• sommar2014

Festvåning med mat eller egen lokal med catering?

Vi ska gifta oss 2014 så det första vi måste göra är att boka lokal och bestämma datum! Vilket ju inte är någon brådska men dumt att vänta om de fina lokalerna blir fullbokade.

Vad är bäst - bekvämast och billigast - av alternativen:

1. Festvåning som ordnar med mat, servering, alkohol etc (kuvertpris ca 800/p m mat och vin till maten)

Eller

2. Egen hyrd lokal med egenköpt alkohol och catering?

Jag förstår ju att kuvertpriset blir billigare i alt 2 pga att alkoholen blir billigare och kanske andra saker också men samtidigt vill jag inte ägna dagen efter åt att städa en lokal! Så ska man betala någon som städar och serverar i den egna lokalen blir det kanske lika dyrt eller? Dessutom behöver man kanske köpa in egna dekorationer, dukar, servetter etc om den hyrda lokalen inte har detta?

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Festvåning med mat eller egen lokal med catering?
  • ElinFalk85

man kan ju bara utgå från sig själv, så jag utgår från mig =). När jag började räkna efter vad det skulle kosta att pimpa lokalen, catering, serveringspersonal och diskpersonal, städ dagen efter osv och sedan delade det med antalet gäster blev det faktiskt dyrare än restaurang.
    och eftersom det första nästan gav mig magsår kändes det som, så tog vi restaurang, vi är lata hihi jag och fästmannnen.
    vi ska ha favors i form av choklad (mamma handlar taxfree när hon ska till norge...mkt bra =)) och så har jag beställt organsapåsar i vår temafärg och vanliga vita placeringskort. vi beställde inbjudningar och ska även beställa tackkort (lata :P).
    så summan är att vi är lata och inte vill behöva pyssla och fixa och trixa.
    vår mat blir buffé, med alkolholfritt öl eller vin till maten, kaffe och tårta och så brudskål med snacks när vi kommer. vi har köpt ett paket från enskede värdshus (rekomenderar dem!!!). ligger i sthlm. restaurangen är indelad i olika rum, vi ska sitta i glasverandan som ser ut som ett stort rum av glas, sen går vi ned i festvåningen och dansar gärnet.

• sommar2014

Elin: Du tänker precis som jag här! :) Dock pysslar jag gärna med inbjudningskort etc som man kan göra långt i förväg men på Den Stora Dagen vill jag inte behöva fixa med saker! Och är priset dessutom samma är det ju lika bra att låta en restaurang fixa det mesta. :)

• ElinFalk85
    sommar2014 skrev 2012-02-27 00:05:08 följande:
    Elin: Du tänker precis som jag här! :) Dock pysslar jag gärna med inbjudningskort etc som man kan göra långt i förväg men på Den Stora Dagen vill jag inte behöva fixa med saker! Och är priset dessutom samma är det ju lika bra att låta en restaurang fixa det mesta. :)
    haha exakt, kommer vara nog så nervös hihi =). nej resutaurangen tar hand om allt åt oss...så skönt =). jag har haft mycket kontakt med deras krögare och ska dit på möte om några dagar. andra mötet, tror inte det blir ett tredje. dom verkar väldigt tillmötesgående och snälla.
  • augustesen

Jag har velat fram och tillbaka! Vi bokade en lokal först med egen catering, sen bokade vi ett hotell och nu är vi mitt uppe i ett byte igen :p

Vi kommer ha en lokal där vi har egen catering och sen köpt egen alkohol vilket vi sparar över 10.000:- på. Cateringfirman har personal och kommer fixa allting med mat och dukning. Firman vi bokar genom är ett eventföretag så om vi behöver hyra dekorationer etc har dom de.

Dekorera kommer vi göra själva kvällen innan, men det skulle vi gjort på hotellet också så det är ingen skillnad varken i pris eller tid. Visst blommor på borden/murgröna brukar ingå men de brukar vara så pluttigt :p

Största "problemet" med egen lokal är när man får tillgång till den så det är det viktigaste att kolla upp :)

• ChristineL

Vi är i precis samma sits! Dock vill vi helst ordna med maten själva då min bror är kock, men det verkar svårt att hitta en fin lokal/festvåning där man får göra så. Å andra sidan tänker vi att det ju är smidigt med personal som fixar allt. Det är verkligen mycket att tänka på!
    Vi har flera långväga gäster som behöver sovplats så vi har därför tittat efter platser där man kan kombinera vigsel/fest/sovplats. Men rent ekonomiskt börjar vi dra mer och mer åt kyrkligt bröllop då man brukar få tillgång till församlingshemmet gratis eller till en liten summa - det blir ju helt klart billigast.

Som sagt, vi har inte kommit fram till så mycket än, men detta är dom tankarna som snurrar hos oss :) 

• ElinFalk85

nu utgår jag från mig själv igen, men jag kommer nog redan vara så hysterisk och hispig den dagen UTAN att behöva tänka på om cateringfirmat fixat allt?, och är lokalen verkligen okej och fixad? osv.
    men som sagt det är jag alla är olila.

• sommar2014

Tack för era reflektioner! Ja, känner jag mig själv rätt så kommer jag nog vara stressad ändå så det känns mest lockande att ha en festvåning/restaurang som fixar allt! Framåt vårkanten ska vi nog åka och titta på lokalen vi är intresserade av!

• MrsT2011

Håller med om det som redan sagts i tråden!

Festvåning/restaurang är GULD, tänk vad skönt att vara på ett ställe där personalen dekorerar, dukar, serverar och framför allt - städar! Maten är nylagad och fräsch, plus att varken brudpar eller gäster behöver stressa med en massa fixande under bröllopshelgen.

Om man känner att ekonomin blir ansträngd så är mina tips att bara bjuda på alkohol till maten och att skära i gästlistan. Jag förstår att alla prioriterar olika och har olika umgänge, men i vårt fall var det ett enkelt val att låta gästerna betala sin egen dricka efter middagen samt att inte bjuda släktingar som vi träffar typ en gång om året. Inga sura miner, alla verkade nöjda och ingen har sagt upp bekantskapen pga utebliven inbjudan. Man kan inte anpassa sig efter alla in absurdum, förresten så är det väl brudparets dag?

Lycka till!

Svar på tråden Festvåning med mat eller egen lokal med catering?