• Memmsan

Era erfarenheter av Guldfynd

Jag har sett en del äldre trådar där det påstås att Guldfynd skulle ha sämre kvalité på sina smycken än t.ex. Smycka m.fl. T.o.m. trådar där det påstås att Schalinsringarna som säljs där är sämre än i andra affärer. Detta kan väl inte stämma? Eller? Jag förstår att t.ex. stenarna kan ha sämre kvalitet men frågan är ju vad man är ute efter för slagss sten från första början,,,
    Jag har hittat ringar från Schalins "Passion" som vi är intresserade av på Guldfynd, det kan ju inte vara någon fara att köpa eller. Blir ju lite skillnad på pris med de aktuella rabatterna i bröllopsmagasinen som är ute just nu..
    Hoppas någon har något seriöst att tillföra mina tankar =)

Kram 

• Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd
  • Chicita

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att kedjan Guldfynd är sämre än någon annan.
    Det är individuella butiker där några har fått dålig service (till att börja med) och i några trådar är det ett par som klankar ner på Guldfynd pga att ringarna är billiga där och alltså måste det vara dålig kvalité.
    Att Guldfynd som kedja kan förhandla om priser på ringar på ett annat sätt än individuella guldsmeder kanske inte faller dom in.
    Jag tror ju inte att Schalins skulle skicka ut olika kvalité på sina ringar till olika försäljare...

• Memmsan

Chicita jag tänker precis som du men man vill ju vara säker på att ringen håller livet ut mer eller mindre, vissa skador får man ju kanske räkna med oavsett kvalitet... Jag är en person som använder min förlovningsring i vått och torrt, får kanske tänka lite mer med en diamantring..
    Jag tror inte heller att Schalins tummar på sin kvalitet för en kedjas skull, handlar nog mer om missförstånd och annat missnöje när folk anklagar både Schalins och Guldfynd för detta.. Men vad vet jag =)
    Jag har tyvärr ibland fått känslan här på BT att vissa måste ha en jättedyr, jättestor diamant och typ massa ringar för att det ska vara "godkänt".
    Har några månader till på mig att fundera på vilken ring som det blir men Guldfynd känns ju bättre för plånboken i alla fall =) 

• Chicita

Både min förlovningsring och vigselring är köpta hos en guldsmed. Pga att vi ville ha specialgravyr på utsidan som inte Guldfynd och dom andra kunde hjälpa oss med.
    Jag tror att det är en schalins. Men det kan också vara FU... Båda märkena säljs ju hos Guldfynd och dom flesta andra kedjor...
    Det var guldsmeden som rekommenderade att ta en färdig skena och modifiera istället för att han skulle göra en från grunden...

Dessutom. Om du säljer guldet från ringarna någon gång så lär ingen fråga om dom kommer från Guldfynd och ge dig mindre betalt i så fall.
    Står det 18 karat i ringen och har kattfotsstämpeln så får du ju betalt efter det - oavsett vart ringen är köpt från början Flört

Mina ringar är lite repiga (speciellt förlovningsringen som jag haft 8 år) men det är allt...

• knyttan

Som jag har förstått så kan det vara kvaliteten på diamanterna som skiljer på Schalinsringarna, och som bidrar till att Guldfynd kan ha låga priser på de ringarna. Sen tillkommer så klart andra saker som grossistpriser osv som också är en del.
    Jag skulle kolla kvaliteten på diamanterna noga om jag skulle köpa ring på Guldfynd, så att man säkert vet vad man får... jag menar inte att dyrare är bättre, men man ska ju ta reda på vad det egentligen är man betalar för... ska man bara ha släta guldringar är det inte så stor skillnad i kvalitén just.

• Chicita
    knyttan skrev 2012-02-29 22:32:02 följande:
    Som jag har förstått så kan det vara kvaliteten på diamanterna som skiljer på Schalinsringarna, och som bidrar till att Guldfynd kan ha låga priser på de ringarna. Sen tillkommer så klart andra saker som grossistpriser osv som också är en del.
    Jag skulle kolla kvaliteten på diamanterna noga om jag skulle köpa ring på Guldfynd, så att man säkert vet vad man får... jag menar inte att dyrare är bättre, men man ska ju ta reda på vad det egentligen är man betalar för... ska man bara ha släta guldringar är det inte så stor skillnad i kvalitén just.
    Det beror ju på hur noga man är själv också... Jag bryr mig inte så mycket om det inte är en perfekt diamant i min ring (eller tja mina smycken över huvud taget). Och jag är inte villig att betala flera tusen mer för att få en sten där jag inte själv ser skillnad mot den billigare.
  • aniara

