• Chicita

Era erfarenheter av Guldfynd

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att kedjan Guldfynd är sämre än någon annan.
    Det är individuella butiker där några har fått dålig service (till att börja med) och i några trådar är det ett par som klankar ner på Guldfynd pga att ringarna är billiga där och alltså måste det vara dålig kvalité.
    Att Guldfynd som kedja kan förhandla om priser på ringar på ett annat sätt än individuella guldsmeder kanske inte faller dom in.
    Jag tror ju inte att Schalins skulle skicka ut olika kvalité på sina ringar till olika försäljare...

• Chicita

Både min förlovningsring och vigselring är köpta hos en guldsmed. Pga att vi ville ha specialgravyr på utsidan som inte Guldfynd och dom andra kunde hjälpa oss med.
    Jag tror att det är en schalins. Men det kan också vara FU... Båda märkena säljs ju hos Guldfynd och dom flesta andra kedjor...
    Det var guldsmeden som rekommenderade att ta en färdig skena och modifiera istället för att han skulle göra en från grunden...

Dessutom. Om du säljer guldet från ringarna någon gång så lär ingen fråga om dom kommer från Guldfynd och ge dig mindre betalt i så fall.
    Står det 18 karat i ringen och har kattfotsstämpeln så får du ju betalt efter det - oavsett vart ringen är köpt från början Flört

Mina ringar är lite repiga (speciellt förlovningsringen som jag haft 8 år) men det är allt...

• Chicita
    knyttan skrev 2012-02-29 22:32:02 följande:
    Som jag har förstått så kan det vara kvaliteten på diamanterna som skiljer på Schalinsringarna, och som bidrar till att Guldfynd kan ha låga priser på de ringarna. Sen tillkommer så klart andra saker som grossistpriser osv som också är en del.
    Jag skulle kolla kvaliteten på diamanterna noga om jag skulle köpa ring på Guldfynd, så att man säkert vet vad man får... jag menar inte att dyrare är bättre, men man ska ju ta reda på vad det egentligen är man betalar för... ska man bara ha släta guldringar är det inte så stor skillnad i kvalitén just.
    Det beror ju på hur noga man är själv också... Jag bryr mig inte så mycket om det inte är en perfekt diamant i min ring (eller tja mina smycken över huvud taget). Och jag är inte villig att betala flera tusen mer för att få en sten där jag inte själv ser skillnad mot den billigare.
  • Chicita
    Dannedo skrev 2012-03-01 00:14:54 följande:
    Om det är en Schalins så är det en rejäl "SCHALINS"-stämpel i ringen :).  Dessutom finns alla återförsäljarna på deras hemsida, tydligen så säljs det en del falska schalinsringar och är man osäker kan man bara kolla om butiken i fråga finns med i deras register.

Jag hade inte ringen i närheten. Så jag kunde inte läsa i den. Jag mindes att det var en "standardskena" från någon av dom större leverantörerna. En leverantör som även levererar till Guldfynd. Men inten om det var Schalins eller FU som sagt. 
    Vilken det var är av mindre relevans. Min poäng var att min skena lika gärna kunde vara köpt på Guldfynd Flört
  • Chicita
    Memmsan skrev 2012-03-04 21:51:43 följande:
    1700tal- Jag tror vi missuppfattade varandra lite. Jag menar att en ring som är så tunn, alltså lite guld, inte sämre guld =) Så går den sönder när man bär en ICA-påse..inte att den är en ICA-påse. Även om de inte går av så kan de bli böjda av sådan påfrestning, vilket en ring med mer guld i inte gör för att dne är grövre.  
    Jag tror att du menar mer massa, inte just mer guld.
    Alltså en ring som består av mer material, som har en tjockare skena är tåligare än en tunn och urgröpt skena.

När man säger att ringen har "mer guld" så pratar man om högre karat.
    En ring med 18 karat har mindre mängd guld i sig än en ring med 24 karat, även om 18-karatsringen är kraftigare. 
  • Chicita

Angående hur skör ringen är så beror det antagligen på två faktorer.

Dels hur mycket material som ringen består av. Och dels vad det är för legering. (inte antal karat, utan vad den är legerad med och hur dom andra materialen är i procentförhållande till varandra) eftersom vissa legeringar gör ringen väldigt hård och andra ger den lite mjukhet och "stretchighet".

Mamma fick en väldigt tunn guldring av mig när jag var 15 och hade börjat jobba extra. Det var 18 karat och en miniminidiamant. (typ diamantgrus). Hon hade alltid önskat sig ett smycke med en äkta diamant.
    Den ringen höll ända fram till slutet. Hon blev 69,5 år.
    Den satt på dygnet runt. Ok den blev lite sned nån gång men det var bara att böja tillbaka eftersom den var lite mjuk. Inte så mjuk att den knölade ihop sig hela tiden, den höll formen för det mesta, men istället för att gå av så böjde den sig. Materialet hade alltså lite elasticitet.

Sen köpte hon en annan guldring, lite tjockare, 24 karat, inga diamanter. Den gick rakt av en dag när hon bar hem maten (faktiskt från just ICA Tungan ute ). Den var så hård att den blev skör pga det.

Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd