• Ekinaj

Vad betalade ni for drycken?

Hej!

Vi ska gifta oss i borjan av nasta ar och haller just nu pa att bestammer oss for plats. Vi lutar mot att ha det i en bystuga och kopa in all dryck fran Tyskland. Men borjar fundera pa hur mycket man tjanar pa det nar man raknar pa hyra av bystuga, personal, buss mellan hotell och bystuga, stadning mm.

Sa ett par fragor till er som har gift er eller redan raknat pa kostnad av drycken;

1. Kopte ni drycken fran Systembolaget, Tyskland eller allt pa ett hotellet/restaurangen?

2. Ungefar hur mycket per person betalade ni/kommer ni att betala?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Vad betalade ni for drycken?
  • Brud  vår 2012

hEJ!

Vi kommer att vara 53 st och vi har lagt 10.000 på buffe!
    Vi kommer att åka till tyskland och jag tror inte att det kommer gå på mer än max 6.000 kr och då blir det nog över lite!

för 2 år sedan handlade vi tysklandssprit till min 30-års fest för 6.500 kr och det blev massa över!!!
    fick säker över 10 platter öl, 1l  vodka, 75 cl gin, 75 cl currant vodka, 1 l whisky, 1 l smultronvodka, 15 l vin, 75 cl mörk rom, 70 cl ljus rom och då var vi 43 gäster!

hoppas det hjälper dig lite!
    lycka till

• augustesen

Vi gifter oss inte förens i sommar men jag har räknat att lägga ca 3000:- till maten för 60 pers. Då är det brudskål med påfyllning, ett glas vitt, två glas rött samt 3,5 liter avec.
    Till festen räknar jag med ca 7000:- men jag fyller 25 två veckor senare så det som blir över kommer användas då :)

• Ekinaj
    Brud vår 2012 skrev 2012-03-02 20:38:18 följande:
    hEJ!

Vi kommer att vara 53 st och vi har lagt 10.000 på buffe!
    Vi kommer att åka till tyskland och jag tror inte att det kommer gå på mer än max 6.000 kr och då blir det nog över lite!

för 2 år sedan handlade vi tysklandssprit till min 30-års fest för 6.500 kr och det blev massa över!!!
    fick säker över 10 platter öl, 1l  vodka, 75 cl gin, 75 cl currant vodka, 1 l whisky, 1 l smultronvodka, 15 l vin, 75 cl mörk rom, 70 cl ljus rom och då var vi 43 gäster!

hoppas det hjälper dig lite!
    lycka till
    Tack for svaret!

Sa 16,000 pa 53 personer blir ca 300kr per person for mat och dryck! Kan man halla priset pa den nivan blir det ju billigare an att ha det pa hotell. Gor ni delar av buffen sjalva eller ar allt catering?

• Ekinaj
    augustesen skrev 2012-03-02 21:42:26 följande:
    Vi gifter oss inte förens i sommar men jag har räknat att lägga ca 3000:- till maten för 60 pers. Då är det brudskål med påfyllning, ett glas vitt, två glas rött samt 3,5 liter avec.
    Till festen räknar jag med ca 7000:- men jag fyller 25 två veckor senare så det som blir över kommer användas då :)
    Tack for ditt svar!

Var kommer ni att kopa in drycken? 
  • Fru Ramona

Är också nyfiken på det! Hur mycket billigare det egentligen blir...
    Det jag har kollat runt på är att alkohol kostar mycket på ett hotell/restaurang. Jag räknade ut för ca 50 personer att bara dryck skulle gå på över 12.000kr, tycker det är helt galet! Då var det enast för bruskål, 3 glas vin/öl till maten. Kan ju bara gissa på vad slutnotan skulle hamna på efter festen.

Vi kommer förmodlingen att åka till Tyskland alt. beställa via nätet och ha catering till viss del. Min pappa är kock och van vid catering mat, så han kommer säkerligen vilja hjälpa till med maten. Vi vill ju inte att han ska behöva laga all mat för han ska ju oxå få njuta av middagen och festen... Men några rätter som man kan förbereda dagen innan, så kan man beställa en "mindre" buffe via catering företag.

