Vintageklänning och vinterbrudar?
Vilka fantastiska klänningar ni hittat! Den här tråden skulle jag behövt förut innan jag köpte - hihi. Jag har själv svårt för de klassiska tubtoppsklänningarna som finns att köpa på de flesta brudklänningsaffärer. Så svårt att hitta nåt annat här i Sverigetycker jag.
Jag ska själv ha lite vintagetema men som det är nu har jag råkat köpa två klänningar. Det finns en fantastisk designer - Claire Pettibone - som gör makalöst fina klänningar clairepettibone.com/bridal/
Tyvärr finns de inte i Sverige så jag chansade och köpte på nätet. Det ena är en begagnad Claire Pettibone Larissa.
www.joydevivre.net/Joy_de_Vivre/Blog/Entries/2011/1/4_Claire_Pettibone_Dress_for_Sale.html
www.lovemydress.net/blog/2011/06/claire-pettibone-enchanting-and-ethereal-woodland-shoot.html (längre ner i länken..)
Den är underbar. Inte så vintage som Claires övriga modeller men superfin. Behöver bara sys till lite över bysten.
Den andra ska sys upp av en säljare från Etsy som är inspirerad av denna.. www2.perfectweddingmag.com/product/kristine clairepettibone.com/blog/2010/10/amanda-abramowitz-in-kristene/
Så den ena är ju mer vintage än den andra. Tyvärr såg jag den som sys upp innan jag köpte den andra och jag kände att jag var tvungen att sy upp något liknande för att se om den sitter lika bra som jag tror den skulle göra.. Svårt sen när den kommer i april och bestämma sig . De är ju lite dyrare oftast såna här klänningar.. Den från Etsy-säljaren går på ca 5500 kr och den andra gick på drygt 9000. Den sistnämnda som är original har ett urpsrungspris på 2500 dollar. Så liite dyra är de..
Annars kan jag tipsa om att få en klänning uppsydd i Stockholm. Min systers nära vän sydde upp en brduklänning i vintagestuk - tror det var hos Karin Säby... Hon betalade 3-4 tkr kanske... Om du är intresserad kan jag fråga!