• Willage

Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?

Jag undrar om det är några som har problem med acne, stora porer, fet och glansig hy, gamla ärr osv? Det skapar ju lite ångest inför den stora dagen, man vill ju känna sig fin och fräsch.
    Någon som känner igen sig?
    Nån som har tips på kurer, produkter osv?

• Svar på tråden Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?
  • Italia08

Börja med att gå till en riktig hudterapeut och där kommer du att få all hjälp du behöver. Jag går regelbundet på ansiktsbehandlingar och har gjort det i 1 ½ år. Min hy har blivit betydligt bättre och jag använder dagligen produkter hemma som förbättrar huden hela tiden.
    Det är väl inte jättebilligt direkt, men jag tycker helt klart att det är värt pengarna.
    (Produkterna jag använder mest är MD formulations och så använder jag bare minerals smink.)

Hur lång tid är det kvar tills du gifter dig?
    För kroppen behöver ju tid på sig att "rensa ut" vilket skapar mer akne en tid. Plus att man behöver tid ifall det skulle visa sig att huden reagerar negativt (allergi) på produkterna.

• Mandelmassa

Jag skulle nog rekommendera ett bra tre-stegs-system, dvs rengöring, ansiktsvatten och kräm efter hudtyp och att peela en gång i veckan. Sen är det väl bra att ha bra make-up på bröllopsdagen så man slipper bli glansig, själv har jag bokat in make-up för bästa resultat!Glad

• Silent Ninja

Jag har lidit av acne i över 13 år. I höstas så bestämde jag mig för att prova roaccutan.
     Min hudläkare har försökt få mig att börja tidigare, men pga att jag trodde att jag skulle få alla biverkningar som finns så fegade jag i många år!
    BIG MISTAKE! 
    Acnen är nu i stort helt borta endast nån liten plita har dykt upp. Jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare.
    Jag har nu ca 3 månader kvar att äta, sen kommer det att vara helt borta. Fantastiskt!
    Jag kan berätta att jag provat typ allt innan, alltså alla acneprodukter som finns tillgängliga proactive, teatree, äta vissa vitaminer o mineraler, jag har gått på salong hos hudterapeut men inget funkar.. Jag har testat mineralsmink men det har en glittrig finish och det kanske inte är vad man mest av allt önskar sig när man har varit glansig i fejjan i flera år....
    Sen så kan man ju åtgärda acneärren och stora porer osv med laser, dyrt men prisvärt verkar det som då jag sett bilder på vilka resultat man kan få..
    Gå till din vårdcentral så kan de skicka remiss till hudklinik på sjukhuset. Där får du träffa en hudläkare som vet precis vad som behövs för dig.
    Det första steget är salva att smörja med tex dalacin, och tetralysal som man får äta i nån månad, men oftast kommer det tillbaka när man slutar med tetran.
    Hoppas detta är till lite hjälp..

• thegedinstudio

-Använd inte smink som täpper igen. (mineralsmink är det bästa)

-Använd produkter för just för din hudtyp. Ett bra märke är MD formulations, de har en serie för just problemhy. Det säljs på bla. Åhlens City, och där får du råd från hudterapeuter. Använd inte billiga märken, det torkar ut din hud och gör det värre. (typ de man köper på apoteket)

-Lägg en återfuktande och rengörande ansiktsmask minst en gång i veckan

- Använd en mild ansiktspeeling 2 ggr i veckan för att ta bort gamla hudceller och få huden och porerna och öppna sig.

-Ansiktsvatten gör att porerna drar ihop sig.

-Solarium är förvisso dåligt för rynkorna, men att sola någon gång ibland brukar göra under för problemhy.

MVH/Makeupartisten (som har fet hy och stora porer)

• kaffeälskaren

Roaccutan som någon rek. skulle jag inte rekommendera som ett första steg. Det finns hemska biverkningr (alla drabbas tack och lov inte av dem) själv har jag provat roaccutan ett par tillfällen, men det kommer tillbaka. Det som roaccutan gör är att den torkar ut dina talgkörtlar vilket leder till att sebumproduktionen blir lika med noll. Resultat av det blir att man ofta blir torr, men finn fri. Anledningen till att det finns en talgproduktion är för att den ska fungera som ett smörjmedel för huden. Finns det för lite av det kan man får finnar av den anledningen. Använder man sig av de billigare märken i hudvård så torkar de oftast ut huden vilket då leder till ännu mer problem med finnar.

Som Italian säger gå till en hudterapeut som gärna arbetar med märken som MD formulations, Exuviance,Nimue och liknande. Dessa märken använder sig av bland annat aha-syror (milda som inte alls är farliga) vilket gör att du får en exfolierande effekt. Då man har en hög produktion av talg så är detta väldigt effektivt utan att det torkar ut huden. På mig har dessa märken fungerat kanon. Och jag märker direkt om jag inte använder dem.

