• Jalle

Vilket smink köper du?

Tycker det är hemskt svårt med smink! Sminkar mig väldigt lite till vardags, lite underlag och mascara mest. På min bröllopsdag vill jag ju förstås vara vackrast i världen! Förmodligen behöver jag lite mer än mascara då.... Min frisör, som också är duktig på make, ska sminka mig, och jag ska ta med eget smink. Vad ska jag köpa? Vill ha en naturlig sminkning, eftersom jag inte brukar ha så mycket på mig. Tror att jag passar i brunt, grönt, rosa typ. Varma ljusa färger, är en "vår". Är ljus, både i hår och hud, och har gröna ögon. Normal hud, kan vara lite torr ibland. Är 39 år, så jag är inte purung, det kanske har betydelse? Någon som är duktig på sånt och kan hjälpa mig? Tips på bra märken? Jag köper nästan aldrig smink så det finns inte mycket hemma. Tänkte att det kanske är läge att kosta på sig lite...

• Svar på tråden Vilket smink köper du?
  • MsChevy

Jag ska göra en ögonfransförlängning! Kompisen gjorde det o vilka ögon hon fick! Dock måste man använda en specialmascara efteråt så de inte lossnar, men det är det värt. 300:- betalade hon. 
    Jag får jättelätt finnar av smink så jag provar mig fram. Har faktiskt hittat en foundation nu som faktiskt inte ger mig finnar, utan snarare tar bort dom o det är en billig sak från Dollarstore! Använder den tillsammans med ett lätt puder o avslutat med lite rouge för att lyfta fram kindbenen o det blir jättebra. Min hy ser frisk o rosig ut!
    Ögonen markerar jag med en svart eyeliner på övre ögonlocket samt lite i nederkant. Eftersom jag har ganska långa ögonfransar lägger ja på mascaran före ögonskuggan eftersom det blir lite kladd. Sen lägger jag på en kopparfärg, ska testa rosa o grön oxå. Ska även hitta en bra covering som täcker alla ärr efter finnar....

Har funderat att köpa Sheer Cover som de gör reklam för på tv-shop... 

• knyttan
    Jalle skrev 2012-03-11 13:38:28 följande:

Tack för alla svar!

OM jag använder ögonskuggor (Jo, det händer allt ibland), så är det bara matta, aldrig med skimmer eller glitter. Så då gör jag nåt rätt då, med tanke på min ålder!

Makeupstore, Youngblood och Kicks får jag kolla upp. Och Tikei! Lät ju väldigt bra med provburkar! Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Fler färgförslag till mina gröna ögon? Ska kolla upp min "motsatsfärg" också.

Jag sminkar mig inte mycket, men när jag jobbar har jag alltid fundation och mascara iaf. Jag har ett arbete där jag borde vara mer noga, det gjorde inget om jag fick på lite ögonskugga ibland. Så därför tänkte jag kosta på mig ett bra bassmink nu inför bröllopsdagen, som jag kan använda sedan också. Jag vill ändå inte ha en festsminkning när jag gifter mig. Vi ska vara utomhus och hela bröllopet, kläder, mat etc. är i avslappnad, somrig stil så min sminkning måste matcha det. Men jag förstår hur du menar, köpa smink för bara en kväll blir nog dyrt, då är det nog bättre att boka sminkning.

Om du vill ha bra mascara som inte blir tjock och klumpig så ska du kolla att det inte är volymmascara du köper! Jag vill ha långa separerade fransar, men absolut inte tjocka då jag har ganska täta ögonfransar i mig själv och det blir bara kladdigt med volymmascara. Två av mina favoriter är Lancomes L'extreme och 38 C från Kanebo. Den sista är bra för att den är som en vattenfast mascara, men man tvättar bort den med vanligt varmt vatten (bra till bröllopet!) Dyra, men verkligen värda sitt pris. Och om man tänker på att mascara faktiskt är ngt man använder nästan varje dag (iaf gör jag det) så tycker jag det är värt att betala lite extra för att få en riktigt bra.
  • Chicita

Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Har du provat att färga ögonfransarna någon gång? 
    Resultatet blir väldigt naturligt, men ändå en stor skillnad. Solig
  • Nikkita
    Godis skrev 2012-03-11 12:38:46 följande:
    Till er som svarat att ni ska använda mineralmakeup samt makeup med SPF.

