Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????

Hur länge sen var det han gifte sig? Det verkar som att hindersprövning infördes 1969 eller möjligen 1973 (Google är inte så hjälpsamt där). Tidigare hade man istället lysning, dvs att det kommande giftermålet utannonserades i kyrkan tre söndagar i rad så att det skulle finnas möljighet att protestera.

• Aniara4

Antingen minns han fel eller så lever han i synd. Flört

• Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 13:39:14 följande:
    min pappa är bipolär så han "glömmer" (läs förtränger) lätt saker och är dessutom en väldigt stor besservisser som enbart tror att han själv kan ha rätt (undantag för en av mina bröder som är läkare) därför ville jag knäppa honom på näsan och faktiskt visa att jag hade rätt i denna fråga. lite barnslig, men ibland måste han sättas på plats. nu frågade han sin fru och dom hade ansökt om hindersprövning.
    Om han är bipolär kanske du ska "cut him some slack"? I alla fall om han gör saker under sjukdomens inverkan, att vara en besserwisser är såvitt jag vet inget symtom utan en helt vanlig personlighetsegenskap!
  • Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 17:30:29 följande:
    jag. sen en  annan sak...lever du med min pappa...spännande berätta vilken relation ni har...jasså du gör inte det, nej men håll käft då.
    Trevligt.

När jag började läsa ditt inlägg hade jag tänkt svara något om min utbildning och varför jag reagerade på det du skrev, men det där fick mig att inse att det nog inte är någon idé att diskutera med dig. Lycka till med din attityd.
  • Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 17:38:49 följande:
    Du lever inte ihop med min pappa, jag gör det och jag vet hur dan han är inte du. han försöker på alla sätt och vis att skylla ifrån sig saker som han gör på sin sjukdom när han är varken manisk eller deppressiv och han låssas inte komma ihåg saker som han gjort fel genom att kort säga att han inte kommer ihåg så det har inte hänt. det är väldigt frustrerande att växa upp med en sån pappa, som inte går att diskuttera med. jag skulle få mer ut av att diskutera med en vägg. så innan du utalar dig om att jag ska ge efter eller ha överseende så bör du känna till hur det är att leva med en sån person. skulle aldrig ens komma på tanken att tala om för någon som lever med person med psykisk sjukdom att dom ska ge efter och visa hänsyn, aldrig i livet just för att jag har ingen aning om vad denne personen gör eller deras relation. framför allt inte mot främmande personer som jag inte känner. jisses. aldrig skulle jag komma på tanken att förolämpa någon främmande genom att ge dem råd hipp som happ utan att dom ens bett om det. nej aldrig.
    Jag sa inte att du skulle ge efter eller ha överseende. Men det du skrev kunde tolkas som att du tyckte han behövdes sättas på plats för att han var bipolär, och det lät lite hårt i mina öron. Det blir mer begripligt när du säger att han själv brukar skylla dåligt beteende på sin sjukdom, annars förstod jag inte varför du drog in den i det hela när den inte har något med hans besserwissermanér att göra.

På ett diskussionforum får man räkna med att någon kan kommentera det man säger, och att kommentaren inte är vad man vill höra. Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av min kommentar, men din reaktion står inte i proportion till vad jag faktiskt sa.
  • Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 17:54:45 följande:
    jaha näää jag tyckte han behövde sättas på plats för att han är en besservisser =). då förstår vi varandra, va bra =). ha en trevlig fredagskväll =).
    Ja då så! Glad

Jag kan ju inte kommentera på hur hela din situation faktiskt är, utan bara på det du skriver, och det du menade var säkert inte som jag tyckte det lät. Det du har sagt sen ger ju en helt annat bild! Jag har mycket riktigt ingen egen erfarenhet av att leva med någon med psykisk sjukdom, men jag jobbar i psykiatrin så jag har sett en hel del. Och samtidigt är det ju som du säger, det finns ju en person där också som är den han är allldeles oavsett sjukdomen. Med mer och mindre tilltalande personlighetsdrag!
  • Aniara4
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 18:13:11 följande:
    du är klok du ;), jag har adhd vilket gör att jag ibland (läs ofta) skriver eller säger saker utan att tänka efter ;). men som sagt det är ju bra att vi inte är osamt för sånt gillar jag inte. men när han lixom kapar av genom att mena att bara för att han inte har gjort det så behöver man det och är helt bergsäker och med en väldigt arrogant ton så reagerar jag som jag gör när han säger elaka saker när han är manisk, dvs jag blir arg.
    ch adhd och arg är en dålig kombo.
    jag missförstod dig helt enkelt, och ber om ursäkt för det, och bara för det hoppas jag att du får en toppenkväll =).
    Det är stort att kunna medge när man gjort fel, jag är själv skitdålig på det men försöker bättra mig!

Skönt att vi redde upp det i alla fall. Ha en bra kväll du med!
Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????