• Ekinaj

Vad betalade ni for drycken?

Hej!

Vi ska gifta oss i borjan av nasta ar och haller just nu pa att bestammer oss for plats. Vi lutar mot att ha det i en bystuga och kopa in all dryck fran Tyskland. Men borjar fundera pa hur mycket man tjanar pa det nar man raknar pa hyra av bystuga, personal, buss mellan hotell och bystuga, stadning mm.

Sa ett par fragor till er som har gift er eller redan raknat pa kostnad av drycken;

1. Kopte ni drycken fran Systembolaget, Tyskland eller allt pa ett hotellet/restaurangen?

2. Ungefar hur mycket per person betalade ni/kommer ni att betala?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Vad betalade ni for drycken?
  • Ekinaj
    pulmonate skrev 2012-03-08 10:28:15 följande:
    Kostnaden av drycken är en av de anledningar vi valde att ha vår fest här nere i Italien. Vi hade aldrig haft råd med samma sorts meny och dryck-val i Sverige på restaurang. Vi ville helst slippa att laga maten själv så vi tittade främst på restauranger. 
    Här i Italien är all dryck inkluderat i middagspriset. Gästerna får alltså dricka hur mycket de vill under maten och det räknas alltså inte upp om de har drukit 10 flaskor mer än vad dom räknat med ifrån början. När det gäller Open bar efteråt så kan vi antingen ha med oss det själva (trots att det är en fin restaurang) eller få det genom dom. De har även olika alternativ: Färdigblandade drycker till självservice = 400 euro / 120 pers ("oändligt").
    Med barman som blandar drinkarna = 600 euro.  
    När vi räknat på vad det skulle kosta att fixa det själv hade det inte blivit så mycket billigare, men man kanske får "bättre" valmöjligheter. Dvs godare vodka att blanda med, mer spritsorter, plus att flaskorna som förblir oöppnade kan man ha med sig hem
    Jag tycker det är rätt skönt att slippa tänka på hur mycket folk dricker, att det redan är inräknat.

För oss blir det sammanlagt  60 euro/pers för en 7 rätters middag, vin, öl, avec under maten samt open bar efter maten och champagne tillsammans med antipastobuffè när gästerna anländer. 
    Ah det lat valdigt trevligt med Italien brollop! Vi ar dock bosatta i Australien sa vill ha brollopet i Sverige sa vara Australiensiska vanner och sambons familj ska fa se Sverige. Men annars lat det ju jatte bra! Trevligt dessutom att ha ens nara och kara pa plats under nagra dagar!
  • Ekinaj
    dellelgarin skrev 2012-03-08 10:36:20 följande:
    Vi har räknat på 10 000:- för 90 gäster 111: per person, det är med allt, bubbel, öl, vin, avec, alkoholfritt

Ölen bryggs av en kompis så det är till självkostnadspris, vi kommer åka til tyskland är planen.
    Det var ju riktigt billigt! Maste ga in och kika pa hur mycket det kostar i Tyskland. 

Nagon som kanner till en affar i Tyskland som saljer alkohol billigt? 
  • Ekinaj
    augustesen skrev 2012-03-08 10:30:59 följande:
    Missade helt att skriva att vi köper den från Tyskland..på systemet skulle man väl få en platta öl för den summan :p Vi tar nog bilen och åker ner men om vi inte har tid beställer vi online istället.
    Fru Ramona skrev 2012-03-03 08:20:09 följande:
    Är också nyfiken på det! Hur mycket billigare det egentligen blir...
    Det jag har kollat runt på är att alkohol kostar mycket på ett hotell/restaurang. Jag räknade ut för ca 50 personer att bara dryck skulle gå på över 12.000kr, tycker det är helt galet! Då var det enast för bruskål, 3 glas vin/öl till maten. Kan ju bara gissa på vad slutnotan skulle hamna på efter festen.

Vi kommer förmodlingen att åka till Tyskland alt. beställa via nätet och ha catering till viss del. Min pappa är kock och van vid catering mat, så han kommer säkerligen vilja hjälpa till med maten. Vi vill ju inte att han ska behöva laga all mat för han ska ju oxå få njuta av middagen och festen... Men några rätter som man kan förbereda dagen innan, så kan man beställa en "mindre" buffe via catering företag.

Hur mycket alkohol ska man räkna p.p? Middagen har vi lite koll på, men sen då? Vi vill ju inte ha en suparfest, men att det ändå ska finnas gott om dryck :)

Det här är väl rätt lagom?
    Brudskål + Påfyllning
    3 glas vin/öl till middag
    Låter som en bra plan, är ju vanligtvis 3 glas vin + brudskål som serveras när man tex har festen på restaurang eller hotell.

