• Jalle

Vilket smink köper du?

Tycker det är hemskt svårt med smink! Sminkar mig väldigt lite till vardags, lite underlag och mascara mest. På min bröllopsdag vill jag ju förstås vara vackrast i världen! Förmodligen behöver jag lite mer än mascara då.... Min frisör, som också är duktig på make, ska sminka mig, och jag ska ta med eget smink. Vad ska jag köpa? Vill ha en naturlig sminkning, eftersom jag inte brukar ha så mycket på mig. Tror att jag passar i brunt, grönt, rosa typ. Varma ljusa färger, är en "vår". Är ljus, både i hår och hud, och har gröna ögon. Normal hud, kan vara lite torr ibland. Är 39 år, så jag är inte purung, det kanske har betydelse? Någon som är duktig på sånt och kan hjälpa mig? Tips på bra märken? Jag köper nästan aldrig smink så det finns inte mycket hemma. Tänkte att det kanske är läge att kosta på sig lite...

• Svar på tråden Vilket smink köper du?
  • Nikkita

Jag har precis hittat en mineral foundation som jag bara älskar!!! "Youngblood" heter märket. Den täcker bra, men blir inte kakig & känns inte på huden. Täpper inte till porerna utan låter huden andas. Naturligt fuktgivande & innehåller lite naturligt spf oxå Glad Den kostar ca: 500kr, men till mig som inte sminkar mig så mycket kommer denna vara i ca: 6 mån så för min del helt klart värt det. Se till att få hjälp med att välja nyans på din foundation, det gör all skillnad i världen att ha rätt färg. (det ska vara som en andra hud & inte bli en linje vid halsen).

• Nikkita

Vad gäller ögonen använder jag mest "makeup stores" ögonskuggor, de sitter hela dagen & skimmrar snyggt. Jag har själv grön/bruna ögon, ljusbrunt hår & ljus hy. Jag har provsminkat mig & kommit fram till att jag ska ha brun/guldiga toner på bröllopsdagen. Väldigt naturligt men ändå något extra Flört Man kan oxå blanda i lite grönt i mitten på ögonlocket så framhäver det ögats egna färg!!!

• Pyttsan

Du har kanske redan räknat på saken, men jag är i lite samma läge som du och efter att ha kalkylerat lite bokade jag sminkning. Bra produkter kostar och eftersom jag sminkar mig så sällan hinner datumen gå ut innan jag fått slut i burken. Så för mig kostar det nästan lika mycket att köpa på mig smink som att betala för att någon ska göra jobbet, välja produkter och då vet jag att det blir bra gjort.

I synnerhet om man vill ha ekologiska produkter är ju hållbarheten kort. 

• sofi 88

Jag ska sminka mig själv på bröllopsdagen å de produkter jag använder är mineralfoundation från id, rouge från id (om jag orkar köpa nytt därifrån tills bröllopet vill säga... superbra rouge, det förra höll i över 2 år å var toppen!) å så ska jag ha ögonskugga från face, deras ögonskuggor är toppen, sitter jättebra. Under foundation ska jag ha en primer vilket jag tror är bra för dig att satsa på också. Gällande produkter har jag som sagt lite blandat, mascaran är endast från clinique då den vattenfasta därifrån är oslagbar.

Ögonbrynsskugga kan vara en bra idé om du inte väljer att färga ögonbrynen innan eller har väldigt mörka naturligt. Tycker du ska gå till en sminkbutik som typ face och kolla om de kan tipsa om bra ögonskuggsfärger, ibland har de paletter med flera färger å då kan du få en trevlig kombination som frisören kan lägga å så kan du fortsätta använda sminket till vardags kanske. Makeup store tycker jag inte håller samma klass som face, de skuggorna smular mer och de glittriga fäller väldigt mycket glitter. Face har ett härligt skimmer. Finns ju en uppsjö av bra märken, mac är också riktigt bra. 

Hoppas lite av mitt inlägg kan vara till hjälp för dig i alla fall! 

• Chicita

Jag sminkar mig väldigt sällan så det betyder att jag inte har massor med smink hemma.
    Exempelvis så använder jag aldrig foundation eftersom jag tycker att det lägger sig i porerna och ser så sminkat ut.
    Men jag har ett mineralpuder som jag brukar dutta i en klick dagkräm och blanda ihop. Det täcker inte helt men det jämnar ut hudtonen tillräckligt. Och pudret håller sig betydligt längre än en färgad kräm. 

Makeupstores ögonskuggor har blivit en favorit. Jag har hela två stycken Flört En grön och en orange/koppar.
    Orange är bäst för att få fram blå ögon, men jag kan även ha grönt. Och eftersom det är så mycket pigment i deras ögonskuggor så kan jag vräka på med den gröna till haloween och få en häftig "häxsminkning"...

