• Cherry

Tips på varmrätt- laga själv till större sällskap!

Jag och min kille gifter oss i juli i sommar.

Har hyrt en loge på landet (den är ombyggd för fest) där det finns kök i ett angränsande hus under festdagen.

Vi har tänkt att med hjälp av släkt och vänner laga maten själva till ca 90 gäster, ett stort projekt men vi tror det kan bli bra!

Vi kommer servera trerätters till middagen, tårta och kaffe senare.

Förrätt- smörrebröd med rökt kött.

Dessert- troligen pannacotta.

Varmrätt- önskas kötträtt, serverad med typ potatisterrin och nån god sås. Några bra förslag? Ska kunna förberedas dagen innan och värmas inför servering.

• Svar på tråden Tips på varmrätt- laga själv till större sällskap!
  • niriel

Behöver ni varmt kött? Vi gjorde en dubbelmarinerad fläskfilé till nyår, visserligen då "bara" för 20 pers men den blev otroligt lyckad. Förbereds så att den läggs i sista marinaden, som den sedan även serveras i, kvällen innan. Sen är det bara att ställa fram den! Om du är intresserad kan jag maila receptet till dig? Men den serveras som sagt kall. Vi hade varm potatisgratäng till, mycket, mycket mumsigt!

• Nimrin

Vi har funderat på att göra tjälknöl, typ rostbiff, och potatisgratäng framförallt för att på min sida av familjen jagar både föräldrar och mor föräldrar vilket innebär att älgstek finns det gott om, det blir godare om det tillagas i förväg + att äta det kallt i tunna skivor är underbat. Potatisgratäng kan också förberedas vilket gör det väldigt bekvämt samt sås och lite annat ska det nog bli :) Lycka till!

• Cherry

Tack för bra tips, kallt kött kan ju funka fint, har också en del älgresurser i släkten :).

Mottager gärna fler tips på nåt varmt!

• Sirenne

Gillar du lamm?

Själv är jag helt såld på lamm och gör en långsam lammstek rätt ofta. Den är egentligen tänkt till lammragu, men vi käkar den direkt som stek (varning för sönderfallande kött

Dag 1: Massera en lammstek (med ben - ger bättre smak och det blir inte lika torrt) med olivolja, salt, peppar och mängder med rosmarin. Lägg steken i ett ugnssäkret fat och täck köttet ordentligt med folie (slå alltså in köttet - inte själva fatet!). In i ugnen ca 150 grader i 4-5 timmar beroende på storlek. Om du vill kan du ösa köttet då och då!

Ta ut köttet, ta av folien och låt svalna. Ta vara på köttsaften - den behöver du om du ska värma upp köttet nästa dag. Förvara i kylskåp över natten.

Dag 2: Värm varsamt köttet och ös ofta med köttsaften! Ta ut och skär upp rejäla skivor - eller om du vill ha ett mer rustikt utseende: dra av stora stycken med 2 gafflar och lägg upp på ett fat. Dekorera med kvistar av rosmarin och slå över det sista av köttsaften.

/Sirenne

• 1700tal
    Sirenne skrev 2012-03-03 16:42:52 följande:

Gillar du lamm?

/Sirenne

Det där ska jag göra omedelbums! Tack för tips!
  • Sirenne
    1700tal skrev 2012-03-03 16:47:40 följande:
    Det där ska jag göra omedelbums! Tack för tips!

Kul att du gillar hur det låter Min favorit för tillfälllet!

Läste just mina anteckningar och inser att jag skrev fel temp - 170 grader ska det vara, 150 funkar visserligen, men det lär lägga på en rejäl stund på ugnstiden...

Skåra gärna fettkappan (ta inte bort fett - fettet förhindrar att köttet blir tort) och värm ugnen till högsta värme, innan du sätter in steken och sänker till 170 också

/S

• Sara 120707

Min senaste favorit är inte särskilt fancy men den är otroligt enkel och god och den går knappast att misslyckas med. Bra rätt om man vill ha nåt snabbt som ger det falska intrycket av att vara lite avancerat.

Tina kycklingfileér till rumstemperatur (får gärna vara stora) linda dem med bacon (sätt ev en tandpetare i).

Bryn dem i en stekpanna och linda in i metallfolie.

Sedan in i ugnen i 25 minuter. Underbart saftiga och iom baconet så behöver man inte tänka på att krydda.

Jag brukar skiva upp dem för servering..

• drömmer
    niriel skrev 2012-03-02 11:25:28 följande:
    Behöver ni varmt kött? Vi gjorde en dubbelmarinerad fläskfilé till nyår, visserligen då "bara" för 20 pers men den blev otroligt lyckad. Förbereds så att den läggs i sista marinaden, som den sedan även serveras i, kvällen innan. Sen är det bara att ställa fram den! Om du är intresserad kan jag maila receptet till dig? Men den serveras som sagt kall. Vi hade varm potatisgratäng till, mycket, mycket mumsigt!
    Jag tar gärna det receptet !!
  • niriel
    drömmer skrev 2012-03-04 11:12:09 följande:
    Jag tar gärna det receptet !!
    Absolut, jag mailar det gärna, jag fick det som en bild inklippt i ett mail och har inte orkat skriva av det bara så jag bifogar det helt i ett mailom det är ok? Skicka din e-postadress i ett meddelande så skickar jag receptet!
Svar på tråden Tips på varmrätt- laga själv till större sällskap!