sherrydarling skrev 2012-03-31 03:58:00 följande:
Är det ingen som tänker behålla sitt efternamn och ta blivandes efternamn som mellannamn?
Ingen av oss vill byta, men kul att det finns en genensam nämnare tänker vi. Det låter bättre med killens efternamn först och mitt sist så det blir jag som får lägga till hans efternamn som mitt mellannamn.
Till saken hör väl att jag har ett efternamn som folk ofta uttalar och stavar fel, vilket gör att killen inte vill byta.
Hans å andra sidan är hans på topp 40 vanligaste och mitt är det endast 700 i Sverige som heter, så jag vill inte byta till hans. För er som inte hittat, kolla in www.scb.se/namnsok Mycket kul!
Jag har kollat på statistiska centralbyrån innan, men blev sugen på att kolla igen då hinderprövnings och efternamns papperna ligger bredvid mig, påskrivna och väntar på att postas. Det finns endast 438 personer som har mitt efternamn, ganska ovanligt efternamn tycker jag. Min fästmans efternamn finns dock endast 45 personer som har, alla är släkt så vitt vi vet.
Men, vi kommer båda att behålla våra efternamn, men jag kommer att lägga till hans som mellannamn.