Anledningen till att jag svarar är att jag själv har samma problem och jag är 30 år. Jag har provat det mesta men det som har fungerat bäst på MIG är just att vara ytterst noggran med min hudvård och att jag använder riktiga salongsmärken och att jag har låtit huden ha fått ta tid på sig. Provar man ett märke bör man ge det minst 1 mån. så att huden har fått gå igenom en ny cellförnyelse innan man kan märka skillnad. Ofta hör man kunder säga att märket inte fungerar då de får mer utslag. Vanligt är att man märker att det kan ha kommit lite mer orenheter än vanligt men det är en form av utrensning huden gör innan den kommer i balans igen. Man måste ge det tid och framför allt ge huden tid.

Ledsen för den långa sagan tänke mest dela med mig lite och lycka till!

• Pebbles

Tycker många förslag är bra, men jag vill bara ge ett varnande exempel som hände mig. Inför bröllopet gjorde jag en del saker för huden i ansiktet; köpte tvätt, toner, gjorde ansiktsmasker och peelade. Under våren utvecklade jag dock perioral dermatit, vilket kan bero på överdriven tvättning, peeling, användning av mycket smink och hudvårdsprodukter. Sedan kan jag har fått det ändå, men det kan bero på min nya tvättrutin.

Nu är inte det här jätte vanligt och det händer självklart inte alla (jag har känslig hud) men ändå något att tänka på, kanske bra att inte bombardera med alla produkter och peeling och så på en gång utan gradvis ta in saker.

Loves it!
  • Styrka

Jag har ett fenomenalt husmorsknep.
    Alla krämer och ansiktsvatten etc mot fet oren hud med stora porer innehåller salicylsyra som verksam ingrediens. Magnecyl innehåller acetyl-salicylsyra. Jag vet inte vad acetyl-biten gör men förmodligen är det den som gör preparatet smärtsillande. Efter som ämnena är så lika så testade jag att använda det som ansiktsvatten, och det var rena trolleriet! Porerna drog ihop sig till microskopisk storlek, alla orenheter försvann och huden blev klar och slät! Effekten håller ju inte för evigt, men iaf har den klarat varenda festkväll sedan dess, och det är väl inget jag skulle rekommendera som vardagsprodukt (eller på den känsliga huden kring ögonen) men för övrigt är det rena mirakelkuren. Testa själva om ni inte tror mig!

Lös upp en magnecyl i ett shotglas vatten, dutta på en bomullstuss. Använd som ansiktsvatten / scrubb. Det kommer bildas små korn av magnecylen som landar på bomullen, gnugga in dem på huden när du duttar bomullen i ansiktet, om ni förstår hur jag menar. Skölj med vatten efteråt. Ta-daa!

• Sophie205

Hitta en bra hudterapeut som kan rekomm bra produkter och behandlingar. Jag behandlade mina ärr med skin rejuvenation, grymt bra! Tar dock några omgångar samt att man ej bör solexponera huden under behandlingsperioden men ska man ju ändå vara lite försiktig med om man börjar med syra-produkter. Håller med om att MD formulations är kanonbra! Tänk på att börja i tid bara, för när man använder aktiva produkter krävs att de vänjs in samt så kan vissa underliggande orenheter blossa upp till en början när de rensas ut. Jag är såå tacksam över att det finns så mkt bra man kan göra för att få en fin hud gäller bara att hitta rätt terapeut!

• KhiraLii
    Styrka skrev 2012-03-04 21:26:35 följande:
    Jag har ett fenomenalt husmorsknep.
    Alla krämer och ansiktsvatten etc mot fet oren hud med stora porer innehåller salicylsyra som verksam ingrediens. Magnecyl innehåller acetyl-salicylsyra. Jag vet inte vad acetyl-biten gör men förmodligen är det den som gör preparatet smärtsillande. Efter som ämnena är så lika så testade jag att använda det som ansiktsvatten, och det var rena trolleriet! Porerna drog ihop sig till microskopisk storlek, alla orenheter försvann och huden blev klar och slät! Effekten håller ju inte för evigt, men iaf har den klarat varenda festkväll sedan dess, och det är väl inget jag skulle rekommendera som vardagsprodukt (eller på den känsliga huden kring ögonen) men för övrigt är det rena mirakelkuren. Testa själva om ni inte tror mig!

Lös upp en magnecyl i ett shotglas vatten, dutta på en bomullstuss. Använd som ansiktsvatten / scrubb. Det kommer bildas små korn av magnecylen som landar på bomullen, gnugga in dem på huden när du duttar bomullen i ansiktet, om ni förstår hur jag menar. Skölj med vatten efteråt. Ta-daa!
    Gör du detta samma dag eller kvällen innan?
  • Styrka

Det beror lite på hur huden är. Om jag har ganska små problem, lite stora porer och nåt område med lite ojämn hy, då använder jag det bara på kvällen innan jag ska ut. Har jag däremot lite större problem kan jag använda det några dagar innan. Innan en så stor dag som bröllopet tänkte jag nog använda det varannan dag i en vecka eller mer innan för att minimera problemen och få så fin hy som möjligt inför den stora dagen.
    Du får prova vad som funkar för dig! Magnecyl är ju lyckligtvis inte dyrt och man har det ofta hemma så det är ju lättare att prova än en hudterapeut.

Svar på tråden Problem med acne/stora porer/dålig hy innan bröllopet?