• Anonym (Tveksam)

Ok att ta med annan än partner?

Till en av mina vänner skickade jag en +1 inbjudan. Det vill säga rätt ta med sig någon på festen. Anledningen till att jag gjorde detta var dels för att han bor långt bort och inte känner någon av de övriga på festen och dels för att jag inte visste om han i nuläget dejtade någon eller inte.

Han hörde av sig för ett par veckor sedan och sa att troligen kommer att komma själv eftersom han inte träffar någon. Vi har då räknat med att han ska komma själv och hade redan planer på att bjuda in en annan vän.

Men igår hörde han av sig och skrev att han skulle vilja komma med en killkompis eftersom de efter bröllopet hade tänkt att resa vidare och besöka någon annan vän.

Den här personen är någon jag inte känner och jag tycker det känns olustigt att betala 1000 kr för någon man inte har en aning om vem det är, samtidigt tänkter jag att det egentligen hade varit samma sak om hade tagit med sig en tjej som han nyligen hade träffat.

Hur hade ni gjort om ni varit i min sits?

• Svar på tråden Ok att ta med annan än partner?
  • synanceia

Jag tycker att du kan förtydliga att inbjudan gällde just en eventuell partner och inte en kompis.

• Anonym (Tveksam)

Jo det kan jag ju förstås göra. Jag vet att jag har möjligheten att säga nej men jag tänker lite på att han inte känner någon annan och måste ju resa hit själv och fixa boende på egen hand.

Samtidigt är det 1000 kr extra som vi hellre skulle lägga på att ytterligare en vän till oss skulle kunna komma... 

• Aniara4

Jag håller med synanceia. Normalt sett bjuder man ju bara med etablerade partners, det var generöst av er redan att erbjuda honom att ta med en eventuell ny partner som inte hunnit bli "etablerad" än. Det skulle ju kunna vara så att han just träffat någon som han sen skulle komma att leva med och som ni då även skulle lära känna och umgås med i framtiden. Men att ni ska börja umgås med hans kompis känns ju mindre sannolikt.

Hade det känts ok för er att han tog med en kompis hade det ju varit en annan sak, men det är tydligt att du/ni inte tycker det känns riktigt rätt.

Hade det varit jag så hade jag förklarat att det inte var så det var tänkt, utan att ni ville öppna en möjlighet om det var så att han just hade träffat någon som ni inte kände till än. Kompisen kan säkert hitta på nåt annat sätt att roa sig en kväll.

• Dannedo

Jag vet inte vad som är etikettmässigt rätt, men +1 hade jag kunnat tolka som "ta med vem du vill" medan +respektive inte går att misstolka. Så antingen så får du acceptera att ni faktiskt skrivit +1 och hålla er till det, men om ni hittar något som stöder att +1 bara gäller partner så kanske ni kan säga att vännen är välkommen mot kuvert avgift (om det är så att er vän inte vill komma alls utan sällskap).

• synanceia

Ja sånt här är ju väldigt knepigt egentligen. Tror du att din vän skulle tacka nej till att komma om han inte fick ta med sig sin kompis? Och i så fall är det viktigare för er att han kommer eller att ni sparar 1000 kronor? Själv skulle jag inte tänkt så mycket på just pengarna, men mer på att jag då kanske inte skulle kunna bjuda en annan vän samt att jag gärna vill ha bara de närmsta människorna omkring mig. Men sen så bjöd ni ju redan en för er okänd person i och med att ni skrev +1, så då kanske ni inte bryr er så mycket om det? Sen kan ju jag tycka att det är lite fräckt att fråga om man får ta med en kompis. Det är ju inte en ölfest med polarna han är bjuden på precis. Att han inte känner någon...tja han får väl lära känna folk på festen. En inbjudan är dessutom inte tvingande så om han känner sig obekväm så kan han ju alltid tacka nej. Men som sagt. Fundera på vad som är viktigast för er.

• 1700tal

Jag hade tolkat +1 som "vem som helst", det är ju ordagrant vad det står. Likaså om vi skrivit det i våra inbjudningar så hade jag räknat med att det kommer komma en för oss helt okänd person till bröllopet, som främst är där som sällskap till den inbjudne och inte för att fira oss.

Hade inbjudan gällt en respektive så är det nog bättre att skriva "+ respektive".

Men vad är skillnaden mellan att lägga 1000 kr på en dejt ni aldrig träffat och en kompis? Hur kan det ena "svida" mer i plånboken än det andra?

• 1700tal
    1700tal skrev 2012-02-21 09:36:24 följande:

Men vad är skillnaden mellan att lägga 1000 kr på en dejt ni aldrig träffat och en kompis? Hur kan det ena "svida" mer i plånboken än det andra?

Jag menar, med tanke på att ni skrev +1 av omtänksamhet gentemot gästen som inte känner nån av de andra gästerna...
  • MrsSilfverblad2b

Jag hade inte tolkat +1 som ta med en vän. Håller med någon annan här som sa att det är lite oförskämt faktiskt. Visst, självklart är det roligare att gå på en fest där man känner de flesta, men bröllop är ju inte som alla andra fester. Dels för att det faktiskt är dyrt att ordna ett bröllop (dyrare än en "vanlig" fest i alla fall) och dels för att det händer något nästan hela tiden, tal, lekar osv. så man behöver ju inte känna sig lika ensam om man nu är blyg eller har svårt för att konversera.

Är anledningen till att han vill ha med sig en vän att de ska dra vidare efter bröllopet eller för att han känner sig "ensam"? Är han en person som har lätt för att prata med andra eller tror du han behöver stödet från den här vännen?

Vi gifter oss i maj och betalar 1300 kr per kuvert. Jag har ett par vänner som inte känner så många och som är singlar och träffar de någon och blir så där härligt kära som man är i början av ett förhållande så får de självklart ta med den personen. Det är ju underbart att få gå på bröllop som är så fullt av kärlek med någon man är sådär kär i själv, även om man inte har träffats så länge. Däremot hade jag sagt nej om de frågade om de fick ta med sig en kompis. Bröllop är lite för personligt för det tycker jag. Jag hade själv inte velat gå på ett bröllop där jag inte träffat någon av brudparet tidigare, i egenskap som kompis till en gäst.

Lycka till!

12-05-12
  • Drullen

Vi har bjudit alla som i dagsläget är singlar, med en +1, vilket vi utgår ifrån att vem som helst kan komma. Nu är inte det så vanligt i Sverige, men får du en inbjudan med +1 så betyder det ta med någon för att inte behöva komma själv.

Det är ju nåt som man får ta med i budgeten när man bjuder in, inte bestämma vem som får och vem som inte får räknas som +1 (eller vem är värd eller inte värd att lägga pengar på)

• Joanna Marie

Jag måste nog också säga att +1 betyder "ta med vem du vill" även om det oftast är partner man tar med. Men han hade ju redan sagt att han kommer själv och kompisen kan följa med upp utan att vara med på erat bröllop.

Men säg bara som det är, att ni hade tänkt eventuell partner och att ni redan bjudit en annan person i dens ställe.

Svar på tråden Ok att ta med annan än partner?