• Nyår2012

Vintageklänning och vinterbrudar?

Hej!

Nyårsafton 2012 så ska jag bli fru och det ska bli helt fantastiskt underbart! Har så smått börjat leta efter klänning men måste erkänna att jag har jättesvårt att hitta något i min smak. Tubklänning i all ära men det känns inte aktuellt för mig. Jag har tyvärr ingen glasklar bild över vad jag söker men tänk vintage, gärna armar, spets, kvinnligt, vinter...

Jag är ganska lång och smal och vill inte ha någon tantig modell. Är det någon mer än jag där ute som är inne på samma spår som jag och som kanske dessutom har tips om affärer eller webbsidor där man kan hitta liknande. Tacksam för hjälp.

Lägg gärna upp bild på er klänning om ni har någon i denna stilen. TACK!

• Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?
  • Nyår2012

Åååååå vad roligt att du direkt förstod vad jag var ute efter!! PRECIS detta eftersöker jag! Mitt i prick!  Grymt fina klänningar!! Ska genast kolla in dessa sidor. Tack så mkt för tipsen och har du fler så får du gärna återkomma!Solig

• Nyår2012
    Willow skrev 2012-02-21 19:21:06 följande:

Ah va roligt med fler som ar inspirerad av vintage!   Axelbandslos A-line med stor fluffig kjol ar inte heller min grej, sa det ar roligt att det finns fler som tycker lite olika. Jag gifter mig i juli i ar och har redan kopt min klanning, men den ar klar forst om 12 veckor... Jag valde mellan 3 olika Jenny Packham klanningar. Jenny Packham ar definitivt en designer att se till om det ar vintage du ar ute efter. Det beror ju forstas pa din budget, men du kan alltid kolla denna sida dar dem saljer second hand brudklanningar klanningar oxo.
    www.preloved.co.uk/bridal
    Eller sellmyweddingdress
    www.sellmyweddingdress.co.uk/
    En som jag tror definitivt skulle passa ett Nyarsbrollop ar Jenny Packham Eden, den var bland mina favoriter men en annan vann mitt hjarta. Den ar sa otroligt vacker!
    prova google.cu.uk och sok pa vintage wedding dress sa hittar du sakert mycket mer an google.se
    Kolla aven Temperly, Amanda Wakely, jag har fler lankar sparade pa min mac hemma (pa jobbet just nu, jobbar valdigt hart he he) Jag aterkommer med mer tips.
    Eden dress:

Förresten, har du beställt din på nätet då? Kanske dum fråga men jag hade så gärna velar prova dessa modeller i en butik så man får känna på tyg, kolla modell som passar etc.
    Tack åter igen för härliga tips!
  • Nyår2012

härligt att vi är fler som är inne på detta spår. Jag fullkomligt älskar dem klänningarna som "willow" tipsade om i början. Är dock inte rikigt lika förtjust i priserna Önskar jag kunde hitta ngt liknande betydligt billigare. Skulle man ens våga skicka iväg en sådan här typ av klänning som bestälning till Kina? Jag tänker ju på att materialet är ganska speciellt..

Tack för alla andra bra tips också. Ska leta som en tok.

• Nyår2012
    Willow skrev 2012-02-23 19:02:46 följande:
    Va roligt att det finns flera stycken Svenska brudar som ar intresserade av vintage!! Jag borjade tro att jag var valdigt ensam om det och vagade ju nastan inte namna det... Hela vart brollopstema gar at vintage hallet, lite rustikt vintage, eftersom vi valt att ha mottagningen pa en gammal Hälsingegard och sjalva festen kommer hallas pa den gamla hölogen. Jag har alltid alskat vintage och gamla filmer och Old Hollywood (Audrey Hepburn, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Garbo etc) sa det var nog darfor jag blev sa fast for min klanning. Kommer stylas med 30-40 tals har och har midnattsbla skor i krossad sammet. ( jag har lagt ut den i en annan trad, men tankte dela den med er oxo)

Fantastiskt klänning!! Blir sååååå avundssjuk!! Jag hade från början en kanske naiv tanke om att jag skulle kunna hitta en fin klänning för ca 5-6000 kr. Tycker egentligen att det är galet att lägga så otroligt mkt mer pengar för en klänning man ska ha vid ett enda tillfälle (om man har obegränsat med pengar så är det ju en annan sak såklart.) Jag ska till sthlm nästa helg där utbudet förhoppningsvis är bättre än i skåne men tvivlar på att jag kommer springa på något så här vackert som du har.

