• Willow

Vintageklänning och vinterbrudar?

Ah va roligt med fler som ar inspirerad av vintage!   Axelbandslos A-line med stor fluffig kjol ar inte heller min grej, sa det ar roligt att det finns fler som tycker lite olika. Jag gifter mig i juli i ar och har redan kopt min klanning, men den ar klar forst om 12 veckor... Jag valde mellan 3 olika Jenny Packham klanningar. Jenny Packham ar definitivt en designer att se till om det ar vintage du ar ute efter. Det beror ju forstas pa din budget, men du kan alltid kolla denna sida dar dem saljer second hand brudklanningar klanningar oxo.
    www.preloved.co.uk/bridal
    Eller sellmyweddingdress
    www.sellmyweddingdress.co.uk/
    En som jag tror definitivt skulle passa ett Nyarsbrollop ar Jenny Packham Eden, den var bland mina favoriter men en annan vann mitt hjarta. Den ar sa otroligt vacker!
    prova google.cu.uk och sok pa vintage wedding dress sa hittar du sakert mycket mer an google.se
    Kolla aven Temperly, Amanda Wakely, jag har fler lankar sparade pa min mac hemma (pa jobbet just nu, jobbar valdigt hart he he) Jag aterkommer med mer tips.
    Eden dress:

• Willow

En Temperly klanning som kanske faller i smaken eftersom du namnde spets och arm

• Willow

Nej, jag ar bosatt i London sa jag kopte min pa plats... Vet inte om det finns nan butik i Sverige som har dem. Forstar att du vill prova klanning innan du koper och kanna pa tyget osv.... Hmm vet inte riktigt vad jag ska foresla... 

• Willow

Du kan ju alltid gora lite re-search och kolla upp det. Jag tror inte att det ar helt omojligt, dem brukar ju vara duktig pa 'beading och broderi' i Kina, sa varfor inte. Och t.ex Alice Temperly klanningen, den i spets tror jag sakert att du skulle kunna fa uppsydd, aven i Sverige, den ar ju liksom lite lattare eftersom det ar spets och modellen borde inte vara nat problem for en kunnig sommerska och da far du ju bade prova den och kanna pa tyget innan Far man fraga vad din budget ar? Tankte om jag kunde komma pa nat mer tips som passar. Jag gjorde mycket re-search innan jag hittade min klanning och stott pa lite av varje, bade billigare och annu dyrare an Jenny Packham. 
    Den har ar lite liknande Temperly, du skulle kunna lagga till liknande armar pa den oxo...?
    kittyanddulcie.com/city-slicker-cheap-wedding-dress.html

• Willow

Va roligt att det finns flera stycken Svenska brudar som ar intresserade av vintage!! Jag borjade tro att jag var valdigt ensam om det och vagade ju nastan inte namna det... Hela vart brollopstema gar at vintage hallet, lite rustikt vintage, eftersom vi valt att ha mottagningen pa en gammal Hälsingegard och sjalva festen kommer hallas pa den gamla hölogen. Jag har alltid alskat vintage och gamla filmer och Old Hollywood (Audrey Hepburn, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Garbo etc) sa det var nog darfor jag blev sa fast for min klanning. Kommer stylas med 30-40 tals har och har midnattsbla skor i krossad sammet. ( jag har lagt ut den i en annan trad, men tankte dela den med er oxo)

• Willow
    sofiasmamma skrev 2012-02-23 19:11:07 följande:

Oh vad fin!

Var i Hälsingland ska ni ha festen? Har rötter och stuga i Arbråtrakten. :)

Jag skulle haft mammas (-66, ser ut som Silvias) eller mormors (ca 1940) klänning om jag hade kommit i dem. Har även min fasters från tidigt 60-tal, min kollegas mammas från 50-talet, en annan 50-tals i spets och en jättehäftig från -77.
    Men själv ska jag alltså ha den ovan från KiK, köpte/hämtade den idag och är så lycklig!!

Det ar utanfor Hudiksvall i Nasviken vi kommer ha festen.
    Wow, vilken kollektion av fantastiska klanningar du maste ha, vore roligt att se dem. Kanske du borde ha uthyrning av dem istallet eftersom det verkar finnas efterfragan pa vintage brudklanningar i Sverige men inte sa mycket utbud
  • Willow
    Goabullen skrev 2012-02-23 20:01:21 följande:
    Nej vi är några få till -hihi. Har försökt ställt frågor om vintageklänning förut men fått få svar.. Superfin klänning förresten! Älskar Jenny Peckhams klänningar! Den kommer bli såå fin på din dag! Du verkar ha ett jättehärligt tema! Vi tänkte köra lite gammeldags tema och ha lite äldre musik under första delen av kvällen. Vad har ni tänkt  för brudvals om jag får fråga? Vi funderar på Thats Amore med Dean Martin tror jag det är... 
    Harligt med fler av oss, roligt att fa nagra svenska tjejer att bolla ideer med och byta inspirationer! Vi kommer oxo ha en hel del gammal musik, som var forsta dans har vi funderat pa Louis Armstrong & Ella Fitzgerald Cheek to cheek, Frank Sinatra Fly me to the moon eller nat i den stilen...
    IkaMus skrev 2012-02-23 23:06:53 följande:
    Klänningen är fantastisk Willow. Har du en bild på skorna med? Vi har en ganska klar bild över vilken stil vi vill ha, men det känns som att man får leta lite utanför Sveriges gränser. Här finns två andra bloggar med inspiration, inte enbart vintage, men mycket fint! www.polkadotbride.com och www.oncewed.com
    Har kommer en bild pa skorna 

Jag alskar oncewed sidan oxo! kolla in snippetandink.com valdigt mycket fint dar!  
  • Willow

@ sofiasmamma - Fantastiskt vackra gamla klanningar du har efter din mamma och din mormor! Och klanningen du kopt fran Tradera ar jattefin! Jag tror pa att ta bord rosetten och satta en sidenband i midjan som knyts baktill, kanske i en mjuk farg lite typ champagne, beige, guld eller nan annan farg som passar dig! Du kommer bli superfin! 