Om ni ska fotograferas så är detta den sämsta makeupen ni kan använda. Både mineralmakeup och makeup med SPF är ljusreflekterande och blixten gör att man ser "washed out" dvs man blir mycket ljusare i ansiktet än resten av kroppen. Även möjlighet för att se glansig, svettig, oljig är stor.
    Jag har sminkat mig många gånger med sådant smink & fotat varje gång. Har blivit ett super bra resultat. Jag använder ett mineralpuder från Tikei över min foundation (kanske är därför)! Aldrig upplevt ljusare hud el. oljig hy på bilderna...  
    daniiel skrev 2012-03-11 12:44:55 följande:
    Jag använder enbart smink från TiKei, det är mineralsmink och är utan tvekan det bästa jag någonsin prövat. Det är billig, enkelt att använda och sitter väldigt bra. Kan verkligen rekommendera det :) Finns i många färger och man kan beställa små provburkar om man är osäker på vad man passar i.
    Tikei är en favorit bland mitt smink, men tyvärr täcker inte deras puder tillräckligt på mig så jag anväder som sagt en foundation från Youngblood som komplement Glad 
    Chicita skrev 2012-03-11 14:21:04 följande:
    Har du provat att färga ögonfransarna någon gång? 
    Resultatet blir väldigt naturligt, men ändå en stor skillnad. Solig
    Jag har färgat min ögonfransar 2 gånger, men har tyvärr blivit riktigt besviken. Det syns inte alls på mig Obestämd
    Chicita skrev 2012-03-11 12:43:48 följande:
    Ska tillägga... 
    Använd inte smink med mycket skimmer när du ska fotas. Det kan göra att du ser oljig och svettig ut. 
    Ett tips om ni har skuggor som skimmrar för mycket för att få ett bra resultat till foto. Använd en matt transarent skugga över så mattar det av tillräckligt för att ändå få fina bilder Glad jag tycker att det är super fint när det glittrar lite på bild (men inte blänker) & detta knep blir hur bra som helst!

• Jalle
    knyttan skrev 2012-03-11 14:19:32 följande:
    Två av mina favoriter är Lancomes L'extreme och 38 C från Kanebo.
    Vart köper du dem?

Har färgat ögonfransarna någon gång, men får nog hålla med Nikkita; det blir inte så stor skillnad på mig. Och det går fort bort. Jag har ganska mörka fransar och bryn, det blir ändå nåt annat med mascara.
  • Godis
    Jalle skrev 2012-03-11 17:16:18 följande:
    Vart köper du dem?

Har färgat ögonfransarna någon gång, men får nog hålla med Nikkita; det blir inte så stor skillnad på mig. Och det går fort bort. Jag har ganska mörka fransar och bryn, det blir ändå nåt annat med mascara.
    Finns på kicks b.la.
  • Chicita
    Vart köper du dem?

Ok, jag har ljusa fransar och bryn så för mig blir det en väldigt stor skillnad.
    Mina fransar är genomskinliga i topparna, så när jag färgar dom så blir dom 3-4 mm längre samt mycket fylligare (alltså det är samma fransar, men då ser man ju dom så mycket bättre Flört ).
    Men om man vill ha volym så måste man ju ha mascara... 
  • knyttan
    Vart köper du dem?

Kicks eller Åhlens... Eller när jag är ute o flyger Glad
  • Amanda547

hej.. slinker in här.. Vars kan jag förlänga mina fransar? och vad kostar de?

• thegedinstudio

Hej jag sminkar mycket med mineralmakeup och jag kan inte riktigt hålla med om vad många skriver om just mineralfoundation/puder (underlaget)

Jag har testat de flesta mineralmärken och det finns så många olika! Det finns bra och dålig kvalité. Sedan finns det både fasta, lösa och flytande mineralfoundations. Det finns matta, skimrande och "naturliga". De finns de som döljer riktigt bra och de som skiner igenom.

