Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Vad betalade ni for drycken?

Kostnaden av drycken är en av de anledningar vi valde att ha vår fest här nere i Italien. Vi hade aldrig haft råd med samma sorts meny och dryck-val i Sverige på restaurang. Vi ville helst slippa att laga maten själv så vi tittade främst på restauranger. 
    Här i Italien är all dryck inkluderat i middagspriset. Gästerna får alltså dricka hur mycket de vill under maten och det räknas alltså inte upp om de har drukit 10 flaskor mer än vad dom räknat med ifrån början. När det gäller Open bar efteråt så kan vi antingen ha med oss det själva (trots att det är en fin restaurang) eller få det genom dom. De har även olika alternativ: Färdigblandade drycker till självservice = 400 euro / 120 pers ("oändligt").
    Med barman som blandar drinkarna = 600 euro.  
    När vi räknat på vad det skulle kosta att fixa det själv hade det inte blivit så mycket billigare, men man kanske får "bättre" valmöjligheter. Dvs godare vodka att blanda med, mer spritsorter, plus att flaskorna som förblir oöppnade kan man ha med sig hem
    Jag tycker det är rätt skönt att slippa tänka på hur mycket folk dricker, att det redan är inräknat.

För oss blir det sammanlagt  60 euro/pers för en 7 rätters middag, vin, öl, avec under maten samt open bar efter maten och champagne tillsammans med antipastobuffè när gästerna anländer. 

• pulmonate
    Ekinaj skrev 2012-03-08 13:59:35 följande:
    Ah det lat valdigt trevligt med Italien brollop! Vi ar dock bosatta i Australien sa vill ha brollopet i Sverige sa vara Australiensiska vanner och sambons familj ska fa se Sverige. Men annars lat det ju jatte bra! Trevligt dessutom att ha ens nara och kara pa plats under nagra dagar!
    hehe, jag är halv Australiensare och vår bröllopsresa kommer att vara Down Under.  
    Ja vi fick också välja mellan Sverige och Italien. Alla Italienarna ville se Sverige och alla Svenskar se Italien. Nu  blev det här pga priset och de vackra ställena som de har att gifta sig på. Desutom bor vi här så det blir lite lättare att fixa. 
  • pulmonate

Kollade på priserna i Tyskland men det var inte billigare än i Italien. Här kostar 1 L absolut 11 euro. I tyskland var det 16 euro. Dock är det lite svårt att få tag på Absolut med smak här, så jag får beställa genom en bar. 
    Jag tycker det är svårt att veta hur mycket folk dricker i Open bar efter maten. Våra gäster kan ju som sagt dricka vad dom vill under middagen, vilken beräknas sluta vid 23. Stället är öppet till 02. Alltså 3 timmar.
    Hur många cocktails dricker man på 3 timmar / pers? Och hur många % tror ni håller er till öl och vin? 

• pulmonate

Enligt tabellen över alkoholpriser i EU så ligger Tyskland mycket bra till (mycket bättre än Italien, tydligen).
    http://www.pricewiki.com/blog/2010/04/05/price-of-alcohol-in-europe/

Österrike är tydligen billigt så vi kanske får ta en tur upp till Innsbruck som faktiskt bara ligger 1,5h härifrån. Vad är det nu för regler när det gäller mängden sprit man får lov att ta in mellan EU länder? 

Svar på tråden Vad betalade ni for drycken?