• Memmsan

Era erfarenheter av Guldfynd

Jag har sett en del äldre trådar där det påstås att Guldfynd skulle ha sämre kvalité på sina smycken än t.ex. Smycka m.fl. T.o.m. trådar där det påstås att Schalinsringarna som säljs där är sämre än i andra affärer. Detta kan väl inte stämma? Eller? Jag förstår att t.ex. stenarna kan ha sämre kvalitet men frågan är ju vad man är ute efter för slagss sten från första början,,,
    Jag har hittat ringar från Schalins "Passion" som vi är intresserade av på Guldfynd, det kan ju inte vara någon fara att köpa eller. Blir ju lite skillnad på pris med de aktuella rabatterna i bröllopsmagasinen som är ute just nu..
    Hoppas någon har något seriöst att tillföra mina tankar =)

Kram 

• Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd
  • Memmsan

Chicita jag tänker precis som du men man vill ju vara säker på att ringen håller livet ut mer eller mindre, vissa skador får man ju kanske räkna med oavsett kvalitet... Jag är en person som använder min förlovningsring i vått och torrt, får kanske tänka lite mer med en diamantring..
    Jag tror inte heller att Schalins tummar på sin kvalitet för en kedjas skull, handlar nog mer om missförstånd och annat missnöje när folk anklagar både Schalins och Guldfynd för detta.. Men vad vet jag =)
    Jag har tyvärr ibland fått känslan här på BT att vissa måste ha en jättedyr, jättestor diamant och typ massa ringar för att det ska vara "godkänt".
    Har några månader till på mig att fundera på vilken ring som det blir men Guldfynd känns ju bättre för plånboken i alla fall =) 

• Memmsan

Klart att guldet inte är sämre på Guldfynd, 18 är ju 18 karat... Sen som en guldsmed sa till mig så skiljer sig den övriga metallen som finns i ringen från smed till smed, blandas ju med något för att få fram färg (vitt, gult, rött, rosé) m.m. Men mängden guld är ju den samma.. 
    Men stenarna kan skilja sig, dock så uppger Schalins och Guldfynd samma beteckning på stenarna på vissa av sina ringar, de jag kollat på alltså WSI. Schalins höjer kvaliten på sina över 0.5 ct. Vet ej om Guldfynd gör det med sina.
    Köper man en ring som är tunn spelar det ju ingen roll vem som gjort den, den håller ändå inte. Våra förlovningsringar utan stenar är köpta på Guldfynd i Nordstan Göteborg, det är märket Schalins med stämpel och de är tunga och stora, håller därför i ur och skur, har de gjort sen -08. Väldigt trevlig personal där och hjälpsamma.
    När jag startade tråden ville jag mest kolla andras erfarenheter, inte egentligen tyckandet om Guldfynd i stort.. Inser själv nu när jag tänker efter att de inte kan fuska med Schalinsringar eller andra märken, det hade varken Schalins eller plus på SVT eller annan media uppskattat och skrivit löpmil av texter om..
    Det jag oroar mig mer för är typ om Guldfynds fattningar på stenarna håller sämre eller så...det kan ju skilja sig, det förstår jag =)!

Så med mitt bondförnuft inser jag att Schalins inte levererar dåliga ringar till just Guldfynd eller någon annan kedja i deras konsern,
    Men när man står inför det stora, viktiga och roliga beslutat att välja vigselringar blir man nojjig och lustig. I alla fall jag =)
    Tog ju ett par månader att välja klänning, så det gör det nog med detta också, verkar det som =)...
    Tack för era inlägg!
    Kram

• Memmsan
    1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:

När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).

Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.

Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan

1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:

När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).

Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.

Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf. Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på.

såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf. Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på

Vi har ringar från Schalins som är köpta på Guldfynd, släta utan stenar. De är likadana som andra Schalins i andra "vanliga" guldsmedsbutiker, samma vikt och inte tunnare på någon sida, för då skulle den ju inte vara rund..vilket den är. Vi har några av de tungaste ringar av alla våra vänner som bär ring, så våra håller nog längre än vissa som har köpt andra ringar i andra guldsmedsbutiker och kanske till ett högre pris... Men det kan ju vara så att det finns skenor som är tunnare på insidan på vissa ringar med stenar.
    Jag har kollat på två alternativ på Guldfynd, den ena är deras egen och den är jämn runt om, kraftig skena och stenar enligt WSI, den andra är en Schalins med mindre stenar men med WSI, precis som den förra, och den är också en kraftig skena runt om. Nu ligger ju båda dessa ringar över 10 000 kr så dessa ska kanske inte jämföras med deras andra ringar runt 3-6000 kr som är jättetunna, vilket jag aldrig skulle köpa. Håller ju max 1 år, sen är den av pga en ICA-påse liksom.

Tycker att  du "1700tal" har ett intressant resonemang kring äkta saker, kopior m.m. och hur vi värderar olika saker. Jag är ju sådan som inte tror att märket gör sakerna bättre eller ger dem bättre kvalité, bara en högre kostnad. Det enda som kan skilja märken mellan varandra kan ju vara vilkoren för arbetarna i de olika fabrikerna och så..oavsett var den gör eller ligger. Syftar inte just på bröllopsrelaterade grejer. Jag kan ju kontrollera ett svenskt företag lättare om de tex har kollektivavtal och skäliga löner men det blir ju svårare ju längre bort det ligger..
    Jag personligen tycker att vi har fått ett samhälle där många vill vara "finare" än vad de har råd med eller vad som ens "behövs"... Om ni förstår vad jag menar. Folk som vill leva som i Hollywood men som inte ha råd med det eller som passar i vårt vardagsliv i Sverige. Denna "snygg-och-rik-och-superlyckliga"-kliché tror jag bara gör folk olyckliga och gör att vi glömmer att varje människa är unik, otrolig, värdefull och fantastisk precis som hon är.. Överlag tror jag människor skulle må bättre av att göra som de själva vill, istället för vad man tror att andra vill att man ska göra. Å vara tacksam för det man har, stort som smått, kärleken är ju störst av allt och ett mirakel enligt vissa författare =)  Så vi här på BT måste ju ha allt vi behöver oavsett hur det går med det materiella.

