• Anonym (:()

Ni som har problem med magen...

Jag har ofta haft problem med min mage tidigare, och stress sätter sig lätt i magen, men då främst som magkatarr.

Nu äter jag antidepressiva (citalopram) och  mår bra, förutom magen. Jag har testat andra sorter, men de mådde jag ännu sämre av (spydde varje dag bla.) Min läkares lösning är att antingne stå ut, eller att byta tabletter igen, men det vill jag helst inte, jag mår ju bra i övrigt, och verkar få magproblem av alla sorters antidepp.

Mina problem är väldigt lika IBS, jag har riktigt ont i magen, är uppsvälld, har gaser, förstoppning och ibland diarre (eller både och), ibland illamående och det händer att jag spyr någon enstaka gång. På kvällen och när jag ska sova är det värst. Jag kan inte äta fet mat, kan inte dricka kaffe eller kolsyrade drycker, inte tugga tuggummi etc. Att äta fibrer eller dricka proviva gör det ännu värre. Jag försöker äta lite men oftare, jag promenerar mycket, men det hjälper inte. Jag har försökt se om det beror på någon speciellt mat, men tycker att det kan komma av lite vad som helst. Jag har sedan tidigare kollat att jag inte har laktos eller gluten.
    Vissa dagar är dock bättre än andra, men jag börjar bli riktigt trött på detta. Jag ser verkligen fram emot att sluta med denna medicin.

Det jag undrar är dock om ni med ibs eller andra magproblem har några råd. Fungerar de receptfria mediciner man kan köpa på apoteket? Finns det något annat som fungerar, typ yoga eller avslappningsövningar?  Är viss mat bättre än annan?
    Jag är beredd att prova det mesta, jag orkar snart inte längre med denna mage.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som har problem med magen...
  • Yez

Jag har exakt lika!! Läste om IBS och vart övertygad att jag hade detta, träffade läkare och kom fram till att jag inte hade det.. Men fick 3 olika receptfria läkemedel som jag skulle testa och redan nu efter 1 vecka är jag hur bra som helst i magen!

Det läkaren sa att jag skulle köpa var

Ett bulkmedel - Jag köpte lunelax, inte så gott men med mycket & kallt vatten går det lättare. Ser till att Hård avförning blig lösare och Lösare avförning blir hårdare.

Xyloproct Stolpiller - Jag blöder varje gång jag går på toa därför skulle jag ta detta.

Imogaze - För gaserna

Hoppas det kunde vara någon hjälp!

Jag skulle ta detta 10 dagar sen uppehåll för att kolla om det blev bättre..

• Guffi

Jag kan också rekommendera bulkmedel typ som lunelax. Det är samma som fiberhusk som finns i livsmedelsbutikerna. Lunelax är dock smaksatt så det är säkert godare. Fiberhusk kan du blanda i maten då det inte smakar något men ger effekt ändå.

Jag har också känslig tarm (inte utredd IBS dock, men liknande symptom) och jag kan inte dricka vanlig mjölk, så har laktosfri. Fullkorn i all ära men för mycket kan jag inte heller äta. Det river för mycket och jag får ont och blir gasig. Vattenlösliga fibrer fungerar dock bra! Så mycket grönsaker, kokta helst - är snälla mot magen :) Jag behöver dricka ordentligt med vatten för att hjälpa tarmarna och för att fibrerna ska kunna svälla utan att irritera tarmarna :)

Detta funkar för mig iaf :) Det gäller nog att prova sig fram och se vad som fungerar för just dig.. Frukt kan t.ex. kanske reta tarmarna för mycket, plus att syran från ex. ett äpple kan irritera redan i magsäcken...

• Fru 0728

Jag har haft liknande symptom och har varit väldigt sjuk i många år, från ca 95-2010. Ett tag åt jag bara snäll mat, dvs kokt och ej starkt kryddad och undvek hårt stekt mat. För mkt fiber blir min mage sämre av. Har ätit div mediciner och bulkmedel men det var inget jag blev direkt bättre av. Kräkte varje dag i flera år och fick värsta attackerna i magen där jag var tvungen att uppsöka en toalett väldigt snabbt.

