, men det känns som om en kraftig släng av besserwisser är en vanlig "biverkning" hos en viss typ av bipolära...
    ja jag kan ju bara prata för min pappa, jag har en kompis som är bipolär men hon är ingen besservisser. men pappa är en stor besservisser. å skratta på du ;), det brukar jag också göra ibland. haha.
  • ElinFalk85
    KirsiLaa skrev 2012-02-17 18:53:29 följande:
    Jag är bipolär och det är så att man glömmer saker, ofta och väldigt fort. Det handlar inte om att skylla på sjukdomen för att komma undan och inte behöva erkänna att man har gjort fel, utan det handlar om att man faktiskt glömmer saker. På riktigt. Ibland minns jag inte vad som  har hänt tidigare på dagen. Idag till exempel. Sambon sms:ade och berättade att han ska träna imorgon förmiddag istället för imorgon kväll. När han kom hem från jobbet pratade han om att han ska handla imorgon när han kommer hem. Jag undrade då vart han skulle, för jag kom inte ihåg att han hade sms:at mig... 

Vidare så är det så att även om man inte är inne i en manisk eller depressiv period, så kan man påverkas av sjukdomen ändå. Ta samma exempel som ovan. Just nu är jag varken manisk eller deprimerad, men nog fan glömmer jag saker, tappar ord, får vredesutbott, saknar energi osv.

Nu vet jag inte hur det är att leva med någon som är bipolär, men jag vet väldigt väl hur det är att ha sjukdomen. Jag tycker att du ska försöka lägga bort inställningen att din pappa medvetet skyller på sin sjukdom bara för att slippa ta konsekvenserna för sitt handlande.  
    men i min pappas fall så är det "jag minns inte det så det har inte hänt". att det kan vara så att det har hänt men han inte minns finns inte. så nej jag tänker ge honom mer hänsyn, du ser ovan. jag orkar inte vara förstående och duktig mer så nu har jag honom på en bekant-nivå. att han dessutom är en besservisser och har väldigt gammelmodiga uppfattningar om kvinnor gör inte hela saken bättre.
  • ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 19:23:37 följande:
    men i min pappas fall så är det "jag minns inte det så det har inte hänt". att det kan vara så att det har hänt men han inte minns finns inte. så nej jag tänker ge honom mer hänsyn, du ser ovan. jag orkar inte vara förstående och duktig mer så nu har jag honom på en bekant-nivå. att han dessutom är en besservisser och har väldigt gammelmodiga uppfattningar om kvinnor gör inte hela saken bättre.
    han är ju min pappa på 60+ och fick diagnosen för mer än 30 år sen så visst borde han veta att man glömmer mycket och då vara införstodd med att saker kan ha hänt, men att han glömmer men nääää.
  • ElinFalk85
    KirsiLaa skrev 2012-02-17 19:30:15 följande:
    Jag menade inte riktigt att du ska ge mer hänsyn och bara bortse från hur han är (även om det är bra att göra det, inte bara mot pappor som beter sig skumt, utan i allmänhet), mest bara att låta det vara för att då slipper du lägga ner energi på att irritera dig och vara arg på honom...
    kloka ord =)
Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????