Vår arrangör/cateringfirma skulle hjälpa oss med hur mycket alkohol vi behöver till festen. Är ju väldigt individuellt då alla dricker olika mycket, det är beroende av vädret etc. Men finns mallar online så googla och kolla vad som kan fungera för er.
    Var koper du det online?
  • dellelgarin
    Ekinaj skrev 2012-03-08 14:01:04 följande:
    Det var ju riktigt billigt! Maste ga in och kika pa hur mycket det kostar i Tyskland. 

Nagon som kanner till en affar i Tyskland som saljer alkohol billigt? 
    Dock är ju inte resan medräknad som går på ett par tusen. Vi hade inte gjort oss besväret att åka om det inte var så att vi har två 30 års fester rätt nära inpå oxå :)

räknat ungefär såhär
    15 boxar vin blir 3,5 glas per person 3000:-
    Öl typ 4 liter per person 1000:-
    Avec 1 dl per person 2250:-
    bubbel 2 dl per person 2000:-
    Cider 500:-
    alkoholfria alternativ inkl vatten läsk, cider, bubbel 1250:-

Vi har valt att inte servera någon starksprit förutom avecen.
    i räknar med att de allra flesta kommer att dricka öl då det är sådan mat samt att ungefär 10-15 personer dricker alkoholfritt. DOck är medeltalen härovan räknade på 90 gäster.

Svärfar kommer även att brygga Gotlandsdricke utöver detta som vi inte kommer ha någon kostnad med.
    Vad tror ni har vi räknat rätt :)?
  • dellelgarin
    dellelgarin skrev 2012-03-08 14:45:07 följande:
    Dock är ju inte resan medräknad som går på ett par tusen. Vi hade inte gjort oss besväret att åka om det inte var så att vi har två 30 års fester rätt nära inpå oxå :)

räknat ungefär såhär
    15 boxar vin blir 3,5 glas per person 3000:-
    Öl typ 4 liter per person 1000:-
    Avec 1 dl per person 2250:-
    bubbel 2 dl per person 2000:-
    Cider 500:-
    alkoholfria alternativ inkl vatten läsk, cider, bubbel 1250:-

Vi har valt att inte servera någon starksprit förutom avecen.
    i räknar med att de allra flesta kommer att dricka öl då det är sådan mat samt att ungefär 10-15 personer dricker alkoholfritt. DOck är medeltalen härovan räknade på 90 gäster.

Svärfar kommer även att brygga Gotlandsdricke utöver detta som vi inte kommer ha någon kostnad med.
    Vad tror ni har vi räknat rätt :)?
    Känner när jag ser den här att jag har lust att korrigera på vinet faktiskt....
  • pulmonate
    Ekinaj skrev 2012-03-08 13:59:35 följande:
    Ah det lat valdigt trevligt med Italien brollop! Vi ar dock bosatta i Australien sa vill ha brollopet i Sverige sa vara Australiensiska vanner och sambons familj ska fa se Sverige. Men annars lat det ju jatte bra! Trevligt dessutom att ha ens nara och kara pa plats under nagra dagar!
    hehe, jag är halv Australiensare och vår bröllopsresa kommer att vara Down Under.  
    Ja vi fick också välja mellan Sverige och Italien. Alla Italienarna ville se Sverige och alla Svenskar se Italien. Nu  blev det här pga priset och de vackra ställena som de har att gifta sig på. Desutom bor vi här så det blir lite lättare att fixa. 
  • augustesen
    Ekinaj skrev 2012-03-08 14:01:48 följande:
    Var koper du det online?
    Bara att googla så kommer det upp massa sidor. Jag har kollat på Scanbolaget.com så jag vet andra som beställt där, vilket har gått bra :)
  • Fru Ramona

Någon som varit i Tyskland och handlat sprit?
    Tänkte på hur mycket man kan räkna att bilresan går på fram och tillbaka från stockholm?

• pulmonate

Kollade på priserna i Tyskland men det var inte billigare än i Italien. Här kostar 1 L absolut 11 euro. I tyskland var det 16 euro. Dock är det lite svårt att få tag på Absolut med smak här, så jag får beställa genom en bar. 
    Jag tycker det är svårt att veta hur mycket folk dricker i Open bar efter maten. Våra gäster kan ju som sagt dricka vad dom vill under middagen, vilken beräknas sluta vid 23. Stället är öppet till 02. Alltså 3 timmar.
    Hur många cocktails dricker man på 3 timmar / pers? Och hur många % tror ni håller er till öl och vin? 

• pulmonate

Enligt tabellen över alkoholpriser i EU så ligger Tyskland mycket bra till (mycket bättre än Italien, tydligen).
    http://www.pricewiki.com/blog/2010/04/05/price-of-alcohol-in-europe/

Österrike är tydligen billigt så vi kanske får ta en tur upp till Innsbruck som faktiskt bara ligger 1,5h härifrån. Vad är det nu för regler när det gäller mängden sprit man får lov att ta in mellan EU länder? 

Svar på tråden Vad betalade ni for drycken?