Hur mycket alkohol ska man räkna p.p? Middagen har vi lite koll på, men sen då? Vi vill ju inte ha en suparfest, men att det ändå ska finnas gott om dryck :)

Det här är väl rätt lagom?
    Brudskål + Påfyllning
    3 glas vin/öl till middag

• Ekinaj
    Fru Ramona skrev 2012-03-03 08:20:09 följande:
    Det jag har kollat runt på är att alkohol kostar mycket på ett hotell/restaurang. Jag räknade ut för ca 50 personer att bara dryck skulle gå på över 12.000kr, tycker det är helt galet! Då var det enast för bruskål, 3 glas vin/öl till maten. Kan ju bara gissa på vad slutnotan skulle hamna på efter festen.

Vi kommer förmodlingen att åka till Tyskland alt. beställa via nätet och ha catering till viss del. Min pappa är kock och van vid catering mat, så han kommer säkerligen vilja hjälpa till med maten. Vi vill ju inte att han ska behöva laga all mat för han ska ju oxå få njuta av middagen och festen... Men några rätter som man kan förbereda dagen innan, så kan man beställa en "mindre" buffe via catering företag.

Hur mycket alkohol ska man räkna p.p? Middagen har vi lite koll på, men sen då? Vi vill ju inte ha en suparfest, men att det ändå ska finnas gott om dryck :)

Brudskål + Påfyllning
    Bra fragor! Hoppas nagon har nagra svar!

Jag tror nog att vi kommer att kopa mer an vad som kommer att ga at. For det skulle kannas hemskt om det tog slut. Men vi bor inte i Sverige som vad som inte blir drucket kan vi inte ta med oss hem. A andra sidan kommer vi att ha en hel del gaster fran utlandet som kommer att stanna i nagra dagar pa samma hotell sa jag antar att det som blir kvar troligtvis kommer att drickas upp dagarna efter. : ) 
  • Ekinaj

Ingen mer som kan beratta ungefar hur mycket ni betalade eller kommer betala for drycken?

• pulmonate

Kostnaden av drycken är en av de anledningar vi valde att ha vår fest här nere i Italien. Vi hade aldrig haft råd med samma sorts meny och dryck-val i Sverige på restaurang. Vi ville helst slippa att laga maten själv så vi tittade främst på restauranger. 
    Här i Italien är all dryck inkluderat i middagspriset. Gästerna får alltså dricka hur mycket de vill under maten och det räknas alltså inte upp om de har drukit 10 flaskor mer än vad dom räknat med ifrån början. När det gäller Open bar efteråt så kan vi antingen ha med oss det själva (trots att det är en fin restaurang) eller få det genom dom. De har även olika alternativ: Färdigblandade drycker till självservice = 400 euro / 120 pers ("oändligt").
    Med barman som blandar drinkarna = 600 euro.  
    När vi räknat på vad det skulle kosta att fixa det själv hade det inte blivit så mycket billigare, men man kanske får "bättre" valmöjligheter. Dvs godare vodka att blanda med, mer spritsorter, plus att flaskorna som förblir oöppnade kan man ha med sig hem
    Jag tycker det är rätt skönt att slippa tänka på hur mycket folk dricker, att det redan är inräknat.

För oss blir det sammanlagt  60 euro/pers för en 7 rätters middag, vin, öl, avec under maten samt open bar efter maten och champagne tillsammans med antipastobuffè när gästerna anländer. 

• augustesen
    Ekinaj skrev 2012-03-03 01:44:00 följande:
    Tack for ditt svar!

Var kommer ni att kopa in drycken? 
    Missade helt att skriva att vi köper den från Tyskland..på systemet skulle man väl få en platta öl för den summan :p Vi tar nog bilen och åker ner men om vi inte har tid beställer vi online istället.
    Fru Ramona skrev 2012-03-03 08:20:09 följande:

Brudskål + Påfyllning
    Låter som en bra plan, är ju vanligtvis 3 glas vin + brudskål som serveras när man tex har festen på restaurang eller hotell.

Vår arrangör/cateringfirma skulle hjälpa oss med hur mycket alkohol vi behöver till festen. Är ju väldigt individuellt då alla dricker olika mycket, det är beroende av vädret etc. Men finns mallar online så googla och kolla vad som kan fungera för er.
  • dellelgarin

Vi har räknat på 10 000:- för 90 gäster 111: per person, det är med allt, bubbel, öl, vin, avec, alkoholfritt

Ölen bryggs av en kompis så det är till självkostnadspris, vi kommer åka til tyskland är planen.

Svar på tråden Vad betalade ni for drycken?