Roaccutan som någon rek. skulle jag inte rekommendera som ett första steg. Det finns hemska biverkningr (alla drabbas tack och lov inte av dem) själv har jag provat roaccutan ett par tillfällen, men det kommer tillbaka. Det som roaccutan gör är att den torkar ut dina talgkörtlar vilket leder till att sebumproduktionen blir lika med noll. Resultat av det blir att man ofta blir torr, men finn fri. Anledningen till att det finns en talgproduktion är för att den ska fungera som ett smörjmedel för huden. Finns det för lite av det kan man får finnar av den anledningen. Använder man sig av de billigare märken i hudvård så torkar de oftast ut huden vilket då leder till ännu mer problem med finnar.
Som Italian säger gå till en hudterapeut som gärna arbetar med märken som MD formulations, Exuviance,Nimue och liknande. Dessa märken använder sig av bland annat aha-syror (milda som inte alls är farliga) vilket gör att du får en exfolierande effekt. Då man har en hög produktion av talg så är detta väldigt effektivt utan att det torkar ut huden. På mig har dessa märken fungerat kanon. Och jag märker direkt om jag inte använder dem.
Anledningen till att jag svarar är att jag själv har samma problem och jag är 30 år. Jag har provat det mesta men det som har fungerat bäst på MIG är just att vara ytterst noggran med min hudvård och att jag använder riktiga salongsmärken och att jag har låtit huden ha fått ta tid på sig. Provar man ett märke bör man ge det minst 1 mån. så att huden har fått gå igenom en ny cellförnyelse innan man kan märka skillnad. Ofta hör man kunder säga att märket inte fungerar då de får mer utslag. Vanligt är att man märker att det kan ha kommit lite mer orenheter än vanligt men det är en form av utrensning huden gör innan den kommer i balans igen. Man måste ge det tid och framför allt ge huden tid.
Ledsen för den långa sagan tänke mest dela med mig lite och lycka till!