Ok att ta med annan än partner?
Jag hade inte tolkat +1 som ta med en vän. Håller med någon annan här som sa att det är lite oförskämt faktiskt. Visst, självklart är det roligare att gå på en fest där man känner de flesta, men bröllop är ju inte som alla andra fester. Dels för att det faktiskt är dyrt att ordna ett bröllop (dyrare än en "vanlig" fest i alla fall) och dels för att det händer något nästan hela tiden, tal, lekar osv. så man behöver ju inte känna sig lika ensam om man nu är blyg eller har svårt för att konversera.
Är anledningen till att han vill ha med sig en vän att de ska dra vidare efter bröllopet eller för att han känner sig "ensam"? Är han en person som har lätt för att prata med andra eller tror du han behöver stödet från den här vännen?
Vi gifter oss i maj och betalar 1300 kr per kuvert. Jag har ett par vänner som inte känner så många och som är singlar och träffar de någon och blir så där härligt kära som man är i början av ett förhållande så får de självklart ta med den personen. Det är ju underbart att få gå på bröllop som är så fullt av kärlek med någon man är sådär kär i själv, även om man inte har träffats så länge. Däremot hade jag sagt nej om de frågade om de fick ta med sig en kompis. Bröllop är lite för personligt för det tycker jag. Jag hade själv inte velat gå på ett bröllop där jag inte träffat någon av brudparet tidigare, i egenskap som kompis till en gäst.
Lycka till!