Chicita skrev 2012-02-29 22:29:42 följande:
Både min förlovningsring och vigselring är köpta hos en guldsmed. Pga att vi ville ha specialgravyr på utsidan som inte Guldfynd och dom andra kunde hjälpa oss med.
Jag tror att det är en schalins. Men det kan också vara FU... Båda märkena säljs ju hos Guldfynd och dom flesta andra kedjor...
Det var guldsmeden som rekommenderade att ta en färdig skena och modifiera istället för att han skulle göra en från grunden...
Om det är en Schalins så är det en rejäl "SCHALINS"-stämpel i ringen :). Dessutom finns alla återförsäljarna på deras hemsida, tydligen så säljs det en del falska schalinsringar och är man osäker kan man bara kolla om butiken i fråga finns med i deras register.
Såhär står det förövrigt på Schalins hemsida (som svar på vad några undrat tidigare i tråden):
"Schalins Ringar är dessutom leverantör av förlovningsringar och vigsel/-alliansringar till guldsmedsbutikerna
Guldfynd,
Albrekts och
Hallbergs. Där finner ni speciellt utvalda modeller för dessa butiker."
Jag skulle gissa att ringarna kanske är dom samma, men att dom kan erbjuda standardmodeller som dom säljer direkt till butiken. Dessa butiker kan alltså sälja de ringar som dom har inne på lager till ett bra pris, medan om man köper en ring på en liten guldsmedsbutik så beställs ringen direkt från Schalins... Låter det rimligt? Nu när jag tänker på det så har jag läst någonstans att det ev är lite mindre guld i ringarna hos Guldfynd ...