Anledningen till att jag är lite anti Guldfynd är att jag inte tycker deras "egna" guldringar är så billiga som folk verkar tro. Priset är lågt men ringarna är också extremt tunna, de jag har sett (ni vet de där som kostar under tusenlappen). Sen uppfattar jag Guldfynd som juvelerarnas motsvarighet till Stadium i sportutrustningsbranschen. De säljer lite mainstreamprodukter men har sällan expertkompetensen som fristående juvelerare har och inte heller ett jättespännande eller exklusivt sortiment. Men det behöver ju inte vara någon nackdel. Vi har bara vant oss vid att Svensson inte är eftersträvansvärt. Guldfynd är väldigt Svensson.

• drömmer
    knyttan skrev 2012-02-29 22:32:02 följande:
    Men är inte schalinsringarna "samma" i alla butiker? Det är alltså butikerna själva som sätter dit diamanterna menar ni? Trodde att Schalins levererade färdiga ringar så att säga...  Eller att Guldfynd köper in 2:a sortering eller vad?

Nyfiken eftersom jag vart där och provat en schalinsring. Inte testat i andra butiker dock men jag vill ju ha bra kvalite även på stenarna...
  • Gamila

Hämtade min ring idag från Guldfynd och är väldigt nöjd med hur den ser ut. Jag fick väldigt bra bemötande hela vägen. (Guldfynd Triangeln Malmö)

Jag är inte så insatt i diamantvärlden och jag bryr mig inte så värst mycket om det är väldigt bra diamanter eller lagom bra då jag inte vill ha en för dyr ring på jobbet då jag är mycket i vatten och jag är inte så försiktig av mig heller.

Hellre köpa en ny ring om 5 år än att ha en jättedyr och få ångest när man misshandlar den :P

• Dannedo
    Chicita skrev 2012-02-29 22:29:42 följande:
    Både min förlovningsring och vigselring är köpta hos en guldsmed. Pga att vi ville ha specialgravyr på utsidan som inte Guldfynd och dom andra kunde hjälpa oss med.
    Jag tror att det är en schalins. Men det kan också vara FU... Båda märkena säljs ju hos Guldfynd och dom flesta andra kedjor...
    Det var guldsmeden som rekommenderade att ta en färdig skena och modifiera istället för att han skulle göra en från grunden...
    Om det är en Schalins så är det en rejäl "SCHALINS"-stämpel i ringen :).  Dessutom finns alla återförsäljarna på deras hemsida, tydligen så säljs det en del falska schalinsringar och är man osäker kan man bara kolla om butiken i fråga finns med i deras register.

Såhär står det förövrigt på Schalins hemsida (som svar på vad några undrat tidigare i tråden):

"Schalins Ringar är dessutom leverantör av förlovningsringar och vigsel/-alliansringar till guldsmedsbutikerna GuldfyndAlbrekts och Hallbergs. Där finner ni speciellt utvalda modeller för dessa butiker."

Jag skulle gissa att ringarna kanske är dom samma, men att dom kan erbjuda standardmodeller som dom säljer direkt till butiken. Dessa butiker kan alltså sälja de ringar som dom har inne på lager till ett bra pris, medan om man köper en ring på en liten guldsmedsbutik så beställs ringen direkt från Schalins... Låter det rimligt? Nu när jag tänker på det så har jag läst någonstans att det ev är lite mindre guld i ringarna hos Guldfynd ... 

• Chicita
    Dannedo skrev 2012-03-01 00:14:54 följande:
    Om det är en Schalins så är det en rejäl "SCHALINS"-stämpel i ringen :).  Dessutom finns alla återförsäljarna på deras hemsida, tydligen så säljs det en del falska schalinsringar och är man osäker kan man bara kolla om butiken i fråga finns med i deras register.

Jag hade inte ringen i närheten. Så jag kunde inte läsa i den. Jag mindes att det var en "standardskena" från någon av dom större leverantörerna. En leverantör som även levererar till Guldfynd. Men inten om det var Schalins eller FU som sagt. 
    Vilken det var är av mindre relevans. Min poäng var att min skena lika gärna kunde vara köpt på Guldfynd Flört
Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd