Inlägg från: johanna anders |Visa alla inlägg
  • johanna anders

Köpa diamantring på nätet från USA billigt

Har sett en hel del äldre trådar som tar upp ämnet men vill ha lite feedback från er som tagit steget och köpt era vigsel och förlovningsringar från USA. Främst tänkte jag på James Allen som har ett helt underbart sortiment på websidan och verkar vara mest rekommenderad. Har bara sett positiva inlägg här på bröllopsliv från er som köpt därifrån.

Vill veta vad jag bör tänka på och så vill jag gärna höra från er som köpt diamantringar från James Allen hur ni valde er diamant.
    Dollarn är ju rätt låg nu så det är stora pengar att tjäna genom att köpa därifrån!!
    Hittat en svensk sida som har mycket bra info om vad man ska tänka på utifrån de 4 c.na vid köp av diamanter. Även filmsnuttar på färgskillnader på diamanter. mycket intressant och jag tror jag nu vet vad jag ska välja för diamant i min ring!

http://bröllopscoachen.hemsida24.se/

Är det något mer jag behöver tänka på?
    Vet att många som köpt från James Allen åkt till USA och hämtade dem för att slippa tull och moms. Hur gick det i tullen? Har ni värderat ringen i Sverige senare och vad blev resultatet??

Många frågor men jag tänkte verkligen ta steget och köpa från USA och hoppas någon av er som handlat därifrån vill sammanfatta erfarenheten ni har av köpet!

• Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt
  • johanna anders

Ja, Bluenile har också massor av fina "settings" Jag har läst massor om dem också men vad jag förstår så är det bara James Allen av dem två som har riktiga bilder på alla sina diamanter som man får se och välja av.
    Vill köpa en solitärring med 0.75 carats diamant i mitten och då ville jag gärna se den först.

Vad roligt att du är nöjd! Och vilken bonus att de är värda så mycket mer här hemma!!
    Berätta gärna mer om hur du valde diamanterna . Det ÄR ju så mycket att tänka på med colour, cut, clarity och vad var den 4e nu igen...?

• johanna anders

colour, cut, clarity och carat var det ju =)

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-05 15:16:20 följande:
    Jag har skrivit i många trådar redan om mina erfarenheter. Har handlat tre gånger ifrån JA och det har funkat kanon varje gång. För en lös sten är tull/moms 25% för en ring 27.5%. Du får räkna själv om det lönar sig att åka dit för att handla men du bör vara medveten om att du kan bli stoppad i tullen i Sverige och det räknas väl egentligen som smuggling när du försöker slippa undan momsen. Du kan ju alltid kolla med tullen vilka regler som gäller när du för in varan personligen och om det är vid någon speciell summa som de blir kinkiga.

Glöm ej heller att man även betalar skatt i USA. Jag var i San Diego nyss och där låg den på ca 8%.

Vad gäller kvalité på diamanter så rangordnas de av de insatta efter:

cut>colour>clarity

Vad gäller cut så skulle en diamantnörd som jag inte köpa något annat än AGS 000 eller GIA ex/ex/ex + att jag är kinkig även om stenen uppfyller dessa. Generellt sägs att AGS är hårdare på att dela ut 000 gentemot GIAs ex/ex/ex medan AGS fortfarande är ett ganska ungt gemologiskt institut och därav inte riktigt fått den genomslagskraft de förtjänar hos den stora massan. Jag skulle INTE köpa en sten som inte har antingen AGS GIA eller HRD som certifikat. Om du tex väljer mellan tre AGS 000 så kan JA utföra ytterligare analyser för att bekräfta vilken av de tre som är bäst.

Colour är väääldigt personligt. Vissa ser färg i en G diamant, andra tycker I-J är vita. Ju bättre slipad en diamant är ju vitare ser den ut att vara. En toppslipad I-J kan se vitare ut än en sämre slipad G-H. En lägre färg betyder inte att det är en sämre diamant i termer av ljusåtergivning, den har bara en annan nyans. De riktigt färgade diamanterna (gula, röda, blå tex) är svindyra.

Clarity: I denna kategori finns pengar att spara. Det finns eg ingen anledning att köpa högra än VS för du kan inte se skillnaden med blotta ögat och inneslutningarna i en VS-sten skall inte påverka ljusåtergivning. Dock pratar man ofta om begreppet "mindclean" i amerikanska kretsar och för vissa är inte VS gott nog. I Si-kategorin kan man göra riktiga kap. I vissa stenar kan man lätt se inneslutningar med blotta ögat, i andra inte alls. Dessa stenar måste utvärderas ifrån fall till fall. Stenar som är graderade I har med största sannolikhet synliga inneslutningar. Det är inte ovanligt att ljusåtergivningen är påverkad och de kan vara mindre hållbara.

När man sedan listat ut vad man kan tolerera i dessa olika kategorier så kollar man sin budget och maxar karaten därefter. Om man är ute efter så stort som möjligt.
    Ja dina inlägg i tidigare trådar har jag slukat i min utbildning av diamantkvalitet =)
    Tack för all din utförliga info! Du är en av dem som verkligen fått mig att överväga James Allen!
    Som du skriver så har även jag bara tittat på GIA ex ex ex pga att jag vill ha högsta kvalitet på cut.
    Av någon anledning så finns det knappt några diamanter från AGS på James Allen längre? Såg många tidigare men de kanske är lite mer prisvärda än GIA och säljs fortare?
    Färgmässigt så funderar jag faktiskt på att gå ner i färg till J för att tjäna in en stor peng! Har du youtubat: diamond colour comparison? Jag själv kan omöjligt se skillnaden när de jämför en G H I och J färgad diamant!
  • johanna anders

KhiraLii föresten; har du gjort en svensk värdering på något av dina smycken?

• johanna anders

Någon mer som köpt ring från USA?
    Whiteflash har också så fina settings till diamantringar men jag har knappt hörttalas om dem? Någon som varit i kontakt med dem alt köpt ring därifrån?

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-05 16:09:51 följande:
    Japp. Jag vill inte gå ut med några siffror med tanke på att forumet är öppet för allmänheten. I svenska mått mätt har jag betalat väldigt mycket för min ring och den har värderats till tre gånger så mycket. Kommer bli en dyr försäkring. (Det är inte ringen på bilden)
    Svaret var tillräckligt i alla fall =)

Det verkar verkligen vara såå mycket billigare från Usa trots tull och moms!
    Den diamanten på 0.70 carat jag kikat på skulle gå på ungefär 2400 dollar + setting på 1300 dollar = 3700 dollar. Den blev ju så klart köpt mitt framför nosen på mig men jag kollar vidare.
    Deras lilla ruta som räknar ut tull o moms är supersmidig! med moms o tull 30436 svenska kronor.

Förresten är True heart cut diamonds bättre än ideal cut eller är det bara för dem som vill betala extra för exakta hjärtmönster??  När jag klickar i vilken diamant jag letar efter så väljer jag advanced options och tar excellent på polish och symm. Flour tar jag none - faint. Ideal på cut (klickar även i true heart)
    H-J på colour, clarity vs1 - si1, gia och ags som lab, shape har jag rund om inte det framkommit tidigare och så undrar jag över dept och table? Vad är idealet på det? Jag har låtit de rutorna vara so far.

Hur hade du valt på james allens diamant search?? Känner mig inte så tuff med valet att gå ner och kika på si1 stenar... men det är ju där man kan få tag i en perfekt sten som är eyeclean!
  • johanna anders

Nu börjar det närma sig. Jag ska beställa en ring från James Allen! Ska bara höra med dem om de kan göra en tiffany setting jag sett på whiteflash som är såå fin.

KhiraLii du som är expert på diamanter och hänger här en del, vilken av diamanterna på Jamesan skulle du rekommendera? (0,65-0,75 i carat storlek, bästa slipning, kan gå ner i J colour och vsi1-si1) Tycker det är så svårt med inneslutningarna och känner mig mesig som överväger att skippa si1 men vet ju att det är där man kan fynda...
    Give me som länks!Solig

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-12 21:10:07 följande:
    Budget ? Skrattande
    Åh så roligt att du ville kika!
    Settingen jag kikat på kostar 1300 dollar (blir säkert mer omo jag ska specialbeställa tiffany style) så för diamanten hade jag tänkt lägga ca 2500 dollar på.
  • johanna anders

2500 är väl önsketänkande men kan gå upp till 3000 med Drömmer Blingbling!

• johanna anders
    KhiraLii skrev 2012-03-12 23:01:17 följande:
    Gå först till detta forum och klicka på den första länken. Då kommer du därefter få pricescoperabatt

Jag hittade inte så många jag gillade som hade bild men här har du en lista

www.jamesallen.com/diamonds/J-SI1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/J-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-R...
    www.jamesallen.com/diamonds/I-VS1-Ideal-Cut-R...

Välj tre och be James allen utvärdera dem åt dig och ta bilder. Be dem kolla efter vilken som har bäst briljans, vilken som har minst synliga inneslutningar och vilken som visar minst färg. De jämför bara tre.
    Tack!! Ja just nu verkar de ha såld väldigt många diamanter för när jag började kika för några månader sen så fanns det jättemånga att välja på. Hoppas på att de fyller på lagret snart för nu är jag taggad!

Jag får uppdatera i tråden om vilken det blir till slut och lägga in bild när den äntligen är hemma...!

Såg du diamant färgjämförelse filmerna på http://bröllopscoachen.hemsida24.se/ Under rubriken ringarna låg det några mycket intressanta filmer som verkligen hjälpt mig i färgvalet. Tror det var där jag såg filmen där de gå runt med en G färgad och en J färgad ring på fingret på stan och frågade kvinnor vilken de trodde var dyrast och vilken de tyckte var finast. Ingen kunde se skillnad och många trodde J coloured var den dyraste!
    Som du sagt tidigare i några trådar, jag kan inte heller förstå att man ska välja en D coloured diamant när E F G H I och även J är snarlika i färgen!
  • johanna anders

En annan sak jag funderat på tjejer. Vad tycker ni om 77diamonds?? Jag personligen skulle inte handla därifrån efter att ha sett deras diamantutbud och deras Diamond search... Skrämmande att något så otroligt viktigt som cut, polish och symmetry inte ens är sökbart när man letar efter sin diamant. Det känns som hela söksidan är byggd för att medvetet lura nybörjare att köpa en dåligt slipad diamant och tro att man fyndat.... Det ser ju vid första anblicken ut som de har bra priser men huga vad många diamanter med Bara fair och good cut de har. Jag fick leta ihjäl mig efter en excellent cut sten men då när jag kikade i gia certifikatet så var polish och symmetry bara good! När jag efter ännu mer letande hittade en sten med ex ex ex så hade den STRONG flourescence!? När jag till slut hittade en bra diamant så var den mycket dyrare med VAT än en liknande sten från USA med både tull och moms... Säljer ens James Allen och goodoldgold sådana dåligt slipade diamanter??? Överdriver jag eller har jag blivit bortskämd med James Allens söksida där man enkelt kan rensa bort alla skitstenar från början... :) (eller missade jag någon sökfunktion hos dem....)

• johanna anders

Sorry för ihopklumpad text... Dumma iPad!

• johanna anders
    sofieolausson skrev 2012-03-15 17:53:12 följande:
    Du måste klicka på "Advanced" för att få upp de sökalternativ du efterfrågar
    Nä fyyy vad pinsamt av mig... Sitter på vanliga datorn nu, min ipad tyckte helt enkelt inte att den behövde visa de alternativen när jag klickade i advanced...
    Måste nästan anmäla mitt eget inlägg för där slängde jag lite väl mycket skit över 77diamonds...
Svar på tråden Köpa diamantring på nätet från USA billigt