Kanske lutar åt att jag försöker hitta en bra sömmerska som kan förverkliga min dröm. Omnågon där ute har något i den här stilen och som redan har gift sig och kan tänka sig att sälja sin klänning så snälla hör av er!!
    Alla tips på denna tråden är välkomna! Tillsammans kan vi kanske hitta våra vintageklänniingar.
  • Nyår2012
    IkaMus skrev 2012-02-23 05:09:34 följande:
    Underbara klänningar! Jag var helt inne på en spetsklänning, men det blev en enkel i siden istället från Johanna Johnson som är en australisk designer. Jag bor just nu i Sydey, men är på väg hem och eftersom förlovningen var här kändes det speciellt att ha en klänning härifrån. Vi bor fem minuter från affären där jag har köpt klänningen och går förbi där i stort sett dagligen. Just nu väntar jag på att den ska sys klart. Det är ingen brådska, bröllopet är inte förrän i maj 2013. Det är inga budgetklänningar direkt och de har ingen återförsäljare i Sverige, men det går att beställa online. Ta en titt om ni är nyfikna. www.johannajohnson.com/
    Superfina klänningar! Herregud vad ni alla ger mig bra inspiration. Jag har varit dålig på att söka på rätt sätt på nätet inser jag Kan inte fatta att det ska vara så jävla svårt och ovanligt att hitta sådana här klänningar i Sverige?? Finns ju uppenbarligen en efterfrågan efter alternativa klänningar till alla dessa gräddbakelser i butikerna.
  • Nyår2012
    Goabullen skrev 2012-02-23 13:38:12 följande:

Vilka fantastiska klänningar ni hittat! Den här tråden skulle jag behövt förut innan jag köpte - hihi. Jag har själv svårt för de klassiska tubtoppsklänningarna som finns att köpa på de flesta brudklänningsaffärer. Så svårt att hitta nåt annat här i Sverigetycker jag.

Jag ska själv ha lite vintagetema men som det är nu har jag råkat köpa två klänningar. Det finns en fantastisk designer - Claire Pettibone - som gör makalöst fina klänningar clairepettibone.com/bridal/?cp=gowns/sil-shea...    

Tyvärr finns de inte i Sverige så jag chansade och köpte på nätet. Det ena är en begagnad Claire Pettibone Larissa.

www.joydevivre.net/Joy_de_Vivre/Blog/Entries/...

www.lovemydress.net/blog/2011/06/claire-petti... (längre ner i länken..)

Den är underbar. Inte så vintage som Claires övriga modeller men superfin. Behöver bara sys till lite över bysten.

Den andra ska sys upp av en säljare från Etsy som är inspirerad av denna.. www2.perfectweddingmag.com/product/kristine    clairepettibone.com/blog/2010/10/amanda-ab ramowitz-in-kristene/

Så den ena är ju mer vintage än den andra. Tyvärr såg jag den som sys upp innan jag köpte den andra och jag kände att jag var tvungen att sy upp något liknande för att se om den sitter lika  bra som jag tror den skulle göra.. Svårt sen när den kommer i april och bestämma sig .  De är ju lite dyrare oftast såna här klänningar.. Den från Etsy-säljaren går på ca 5500 kr och den andra gick på drygt 9000. Den sistnämnda som är original har ett urpsrungspris på 2500 dollar.  Så liite dyra är de..

Annars kan jag tipsa om att få en klänning uppsydd i Stockholm. Min systers nära vän sydde upp en brduklänning i vintagestuk - tror det var hos Karin Säby... Hon betalade 3-4 tkr kanske... Om du är intresserad kan jag fråga!

Hej! ´Jag vill gärna veta mer om sömmerskan du känner till. Jag ska till sthlm nästa helg dessutom så kanske hade jag kunnat kontakta henne då. Du har ingen bild på den klänningen hon sydde upp?? Supertacksam för svar.
  • Nyår2012
    Willow skrev 2012-03-16 20:36:07 följande:
    Tankte pa er Vintage brudar nar jag sag denna vackra klanning. Den ar sa otroligt vacker och till ett sant bra pris - det ar sa att man blir lite misstanksam dock, ar det for bra for att vara sann... Ja ja, jag lamnar bild och lank till er sa ni far se den och kolla upp sjalva,  kanske passar den nan av er!
    www.dinnel.com/products/Sleeveless-Scoop-Tran...

Superfin! Var i stockholm för en tid sedan och knatade runt i alla brudbutiker för att få bekräftat att där absolut inte finns något för mig. Helt otroligt egentligen.  Hur svårt ska det vara, finns det inga återförsäljare i sverige som gillar denna stilen?? Det finns en efterfrågan!
Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?