Ni som har problem med magen...
Har IBS sedan flera år tillbaka! Fick dock diagnosen för ca 3 år sedan. Fick även reda på att jag var laktosintolerant, vilket verkade enkelt. Efter många träffar med olika läkare så hamnade jag på ett jätte bra ställe, ersta sjukhus! Där fick ja göra endoskopi för att utesluta annat och träffa massa fina människor, där även min "sjuksyster" har IBS själv. När det konstaterades att de va IBS ja hade så fick ja gå i en såkallad IBS skola. Då är man på sjukhuset i 3 dagar och får lära sig ALLT om IBS. Detta finns i Stockholm och så tror ja att de var i Göteborg också. Något att rekommendera! Men med denna skola fick ja lära mig så mycket att ja blivit ca 75% bättre än innan, Tänkte ge lite tips som ja fått lära mig, Som ovan har andra skrivit om att äta kokt och snäll mat mot magen, även ta bort skal på frukter och grönsaker (om möjligt) Undvika lök, paprika , kål osv, elakt för magen. Alltid tugga maten ordentligt ( trodde inte de var så viktigt som ja nu märkt) Lägg ner besticken mellan varje tugga, ät ofta men lite, om du vill äta fibrer så öka successivt , börja med lite då. Sömn är väldigt viktigt, sover jag dåligt en natt så är dagen efter förstörd, Har testat akupunktur , detta hjälpte att bli lugnare under behandling , sen var det dock ingen skillnad efter behandling. Dimor , vid lös mage Du kanske har testat antidepp medicinen tryptizol, annars så sägs denna vara väldigt bra för magen, du kan googla på tryptizol IBS Hoppas detta kan hjälpa dig och att du blir bättre!!