Det är rätt att skimrande underlag inte gör sig bra ihop med blixt eller för de med många fina linjer och rynkor, eftersom de då framhävs mer.
    Men de som ser naturliga ut (mittemellan matt och skimrande) blir väldigt vackra ihop med en blixt, både ute som inne.
    Bra mineralsfoundations håller också otroligt bra på huden, speciellt för en lång bröllopsdag.

Ville bara slå ett slag för mineral =) jag använder det nästan uteslutande som underlag för bröllop.

ps. vissa flytande vanliga foundations med solskyddsfaktor kan reflekteras ihop med en kamerablixt så att man ser ljusare ut (vet inte exakt vilket ämne som reflekteras? ). I mineralfoundations är det en naturlig solskyddsfaktor (från mineralen titaniumdioxid) som ej blir ljus med blixt.

• Jalle
    thegedinstudio skrev 2012-03-11 20:49:25 följande:
    Hej jag sminkar mycket med mineralmakeup och jag kan inte riktigt hålla med om vad många skriver om just mineralfoundation/puder (underlaget)

Jag har testat de flesta mineralmärken och det finns så många olika! Det finns bra och dålig kvalité. Sedan finns det både fasta, lösa och flytande mineralfoundations. Det finns matta, skimrande och "naturliga". De finns de som döljer riktigt bra och de som skiner igenom.

Det är rätt att skimrande underlag inte gör sig bra ihop med blixt eller för de med många fina linjer och rynkor, eftersom de då framhävs mer.
    Men de som ser naturliga ut (mittemellan matt och skimrande) blir väldigt vackra ihop med en blixt, både ute som inne.
    Bra mineralsfoundations håller också otroligt bra på huden, speciellt för en lång bröllopsdag.

Ville bara slå ett slag för mineral =) jag använder det nästan uteslutande som underlag för bröllop.

ps. vissa flytande vanliga foundations med solskyddsfaktor kan reflekteras ihop med en kamerablixt så att man ser ljusare ut (vet inte exakt vilket ämne som reflekteras? ). I mineralfoundations är det en naturlig solskyddsfaktor (från mineralen titaniumdioxid) som ej blir ljus med blixt.
    Blev lite sugen på Tikei som daniiel tipsade om. Har du någon erfarenhet av det? Är det bra grejor? Veil och primer, behöver man det? Iaf primer kanske är onödigt när man som jag har lite torrare hud?
  • thegedinstudio

Hej! Tyvärr just det märket har jag inte testat. Men dessa kan jag rekommendera: BareMinerals, Glominerals, Laura Mercier, Youngblood och Lily Lolo... Undvik Loreal, IsaDora, Makeupestore, Jane Iredale...=)

Primers är jättebra, speciellt om du har torr hud, den jämnar ut och gör så att sminket fäster bättre.
    Veil förseglar sminket efter du lagt på det och sedan mattar du av med det under dagen, det är transparent.

• daniiel

Makeupstore, Youngblood och Kicks får jag kolla upp. Och Tikei! Lät ju väldigt bra med provburkar! Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Nej, precis, den mascaran blir inte alls sådär tjock som endel blir. Jag fullkomligt älskar den mascaran. Jag har ganska korta och raka ögonfransar, men om jag böjer dom och använder den mascaran så blir de jättefina. Långa, mörka och separerade utan att se sådär väldigt sminkade ut.
  • daniiel
    Nikkita skrev 2012-03-11 15:23:18 följande:
    Tikei är en favorit bland mitt smink, men tyvärr täcker inte deras puder tillräckligt på mig så jag anväder som sagt en foundation från Youngblood som komplement Glad
    Jasså? Jag har inte upplevt att det inte täcker så bra. Jag använder deras concealer och foundation, om jag ska på party eller liknande så använder jag även primern. Jag tycker det döljer väldigt bra, men ser ändå naturligt ut :) Nåja, vi är ju alla olika :)
Svar på tråden Vilket smink köper du?