• sofiasmamma

Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...

Jag har jätteångest över det här med namnbyte... jag identifierar mig väldigt mycket med mitt efternamn och vill absolut inte "ge upp" det. Samtidigt vill jag att hela familjen ska ha samma namn så efter ett års allvarligt funderande har jag nu bestämt mig...

jag tar hans efternam

men jag behåller mitt efternamn som ett mellannamn trots att de är så lika att det blir töntigt. Men jag kan inte bara göra mig av med mitt namn, jag är för gammal för det. ;)

Hur gör ni?

• Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...
  • sherrydarling

Är det ingen som tänker behålla sitt efternamn och ta blivandes efternamn som mellannamn?

Ingen av oss vill byta, men kul att det finns en genensam nämnare tänker vi. Det låter bättre med killens efternamn först och mitt sist så det blir jag som får lägga till hans efternamn som mitt mellannamn.

Till saken hör väl att jag har ett efternamn som folk ofta uttalar och stavar fel, vilket gör att killen inte vill byta.

Hans å andra sidan är hans på topp 40 vanligaste och mitt är det endast 700 i Sverige som heter, så jag vill inte byta till hans. För er som inte hittat, kolla in http://www.scb.se/namnsok Mycket kul!

• Glader

Ingen av oss ville ta varandras namn men vi ville ha ett gemensamt så vi tittade vilka namn vi hade rätt till och kunde enas om min farmors flicknamn:)

Glader
  • aviman

Jag älskar mitt efternamn då min farfar gjort allt han skapat i det namnet. Jag är otroligt stolt över att vara hans barnbarn och känner mig lite kluven till att byta. Jag är ganska traditionell i bröllopstänket, rent vad det innebär att gifta sig - och tycker att jag "borde" ta M2B's namn.... Han skulle kunna ta mitt efternamn, men tillsammans med hans förnamn låter det som en dålig gimmick.

Jag har i alla fall bestämt mig för att ta hans efternamn och jag har pratat med min syster som kommer bära farfars efternamn - så det i alla fall går vidare, när hon gifter sig.

• mariajernberg

jag tar min m2bs efternamn, men spar mitt eget som mellannamn

• Dreaming

Ja jag kommer ta hans efternamn, enkel anledning, jag har ett -sonnamn!

• Emelie 87

Jag tog min mans efternamn. Kände väl inte att det var så värt att behålla mitt -sonflicknamn.

En man, två barn, oändligt med kärlek
  • Frida87

Jag kommer att ta min blivande mans namn. Eftersom han själv har bytt efternamn till detta när han var 18, vill han absolut inte byta. Jag har ett ganska vanlig och tråkigt svenskt efternamn så jag ser ingen anledning i att motsätta mig bytet. Jag var redan innan inställd på att jag endast vill ha ett efternamn oavsett vilket vi valde och att familjen skall ha samma namn.

Min mamma valde nämligen att ha två efternamn (både sitt och min pappas) detta har dock inneburit en del problem när vi har varit på semester utomlands. Hon hamnar ibland inte på samma bokning som vi när det gäller flyg och hon har även flertalet gånger hamnat utanför familjens bokning på hotell.
    Jag vill inte ha dessa problem och eftersom jag och min blivande bor utomlands är det redan nu jobbigt att behöva förklara varför vi heter olika efternamn när vi ändå bor ihop.

Ja som ni förstår ser jag framemot bytet och slippa förklara varför vår kultur skiljer sig från kulturen vi bor i. Jag har även redan vant mig vid mitt nya efternamn eftersom alla i Tyskland där vi bodde tidigare och kulturen dit vi skall flytta redan säger frau Bülow eller Senora Bülow.  

• MalinLarsson

Mitt val var lätt då Larsson inte är sådär jättespännande :) Jag kommer att att ta min blivandes namn som är ganska ovanligt.

Min mamma var dock lite rolig när hon gifte sig med pappa. De har varit tillsammans i 34 år och slog till på att gifta sig för 2 år sedan. Hon har hetat Andersson hela livet men bytte till Larsson då :)

• Stike

Jag tycker det är väldigt tråkigt att man inte kan ha två efternamn, man gifter sig väl med VARANDRA? jag kommer att ta min fästmans efternamn och ha min mamas efternamn som mellanamn ( har min pappas efternamn nu som jag inte tycker om). Och jag kan säga att jag tycker det är tråkigt för dom som tänker "praktiskt" och tar ett svenskt efternamn för att göra livet "lättare". Det tycker jag är fegt. Jag orkar inte dra en lång debatt om varför för jag tror egentligen de flesta förstår varför. Vad vi heter bevisar var vi kommer ifrån, i historia och allt och det gäller även för framtiden. Det är också en anledning till vargör jag tycker det är ttåkigt att man inte kan ha två efternamn. Vad hände med jämställdhet? Sen undrar jag en sak. Om jag tex blir: Anna ståhl adamsson och min fästman blir Anders ståhl adamsson, kan våra barn ha båda "efternamnen" när vi får barn? Tex om vi får en son som heter Mikael ståhl adamsson? Har läst lite om det där och det verkar som det inte går men varför inte om man har ståhl som mellannamn?

• Krila

Klart det går att ha ena namnet som mellannamn på sitt barn. Min dotter har mitt efternamn som mellannamn och sin pappas efternamn.

Svar på tråden Byter ni namn? Jag bestämde mig igår...