• Dannedo

Era erfarenheter av Guldfynd

Chicita skrev 2012-02-29 22:29:42 följande:
    Både min förlovningsring och vigselring är köpta hos en guldsmed. Pga att vi ville ha specialgravyr på utsidan som inte Guldfynd och dom andra kunde hjälpa oss med.
    Jag tror att det är en schalins. Men det kan också vara FU... Båda märkena säljs ju hos Guldfynd och dom flesta andra kedjor...
    Det var guldsmeden som rekommenderade att ta en färdig skena och modifiera istället för att han skulle göra en från grunden...
    Om det är en Schalins så är det en rejäl "SCHALINS"-stämpel i ringen :).  Dessutom finns alla återförsäljarna på deras hemsida, tydligen så säljs det en del falska schalinsringar och är man osäker kan man bara kolla om butiken i fråga finns med i deras register.

Såhär står det förövrigt på Schalins hemsida (som svar på vad några undrat tidigare i tråden):

"Schalins Ringar är dessutom leverantör av förlovningsringar och vigsel/-alliansringar till guldsmedsbutikerna GuldfyndAlbrekts och Hallbergs. Där finner ni speciellt utvalda modeller för dessa butiker."

Jag skulle gissa att ringarna kanske är dom samma, men att dom kan erbjuda standardmodeller som dom säljer direkt till butiken. Dessa butiker kan alltså sälja de ringar som dom har inne på lager till ett bra pris, medan om man köper en ring på en liten guldsmedsbutik så beställs ringen direkt från Schalins... Låter det rimligt? Nu när jag tänker på det så har jag läst någonstans att det ev är lite mindre guld i ringarna hos Guldfynd ... 

• Dannedo

Japp, 18K är 18K! Det jag läste någonstans var att Schalins skulle göra ringar som alltså har mindre mäng guld, som i att ringen är lite lättare. Vet inte om detta stämmer, det låter rimligare att dom helt enkelt har lite grosspriser, men OM det vore så så handlar det ju inte om lurendrejeri utan man får precis vad man betalar för.

Efter att själv gjort ett dåligt ringköp där ringen inte motsvarade vad dom påstod att dom sålde till oss (inte på GF) så kan jag bara säga att det är viktigt när man beställer ringen att man vet vad det är för sten, vad det är för modell och hur många karat guldet är och gärna har det nerskrivet av personalen i butiken. Och så ska man få ett intyg när man hämtar ut ringen. Om det då skulle bli något fel så har man något att luta sig mot: "Detta är vad ni lovade oss". Vi köpte en diamantring av en oerfaren expedit som inte upptäckte att ringen var felmärk. Så hon påstod glatt att det var en TW/VS men visade sig vara en W/P när vi gick till en annan guldsmed och bad dom kolla stenen. Som tur var trodde ägaren på oss och vi fick pengarna tillbaka. 

Svar på tråden Era erfarenheter av Guldfynd