Sen ska det ju sägas att jag är en äkta smålänning, är ju trots allt därifrån, jag betalar så lite som möjligt men är inte dumsnål på andra bekostnad, skall väl sägas ;) Så Guldfynd och Hallberg m.fl. lockar min köplust när de skickar ut små fina rabattkuponger.. Tänkte kolla om man kunde pressa priset hos en "vanlig" guldsmed med hjälp av dessa..lite hedlig prutning. Det kanske funkar, då får man handla av en lokal förmåga, vilket känns gott men till "mitt pris". Blir peppad av mannen som startade bolånsupproret och började pruta på sin ränta hos bankerna...

Blir mycket intressanta samtal i dessa trådar =)
  • Memmsan

Glömde det där med grosspriser m.m.  Gör en privat paralell för jag tror verkligen att det skiljer från kedja och till enskild butik.
    Min pappa ägde en djuraffär förut som han drev själv och arbetade i själv. Han var tvungen att vara själv varje dag 09-19 mån-fre, 09-15 lör, för annars hade han ingen chans alls att konkurrera med kedjorna som Arken zoo och Djur Magasinet. Ända låg kedjorna ibland en 100-lapp under pappas pris på en hundsäck som kostade runt 400-500 kr och då hade han knappt lagt på momsen..alltså ingen förtjänst ibland..
    Likaså tänker jag på allt smink och så, kedjor och framför allt internetbolag ligger ju mycket lägre än boutiqerna som drivs enskilt..
    Så jag tror att de stora kedjorna kan ha lägre pris på guld och diamanter för de köper in så himla mycket i jämförelse med en enda butik..
    Men jag har inga svar, bara tankar och åsikter..  Så hittils har vi inte löst dilemmat Guldfynd =)

• Memmsan

1700tal- Jag tror vi missuppfattade varandra lite. Jag menar att en ring som är så tunn, alltså lite guld, inte sämre guld =) Så går den sönder när man bär en ICA-påse..inte att den är en ICA-påse. Även om de inte går av så kan de bli böjda av sådan påfrestning, vilket en ring med mer guld i inte gör för att dne är grövre.  Men som sagt har man inte råd med mer i dagsläget eller fastnar för just en sådan typ av ring, dömmer jag ingen som väljer en sådan ring. Dock väntar jag hellre tills jag har råd att köpa en kraftigare ring... behöver inte kosta över 10000 men gör oftast det...med stenar vill säga (typ 10 stenar som jag kollat på).. 
    Sen kan det kanske finnas ringar med stenar som kostar runt 3000 kr som är kraftiga och håller, vad vet jag men jag har inte sett några sådana när jag kollat. 

Knyttan- Vi har också bara "tjock-TV", då de fungerar bra. Vi byter inte förrän de pajar på något sätt.. Men vi får också höra, har inte ni en platt-TV??

Enda gången jag faktiskt känner att det är värt att lägga några extra kronor är väl bland annat just nu, när vi väljer ring. Just för att jag vill att den ska hålla resten av livet, både guld och fattning av stenarna och att den ska vara utformad på bästa sätt för att tåla lite och hålla sig så ren som möjligt.  Är en liten slarvmaja, har min förlovningsring på mig jämt, tar aldrig av mig den vid disk eller liknande. Vilket jag inte tror att jag blir bättre på med min vigselring..

• Memmsan
    bridetobe2013 skrev 2012-03-04 22:12:09 följande:

Nu "måste" jag hoppa in också... (ang tunn ring och icapåse)

Vi har haft våra ringar i 10 år. Tunna ringar från smycka. Jag jobbar i vården och har använt min ring i stort sett varje dag. Min sambo hör truck, lastbil och bär tungt. Även han har använt sin ring varje dag. Båda var hela ända tills jag skulle operera mig och fick lov att knipsa upp min för att få av dom. Då hade vi tunna billiga ringar. Nu ska vi köpa nya då min inte är ngt att laga. Tänkte köpa hos en guldsmed men då dök den där 30% i födelsedagsrabatt upp på guldfynd. Ringen jag har kollat på är Schalins. Vigselringen kostar lika hos båda butikerna... HUR kan det då vara olika undrar jag???

Borde inte schalins vara schalins? deras varumärke ska väll står för kvalite? Om dom säljer bättre och sämre ringar så förstörs ju deras rykte? Vill dom riskera det genom att göra "sämre" ringar? Låter galet tycker jag...

1/6 2012
    Bridetobe 2013 Synd att du fick klippa upp din ring, inte roligt. Hoppas du hittar lika fina och med lika god kvalité denna gång, så de håller hela ert liv.
    Jag tänker som du, Schalins måste ju vara Schalins och ha samam kvalité oavsett vem som säljer dem.. Så resonerar jag =)

Chicita: Jag menade mer massa, inte högre karat ;)
Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd