• Jalle

Vilket smink köper du?

Tycker det är hemskt svårt med smink! Sminkar mig väldigt lite till vardags, lite underlag och mascara mest. På min bröllopsdag vill jag ju förstås vara vackrast i världen! Förmodligen behöver jag lite mer än mascara då.... Min frisör, som också är duktig på make, ska sminka mig, och jag ska ta med eget smink. Vad ska jag köpa? Vill ha en naturlig sminkning, eftersom jag inte brukar ha så mycket på mig. Tror att jag passar i brunt, grönt, rosa typ. Varma ljusa färger, är en "vår". Är ljus, både i hår och hud, och har gröna ögon. Normal hud, kan vara lite torr ibland. Är 39 år, så jag är inte purung, det kanske har betydelse? Någon som är duktig på sånt och kan hjälpa mig? Tips på bra märken? Jag köper nästan aldrig smink så det finns inte mycket hemma. Tänkte att det kanske är läge att kosta på sig lite...

• Svar på tråden Vilket smink köper du?
  • Jalle

Tack för alla svar!

OM jag använder ögonskuggor (Jo, det händer allt ibland), så är det bara matta, aldrig med skimmer eller glitter. Så då gör jag nåt rätt då, med tanke på min ålder!

Makeupstore, Youngblood och Kicks får jag kolla upp. Och Tikei! Lät ju väldigt bra med provburkar! Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Fler färgförslag till mina gröna ögon? Ska kolla upp min "motsatsfärg" också.

Pyttsan skrev 2012-03-11 12:21:10 följande:
    Du har kanske redan räknat på saken, men jag är i lite samma läge som du och efter att ha kalkylerat lite bokade jag sminkning. Bra produkter kostar och eftersom jag sminkar mig så sällan hinner datumen gå ut innan jag fått slut i burken. Så för mig kostar det nästan lika mycket att köpa på mig smink som att betala för att någon ska göra jobbet, välja produkter och då vet jag att det blir bra gjort.

I synnerhet om man vill ha ekologiska produkter är ju hållbarheten kort. 

Jag sminkar mig inte mycket, men när jag jobbar har jag alltid fundation och mascara iaf. Jag har ett arbete där jag borde vara mer noga, det gjorde inget om jag fick på lite ögonskugga ibland. Så därför tänkte jag kosta på mig ett bra bassmink nu inför bröllopsdagen, som jag kan använda sedan också. Jag vill ändå inte ha en festsminkning när jag gifter mig. Vi ska vara utomhus och hela bröllopet, kläder, mat etc. är i avslappnad, somrig stil så min sminkning måste matcha det. Men jag förstår hur du menar, köpa smink för bara en kväll blir nog dyrt, då är det nog bättre att boka sminkning.

• Jalle
    knyttan skrev 2012-03-11 14:19:32 följande:
    Två av mina favoriter är Lancomes L'extreme och 38 C från Kanebo.
    Vart köper du dem?

Har färgat ögonfransarna någon gång, men får nog hålla med Nikkita; det blir inte så stor skillnad på mig. Och det går fort bort. Jag har ganska mörka fransar och bryn, det blir ändå nåt annat med mascara.
  • Jalle
    thegedinstudio skrev 2012-03-11 20:49:25 följande:
    Hej jag sminkar mycket med mineralmakeup och jag kan inte riktigt hålla med om vad många skriver om just mineralfoundation/puder (underlaget)

Jag har testat de flesta mineralmärken och det finns så många olika! Det finns bra och dålig kvalité. Sedan finns det både fasta, lösa och flytande mineralfoundations. Det finns matta, skimrande och "naturliga". De finns de som döljer riktigt bra och de som skiner igenom.

Det är rätt att skimrande underlag inte gör sig bra ihop med blixt eller för de med många fina linjer och rynkor, eftersom de då framhävs mer.
    Men de som ser naturliga ut (mittemellan matt och skimrande) blir väldigt vackra ihop med en blixt, både ute som inne.
    Bra mineralsfoundations håller också otroligt bra på huden, speciellt för en lång bröllopsdag.

Ville bara slå ett slag för mineral =) jag använder det nästan uteslutande som underlag för bröllop.

ps. vissa flytande vanliga foundations med solskyddsfaktor kan reflekteras ihop med en kamerablixt så att man ser ljusare ut (vet inte exakt vilket ämne som reflekteras? ). I mineralfoundations är det en naturlig solskyddsfaktor (från mineralen titaniumdioxid) som ej blir ljus med blixt.
    Blev lite sugen på Tikei som daniiel tipsade om. Har du någon erfarenhet av det? Är det bra grejor? Veil och primer, behöver man det? Iaf primer kanske är onödigt när man som jag har lite torrare hud?
Svar på tråden Vilket smink köper du?