Inför bröllopet bokade jag dock makeup med en tjej jag suttit modell för när hon utbildade sig till makeupartist. Så jag och mina två tärnor blev sminkade (med konsultation) för ungefär samma summa som det skulle kostat att bara boka in mig till ordinarie pris. Så det kändes bra Skrattande 
    Hon kom även till lokalen och sminkade oss, så vi slapp åka ifrån och spendera massa tid på sånt alltså.

Men nu ville du ju ha tips på märken.
    Jag kan varmt rekommendera makeupstores ögonskuggor i alla fall. Men resten skulle jag köpt på typ Kicks...
    Dom har många olika märken och så länge en foundation passar din hudfärg och inte kakar sig så spelar märket ingen roll, ta en billigare om du inte kommer använda den så ofta sen. Samma med rouge och puder.
    Läppstift (om du ska ha) borde du satsa på något som håller, exempelvis lipfinity eller något liknande 

• Godis
    Till er som svarat att ni ska använda mineralmakeup samt makeup med SPF.

Om ni ska fotograferas så är detta den sämsta makeupen ni kan använda. Både mineralmakeup och makeup med SPF är ljusreflekterande och blixten gör att man ser "washed out" dvs man blir mycket ljusare i ansiktet än resten av kroppen. Även möjlighet för att se glansig, svettig, oljig är stor.
  • Chicita

Ska tillägga... 
    Använd inte smink med mycket skimmer när du ska fotas. Det kan göra att du ser oljig och svettig ut. Och kan också uppfattas som flammigt.
    Matcha inte ögats färg med samma färg på ögonskugga, utan du ska välja en "motsatsfärg" om du vill framhäva ögat (kolla en färgcirkel - det som är mittemot är det som är bäst till din ögonfärg)
    Och vad du än gör, använd inte glitter 

• daniiel

Jag använder enbart smink från TiKei, det är mineralsmink och är utan tvekan det bästa jag någonsin prövat. Det är billig, enkelt att använda och sitter väldigt bra. Kan verkligen rekommendera det :) Finns i många färger och man kan beställa små provburkar om man är osäker på vad man passar i. När det gäller ögonskugga, så räcker nästan provburkarna om man inte ska använda det varje dag. Det räcker då definitivt till att provsminka, sminka på bröllopsdagen samt att ha så det finns att bättra på om man skulle behöva. En stor burk foundation räcker i 6-8 månader om man använder det varje dag. De har också primer och veil som är bra för att jämna ut huden och få sminket att sitta bra hela dagen :)
    www.tikei.se/

När det gäller mascara, så finns det bara en som är värd att köpa, anser jag och det är Maybelline Lash Stiletto. Dock inte den vattenfasta, den är inte alls lika bra och den som inte är vattenfast sitter ändå om man tex skulle fälla någon tår :) Mascaran är lätt att applicera, förlänger och separerar fransarna, den tynger inte ner fransarna heller och sitter väldigt bra :)
    www.maybelline.com/products/62/eyes/mascara/lash-stiletto-ultimate-length-washable-mascara/very-black/000001

• Pyttsan

Jag är inte heller purung och det du kanske bör tänka på, är att om du har fina linjer/början till rynkor runt ögonen, så använd inte ögonskugga med glitter och för mycket skimmer! Man kan säkert ha lite skimmer, men då ska man vara duktig på att sminka, annars framhävs rynkorna lätt. Bara skimmer på släta ytor, inte där du är lite rynkig. 

• Jalle

Tack för alla svar!

OM jag använder ögonskuggor (Jo, det händer allt ibland), så är det bara matta, aldrig med skimmer eller glitter. Så då gör jag nåt rätt då, med tanke på min ålder!

Makeupstore, Youngblood och Kicks får jag kolla upp. Och Tikei! Lät ju väldigt bra med provburkar! Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Fler färgförslag till mina gröna ögon? Ska kolla upp min "motsatsfärg" också.

Pyttsan skrev 2012-03-11 12:21:10 följande:
    Du har kanske redan räknat på saken, men jag är i lite samma läge som du och efter att ha kalkylerat lite bokade jag sminkning. Bra produkter kostar och eftersom jag sminkar mig så sällan hinner datumen gå ut innan jag fått slut i burken. Så för mig kostar det nästan lika mycket att köpa på mig smink som att betala för att någon ska göra jobbet, välja produkter och då vet jag att det blir bra gjort.

I synnerhet om man vill ha ekologiska produkter är ju hållbarheten kort. 

Jag sminkar mig inte mycket, men när jag jobbar har jag alltid fundation och mascara iaf. Jag har ett arbete där jag borde vara mer noga, det gjorde inget om jag fick på lite ögonskugga ibland. Så därför tänkte jag kosta på mig ett bra bassmink nu inför bröllopsdagen, som jag kan använda sedan också. Jag vill ändå inte ha en festsminkning när jag gifter mig. Vi ska vara utomhus och hela bröllopet, kläder, mat etc. är i avslappnad, somrig stil så min sminkning måste matcha det. Men jag förstår hur du menar, köpa smink för bara en kväll blir nog dyrt, då är det nog bättre att boka sminkning.

Svar på tråden Vilket smink köper du?