1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:
När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).
Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.
Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan
1700tal skrev 2012-03-01 16:59:59 följande:
När jag gick till Guldfynd och letade vigselring (förlovningsringarna är Schalins med stämpel från annan guldsmedsbutik) så hade deras ringar en helt annan "bantad" skena. Våra förlovningsringar är raka och "jämntjocka" hela vägen runt, Guldfynds ringar var allihopa smalare och tunnare på insidan av handen (men tjocka och fina på utsidan = det man ser).
Jag såg heller inga av de vanliga Schalinsringarna som finns i Schalins katalog.
Det var lite synd med de "bantade" skenorna, det såg väldigt konstigt ut med min förlovningsring (på insidan, på utsidan såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf.
Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på.
såg det ok ut). Annars hade jag definitivt köpt vigselringen på Guldfynd för de hade flera modeller med prinsesslipade i kanalfattning, vilket jag letade efter. Det är ju ett ganska smart sätt att komma ner i pris; att banta ner guldmängden (inte kvalitén utan mängden) på insidan där man ändå inte ser. Men då skulle jag köpt båda ringarna på Guldfynd isf.
Men i de två Guldfyndbutiker jag tittade i fanns inga skenor som passade med min Schalin. Nja, kanske ett par st i rent guld men inte av den sort jag tittade på
Vi har ringar från Schalins som är köpta på Guldfynd, släta utan stenar. De är likadana som andra Schalins i andra "vanliga" guldsmedsbutiker, samma vikt och inte tunnare på någon sida, för då skulle den ju inte vara rund..vilket den är. Vi har några av de tungaste ringar av alla våra vänner som bär ring, så våra håller nog längre än vissa som har köpt andra ringar i andra guldsmedsbutiker och kanske till ett högre pris... Men det kan ju vara så att det finns skenor som är tunnare på insidan på vissa ringar med stenar.
Jag har kollat på två alternativ på Guldfynd, den ena är deras egen och den är jämn runt om, kraftig skena och stenar enligt WSI, den andra är en Schalins med mindre stenar men med WSI, precis som den förra, och den är också en kraftig skena runt om. Nu ligger ju båda dessa ringar över 10 000 kr så dessa ska kanske inte jämföras med deras andra ringar runt 3-6000 kr som är jättetunna, vilket jag aldrig skulle köpa. Håller ju max 1 år, sen är den av pga en ICA-påse liksom.
Tycker att du "1700tal" har ett intressant resonemang kring äkta saker, kopior m.m. och hur vi värderar olika saker. Jag är ju sådan som inte tror att märket gör sakerna bättre eller ger dem bättre kvalité, bara en högre kostnad. Det enda som kan skilja märken mellan varandra kan ju vara vilkoren för arbetarna i de olika fabrikerna och så..oavsett var den gör eller ligger. Syftar inte just på bröllopsrelaterade grejer. Jag kan ju kontrollera ett svenskt företag lättare om de tex har kollektivavtal och skäliga löner men det blir ju svårare ju längre bort det ligger..
Jag personligen tycker att vi har fått ett samhälle där många vill vara "finare" än vad de har råd med eller vad som ens "behövs"... Om ni förstår vad jag menar. Folk som vill leva som i Hollywood men som inte ha råd med det eller som passar i vårt vardagsliv i Sverige. Denna "snygg-och-rik-och-superlyckliga"-kliché tror jag bara gör folk olyckliga och gör att vi glömmer att varje människa är unik, otrolig, värdefull och fantastisk precis som hon är.. Överlag tror jag människor skulle må bättre av att göra som de själva vill, istället för vad man tror att andra vill att man ska göra. Å vara tacksam för det man har, stort som smått, kärleken är ju störst av allt och ett mirakel enligt vissa författare =) Så vi här på BT måste ju ha allt vi behöver oavsett hur det går med det materiella.
Sen ska det ju sägas att jag är en äkta smålänning, är ju trots allt därifrån, jag betalar så lite som möjligt men är inte dumsnål på andra bekostnad, skall väl sägas ;) Så Guldfynd och Hallberg m.fl. lockar min köplust när de skickar ut små fina rabattkuponger.. Tänkte kolla om man kunde pressa priset hos en "vanlig" guldsmed med hjälp av dessa..lite hedlig prutning. Det kanske funkar, då får man handla av en lokal förmåga, vilket känns gott men till "mitt pris". Blir peppad av mannen som startade bolånsupproret och började pruta på sin ränta hos bankerna...
Blir mycket intressanta samtal i dessa trådar =)