• Willow
    IkaMus skrev 2012-02-28 00:14:15 följande:
    Inte ännu en sida att bli beroende av! Tur att vi ska ut i öknen snart utan varesig internet eller mobilmottagning. Jag behöver nog lite paus från allt bröllopsplanerande. Jättefina skor. Något sånt skulle jag vilja ha fast i annan färg. Var kommer de ifrån? 
    He he, jag vet! Jag kan ge dig annu fler sidor att bli beroende av
    Skorna kommer fran Kurt Geiger, hittade dem pa rea dessutom £35 (ca 350kr) fast jag tror dem bara har marinbla och en typ morkrosa. Men vart att kolla deras sida iaf, dem har stort utbud pa skor, googla kurt geiger.
    Ha en trevlig semester och paus i brollopsplaneringen! 
  • Willow

Ok, nagra fler allmanna tips till brollopsinspiration...
    www.100layercake.com/
    ruffledblog.com/
    greenweddingshoes.com/
    vintagestyleweddings.blogspot.com/
    rusticweddingchic.com/real-rustic-country-weddings
    www.lovemydress.net/

Angaende skor, tror sakert att du hittar nat om du aker till London, det finns hur mycket utbud som helst och tror sakerligen att du hittar nat i ratt farg, haller med om att dem rosa ar for starka i fargen. Dem ser faktiskt mer ut som en urtvattad rod farg. Du far hojta om du kommer sa skickar jag en lista med lite tips till dig, hjalper mer an garna till! Ska halla utkik efter skor och ser jag nat sa postar jag har. Ha en harlig semester 

• Willow
    September12 skrev 2012-03-01 15:13:34 följande:

Willow!
    Råkade se att du bor i London och kan ha tips om var man kan köpa brudskor. Jag ska nämligen till London i maj och har försökt hitta adresser och affärer via nätet men det har inte gått så bra. Har du något bra tips på var man ska leta? Är även på jakt efter ett snytt smycke att ha i håret!

Hej September12!
    Jag ar val kanske inte den basta pa att peka ut butiker endast for klassiska vita brudskor, men kan ge tips pa allmanna skobutiker i alla fall. Sen beror det ju pa budget ocksa.
    Det finns en gata i centrala London, nara Bond Street Tube station som heter South Molton Street - den gatan har bl.a dessa skobutiker:
    Kurt Geiger - www.kurtgeiger.com/
    Office - www.office.co.uk/
    Reiss - www.reissonline.com/ egentligen inte skobutik, utan mer klader men dem gor skor och accessoarer
    Moda in Pelle - www.modainpelle.com/
    Jones - www.jonesbootmaker.com
    Dune - www.dune.co.uk/
    Bertie - www.bertieshoes.com

Och for harsmycke sa har du aven Butler & Wilson pa samma gata - www.butlerandwilson.co.uk/

Jag skickar ett PM med mer tips sa blir inte denna post allt for lang.
  • Willow
    Nyår2012 skrev 2012-03-17 21:19:57 följande:
    Superfin! Var i stockholm för en tid sedan och knatade runt i alla brudbutiker för att få bekräftat att där absolut inte finns något för mig. Helt otroligt egentligen.  Hur svårt ska det vara, finns det inga återförsäljare i sverige som gillar denna stilen?? Det finns en efterfrågan!
    Nu ar jag ju inte bosatt i Sverige, men efter att ha gjort research online och hort mig for sa verkar det inte finnas nan butik i Sverige som leverar for detta. Jag vill inte lata negativ och nedlatande, men det kanns som att Sverige ligger pa bakfoten vad galler brollopsmode - inte alla vill ha en strapless a-line klanning, men det verkar som att det ar dem enda alternativen som finns... Jag ar ocksa saker pa att efterfragan finns i Sverige, men om ingen levererar till den sa kommer marknaden inte heller utvecklas.... Fram for mer akta vintage och vintage inspirerade
     brudklanningar!
  • Willow
    say yes skrev 2012-03-16 22:57:04 följande:
    Willow! Jag skall till London den 23e Mars. Kan du tipsa om bra vintage affärer, marknader och 2nd-hand affärer i London-området?? Hade vart sååå tacksam!!
    Markanader som ar bra:
    Spitalfield Market - Liverpool Street Station. Marknaden ar dar pa sondagar, och du har aven Sunday Up Market i Truman Brewery nara Brick Lane - allt ar i samma omrade. Om du bara googlar Sunday Up Market sa hittar du mer information. Hela omradet runt dar ar fullt av marknader och massor av second hand/vintage shops. 
    Du har aven Columbia Road Flower Market som ar pa sondagar, gang avstand fran Spitalfield och Brick Lane omradet. Brick Lane har manga vintage butiker.
    Lordagar ar bra for Broadway market - en traditionell gammaldags marknad, bade farmers market och andra saker, allt fran mat. ost, kott, fisk, cakes, smycken, vintage klader, inramade fjarilar - you name it they have it typ! Alla dessa ligger i ostra London.
    Fredagar och Lordagar har du Portobello Market i Notthing Hill, jag tycker den ar battre pa fredagar, du har inte lika manga utstallare men du har battre utstallare pa en fredag, mindre folk - vilket betyder battre forutsattningar att hitta nat bra till battre pris. (Vastra London)
    Googla alla namnen sa hittar du var dem ligger i relation till vart du kommer att bo.
Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?