Ni som har problem med magen...
Jag har ofta haft problem med min mage tidigare, och stress sätter sig lätt i magen, men då främst som magkatarr.
Nu äter jag antidepressiva (citalopram) och mår bra, förutom magen. Jag har testat andra sorter, men de mådde jag ännu sämre av (spydde varje dag bla.) Min läkares lösning är att antingne stå ut, eller att byta tabletter igen, men det vill jag helst inte, jag mår ju bra i övrigt, och verkar få magproblem av alla sorters antidepp.
Mina problem är väldigt lika IBS, jag har riktigt ont i magen, är uppsvälld, har gaser, förstoppning och ibland diarre (eller både och), ibland illamående och det händer att jag spyr någon enstaka gång. På kvällen och när jag ska sova är det värst. Jag kan inte äta fet mat, kan inte dricka kaffe eller kolsyrade drycker, inte tugga tuggummi etc. Att äta fibrer eller dricka proviva gör det ännu värre. Jag försöker äta lite men oftare, jag promenerar mycket, men det hjälper inte. Jag har försökt se om det beror på någon speciellt mat, men tycker att det kan komma av lite vad som helst. Jag har sedan tidigare kollat att jag inte har laktos eller gluten.
Vissa dagar är dock bättre än andra, men jag börjar bli riktigt trött på detta. Jag ser verkligen fram emot att sluta med denna medicin.
Det jag undrar är dock om ni med ibs eller andra magproblem har några råd. Fungerar de receptfria mediciner man kan köpa på apoteket? Finns det något annat som fungerar, typ yoga eller avslappningsövningar? Är viss mat bättre än annan?
Jag är beredd att prova det mesta, jag orkar snart inte längre med denna mage.
Tacksam för svar