• amerika

Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...

Jag ska behålla mitt efternamn och han kan inte tänka sig att ta mitt (det skulle bli konstigt också eftersom han har ett utländskt efternamn...)

Jag behåller mitt för det heter mina barn och för mig är det viktigt att vi heter samma. Tyvärr heter också min ex-svärmor det och det är ett ovanligt namn som ffa hon är intimt förknippad med i vår stad, men det får jag leva med... Har ju stått ut i 17,5 år så det går nog några år till! Flört

• amerika
    anne på grönkulla skrev 2013-03-07 23:00:26 följande:
    Det låter som att du har en fd makes efternamn? Det skulle du ändå inte få ge vidare, så bra att ni inte hoppas på det. 
    Oj, det visste inte jag att det var så? Ja, då var det ju tur att vi inte hoppades på det!! Min exman frågade om jag ville fortsätta heta så när vi skilde oss (han tyckte det var helt okej, han bara undrade) men som sagt, jag ville heta samma som mina (våra) barn.
    Man lär så länge man lever... 
  • amerika
    anne på grönkulla: ja, det är ju hur tydligt som helst, men inte hade jag koll för det!! Man tackar!
  • amerika

Jag har fått tänka om ang namnbyte eller ej. Jag har hela tiden sagt att jag ska behålla mitt efternamn eftersom mina barn heter samma. Men så visar det sig att sambon inte alls är med på det! Han blev jätteledsen och känner att vi inte gifter oss "på riktigt" om vi inte heter samma namn. Jag har klurat på det här fram och tillbaka men kom till slut fram till att mina barn är alltid mina barn, mitt kött och blod, även om vi inte heter samma. De är oxå kloka barn som jag kan förklara för och resonera med. Så jag kommer att ta min blivandes efternamn. Det ska bli spännande och se om man blir annorlunda bemött med ett utländskt efternamn!

• amerika
    confuzed86 skrev 2013-05-06 12:48:22 följande:
    Amerika: det blir säkert bra ska du se :) min mamma valde att behålla sitt efternamn när Min mormor och morfar gifte sig, är dina barn tillräckligt stora så kan de ju också välja vad de känner för :)
    Kalaspinglan skrev 2013-05-06 13:21:23 följande:
    Men kan inte din sambo byta namn då? Om det är så viktigt för honom att heta samma sak?
    Nej, jag har ju gift till mig mitt nuvarande efternamn så det får han inte ta. Och det vill han dessutom inte heller, han vill inte förknippas med mitt ex! (fånigt kanske, men så är det)

Jag har funderat jättemycket på det här men känner att det blir bra. Jag tror det är jag som har lagt all betydelse i att heta samma som mina barn mer än vad de har. De vet var de har mig och att vi alltid hör ihop och de tycker väldigt mycket om min sambo så de har inga invändningar mot att han och jag heter samma namn! 
  • amerika
    annapia skrev 2013-05-07 19:25:30 följande:
    vid närmare eftertanke så tycker jag faktiskt inte att du ska ha kvar ditt ex namn som mellannamn det blir som att rada upp sina män på något sätt om du förstår vad jag menar. (Tänker på bl.a. Laila Bagge Wahlgren)Skrattande.
    hehe.... kunde ju bli ritkigt underhållande efter make nr 7! Tungan ute
Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...