Inlägg från: KirsiLaa |Visa alla inlägg
  • KirsiLaa

lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????

Jag är bipolär och det är så att man glömmer saker, ofta och väldigt fort. Det handlar inte om att skylla på sjukdomen för att komma undan och inte behöva erkänna att man har gjort fel, utan det handlar om att man faktiskt glömmer saker. På riktigt. Ibland minns jag inte vad som  har hänt tidigare på dagen. Idag till exempel. Sambon sms:ade och berättade att han ska träna imorgon förmiddag istället för imorgon kväll. När han kom hem från jobbet pratade han om att han ska handla imorgon när han kommer hem. Jag undrade då vart han skulle, för jag kom inte ihåg att han hade sms:at mig... 

Vidare så är det så att även om man inte är inne i en manisk eller depressiv period, så kan man påverkas av sjukdomen ändå. Ta samma exempel som ovan. Just nu är jag varken manisk eller deprimerad, men nog fan glömmer jag saker, tappar ord, får vredesutbott, saknar energi osv.

Nu vet jag inte hur det är att leva med någon som är bipolär, men jag vet väldigt väl hur det är att ha sjukdomen. Jag tycker att du ska försöka lägga bort inställningen att din pappa medvetet skyller på sin sjukdom bara för att slippa ta konsekvenserna för sitt handlande.  

• KirsiLaa
    ElinFalk85 skrev 2012-02-17 19:23:37 följande:
    men i min pappas fall så är det "jag minns inte det så det har inte hänt". att det kan vara så att det har hänt men han inte minns finns inte. så nej jag tänker ge honom mer hänsyn, du ser ovan. jag orkar inte vara förstående och duktig mer så nu har jag honom på en bekant-nivå. att han dessutom är en besservisser och har väldigt gammelmodiga uppfattningar om kvinnor gör inte hela saken bättre.
    Jag menade inte riktigt att du ska ge mer hänsyn och bara bortse från hur han är (även om det är bra att göra det, inte bara mot pappor som beter sig skumt, utan i allmänhet), mest bara att låta det vara för att då slipper du lägga ner energi på att irritera dig och vara arg på honom...
Svar på tråden lagligt gift utan hindersprövning och vigselbevis????