• Goabullen

Vintageklänning och vinterbrudar?

Vilka fantastiska klänningar ni hittat! Den här tråden skulle jag behövt förut innan jag köpte - hihi. Jag har själv svårt för de klassiska tubtoppsklänningarna som finns att köpa på de flesta brudklänningsaffärer. Så svårt att hitta nåt annat här i Sverigetycker jag.

Jag ska själv ha lite vintagetema men som det är nu har jag råkat köpa två klänningar. Det finns en fantastisk designer - Claire Pettibone - som gör makalöst fina klänningar clairepettibone.com/bridal/    

Tyvärr finns de inte i Sverige så jag chansade och köpte på nätet. Det ena är en begagnad Claire Pettibone Larissa.

www.joydevivre.net/Joy_de_Vivre/Blog/Entries/2011/1/4_Claire_Pettibone_Dress_for_Sale.html

www.lovemydress.net/blog/2011/06/claire-pettibone-enchanting-and-ethereal-woodland-shoot.html (längre ner i länken..)

Den är underbar. Inte så vintage som Claires övriga modeller men superfin. Behöver bara sys till lite över bysten.

Den andra ska sys upp av en säljare från Etsy som är inspirerad av denna.. www2.perfectweddingmag.com/product/kristine    clairepettibone.com/blog/2010/10/amanda-abramowitz-in-kristene/

Så den ena är ju mer vintage än den andra. Tyvärr såg jag den som sys upp innan jag köpte den andra och jag kände att jag var tvungen att sy upp något liknande för att se om den sitter lika  bra som jag tror den skulle göra.. Svårt sen när den kommer i april och bestämma sig .  De är ju lite dyrare oftast såna här klänningar.. Den från Etsy-säljaren går på ca 5500 kr och den andra gick på drygt 9000. Den sistnämnda som är original har ett urpsrungspris på 2500 dollar.  Så liite dyra är de..

Annars kan jag tipsa om att få en klänning uppsydd i Stockholm. Min systers nära vän sydde upp en brduklänning i vintagestuk - tror det var hos Karin Säby... Hon betalade 3-4 tkr kanske... Om du är intresserad kan jag fråga!

• Goabullen
    Willow skrev 2012-02-23 19:02:46 följande:
    Va roligt att det finns flera stycken Svenska brudar som ar intresserade av vintage!! Jag borjade tro att jag var valdigt ensam om det och vagade ju nastan inte namna det... Hela vart brollopstema gar at vintage hallet, lite rustikt vintage, eftersom vi valt att ha mottagningen pa en gammal Hälsingegard och sjalva festen kommer hallas pa den gamla hölogen. Jag har alltid alskat vintage och gamla filmer och Old Hollywood (Audrey Hepburn, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Garbo etc) sa det var nog darfor jag blev sa fast for min klanning. Kommer stylas med 30-40 tals har och har midnattsbla skor i krossad sammet. ( jag har lagt ut den i en annan trad, men tankte dela den med er oxo)

Nej vi är några få till -hihi. Har försökt ställt frågor om vintageklänning förut men fått få svar.. Superfin klänning förresten! Älskar Jenny Peckhams klänningar! Den kommer bli såå fin på din dag! Du verkar ha ett jättehärligt tema! Vi tänkte köra lite gammeldags tema och ha lite äldre musik under första delen av kvällen. Vad har ni tänkt  för brudvals om jag får fråga? Vi funderar på Thats Amore med Dean Martin tror jag det är... 
  • Goabullen
    Nyår2012 skrev 2012-02-23 22:42:51 följande:
    Hej! ´Jag vill gärna veta mer om sömmerskan du känner till. Jag ska till sthlm nästa helg dessutom så kanske hade jag kunnat kontakta henne då. Du har ingen bild på den klänningen hon sydde upp?? Supertacksam för svar.
    Hej!
    Jag ska kolla med syster men jag tror det är Karin Säby.. Kan skicka över en bild via din mail..
  • Goabullen

Går det inte att bifoga bilder i mailen? Hmm får inte till det..

• Goabullen

Hej! Hur går det för er brudar? Nån som hittat nån vintageklänning som vill dela med sig? Jag fick min uppsydda "Vintage"-klänning från etsy häromdan. Den känns bra - lite lång bara så den ska sys upp lite

Svar på tråden Vintageklänning och vinterbrudar?