• s83

    När och hur betalade ni festlokalen/restaurang / arrangör?

    Betalade ni 100% t o m bröllopsdagen eller vad har ni kommit överens om? I vår lokal ordnar de blommor, mat, tårta, dekoration. Jag är tacksam för svar. Verkar det orimligt att allt ska vara inbetalt t o m bröllopsdagen?

  • Svar på tråden När och hur betalade ni festlokalen/restaurang / arrangör?
  • MiaBella

    Vi har också hyrt en festlokal där mat och allt ska ingå...vi betalar en depositionsavgift till dom men resterande av summan betalas efter bröllopet så att vi vet att båda parter blir helt nöjda. Vi gör såklart upp ett kontrakt innan som båda är överens om:)

  • daniiel

    Vi hade vår fest på ett hotell, så de ordnade ju med lokalen och dekorationer, mat, städning och allt. Vi betalade ett par dagar efter bröllopet för allt. Det var ju lite svårt att veta i förväg hur många flaskor vin/öl/cider och liknande som gick åt under kvällen.


  • s83

    Ser nu att allt ska betalas senast dagen innan.

  • maria12

    Vi har också bokat lokal där de ordnar all mat, dryck och dekorationer. Vi får en faktura efter bröllopet och har fått en kuvertavgift per person, sen betalar vi utöver det om vi lägger till fler flaskor vin etc. Baren efter middagen kommer folk att få handla i själva. Vi har inte betalat deposition heller.

    Om ni har bestämt allt i förväg, dvs exakt hur många flaskor vin etc som ingår i priset så kan man väl betala innan, men så fort några poster är beroende av hur mycket som går åt så låter det enklare att betala efteråt. Om ni har kostnader som kan ändras under kvällen så kanske ni kan föreslå att ni betalar hälften innan och hälften efter för att täcka upp om det blir något extra. 

  • Aniara4

    Vår lokal ordnade mat, dryck hade vi med oss. De förmedlade även personal. Vi betalade 3000:- i deposition vid bokningen, resten fick vi faktura på efteråt. Personalens betalning skulle vi ha med oss till festen... hmmmm, kontant... (Ibland vill man inte fråga för mycket.)

  • maria12

    Ah, just det, det ingår personal i vårt "paket" också. Det där med kontant betalning till personalen låter ju väldigt suspekt...men ja, går man med på det så ska man nog inte fråga för mycket :)

  • Daludd

    Vi betalade bokningsavgift på 5000 :- och skrev kontrakt, kommer att betala efteråt troligtvis då det kan gå åt olika många vinflaskor. Känns vanligast?

  • Pyttsan

    Vi får faktura som ska betalas efteråt. 

  • ElinFalk85

    Vi har valt ett paket med brudskål med snacks, buffé och 3 glas alkoholfri öl eller vin samt tårta för 650kr per person. då får vi även tillgång till restaurangens festvåning för att dansa gärnet efter middagen. restaurangen är indelad i olika rum och vi ska äta i ett som heter glashuset. ser ut som ett stort glashus och är mkt fint =). vi betalar samma kväll med kort.

  • 1700tal

    Festlokalen ska betalas några veckor innan. Catering mm kommer faktura på i efterhand.

  • soffia

    Vi har oxå en lokal där dom håller med allt från servering till dekorationer, vi har lagt en handpenning när vi bokade, sen vill dom ha 75% av summan ca 1 vecka innan och resten efter när man vet hur mkt vin/öl osv som har gått åt under middagen, gissar att det kommer gå åt mer än vad man räknar med

  • sollan

    Vi kommer få en räkning att betala efteråt.


    Blivande vårbrud
  • augustesen

    Jag har för mig att lokalen vi bokat ville ha 25% av summan två veckor innan bröllopet och resterande efteråt. Landar runt 800:-/pers med brudskål, 3-rätters med vin, kaffe samt dukning och typ murgröna på borden. Dock ska vi byta lokal nu så vi får ha med egen alkohol :)

Svar på tråden När och hur betalade ni festlokalen/restaurang / arrangör?