Jag började äta laktosfri mat när jag träffade min sambo och det hjälpte jättemkt. Jag går på body balance (yoga, pilates o tai chi) och det hjälper mig att finna harmoni men det bästa av allt, så mår jag toppenbra nu. Jag försöker reda ut saker o ting innan det blir problem och har jag problem så visar det sig i hur magen mår.

Har nästan adrig bekymmer med magen längre och mkt har nog med att göra att jag mår bättre i mig själv, har en fin man och ett bra liv. Jag mår så bra så att de laktosfria produkterna är borta (har bara mjölken kvar). Visst mår jag dålig om det blir för mkt av det goda men det gör nästan alla.

Kämpa på och försök hitta något som passar dig.

• Anonym (:()

Tack för era råd! Ska försöka testa mig fram 

• Anonym

Rekommenderar akupunktur :) har vart bra før både humør och mage :)

• Silent Ninja

Testa Losec eller omeprazol, finns receptfritt på apotek! Jag kan inte leva utan losec, har problem med halsbränna, men även diarre som kommer av o till.
    Äter numer laktosfritt o det har funkat till viss del.
    Just fet mat funkar inte i min mage därför kan inte jag äta tex lchf :(
    Sen skulle jag vilja slå ett slag för japansk mat, som är ganska "ren" och mild.

• Godis

Fick liknande problem i samband med att jag käkade antidepp och hade problemen i många år efter det. Det är först efter jag dragit ner på kolhydrater som jag fått kontroll på magen. Dock äter jag inte lchf, dvs jag äter "normalt" med fett.

• Sara 120707

Detta är lite OT men jag vill bara skriva in en liten varning här.

MIn sambo tog tidigare citalopram och fick efter några veckor ett pip i sitt öra, han kopplade inte ihop detta med medicinen direkt och när han väl insåg det så var det för sent. Han har nu fyra år senare fortfarande permanent tinnitus.

Detta är en bieffekt som det talas ganska tyst om och min sambos läkare i princip bara ryckte på axlarna när han fick reda på det med frasen "Klart det finns bieffekter".

Poängen är att om han genast sett sambandet och slutat ta medicinen så hade det troligtvis försvunnit.

Vill bara ge en förvarning som jag önskar att vi hade haft.

• Maddee

Har IBS sedan flera år tillbaka! Fick dock diagnosen för ca 3 år sedan. Fick även reda på att jag var laktosintolerant, vilket verkade enkelt. Efter många träffar med olika läkare så hamnade jag på ett jätte bra ställe, ersta sjukhus! Där fick ja göra endoskopi för att utesluta annat och träffa massa fina människor, där även min "sjuksyster" har IBS själv. När det konstaterades att de va IBS ja hade så fick ja gå i en såkallad IBS skola. Då är man på sjukhuset i 3 dagar och får lära sig ALLT om IBS. Detta finns i Stockholm och så tror ja att de var i Göteborg också. Något att rekommendera! Men med denna skola fick ja lära mig så mycket att ja blivit ca 75% bättre än innan, Tänkte ge lite tips som ja fått lära mig, Som ovan har andra skrivit om att äta kokt och snäll mat mot magen, även ta bort skal på frukter och grönsaker (om möjligt) Undvika lök, paprika , kål osv, elakt för magen. Alltid tugga maten ordentligt ( trodde inte de var så viktigt som ja nu märkt) Lägg ner besticken mellan varje tugga, ät ofta men lite, om du vill äta fibrer så öka successivt , börja med lite då. Sömn är väldigt viktigt, sover jag dåligt en natt så är dagen efter förstörd, Har testat akupunktur , detta hjälpte att bli lugnare under behandling , sen var det dock ingen skillnad efter behandling. Dimor , vid lös mage Du kanske har testat antidepp medicinen tryptizol, annars så sägs denna vara väldigt bra för magen, du kan googla på tryptizol IBS Hoppas detta kan hjälpa dig och att du blir bättre!!

Svar på tråden Ni som har problem med magen...