• Chicita

Vilket smink köper du?

Jag sminkar mig väldigt sällan så det betyder att jag inte har massor med smink hemma.
    Exempelvis så använder jag aldrig foundation eftersom jag tycker att det lägger sig i porerna och ser så sminkat ut.
    Men jag har ett mineralpuder som jag brukar dutta i en klick dagkräm och blanda ihop. Det täcker inte helt men det jämnar ut hudtonen tillräckligt. Och pudret håller sig betydligt längre än en färgad kräm. 

Makeupstores ögonskuggor har blivit en favorit. Jag har hela två stycken Flört En grön och en orange/koppar.
    Orange är bäst för att få fram blå ögon, men jag kan även ha grönt. Och eftersom det är så mycket pigment i deras ögonskuggor så kan jag vräka på med den gröna till haloween och få en häftig "häxsminkning"...

Inför bröllopet bokade jag dock makeup med en tjej jag suttit modell för när hon utbildade sig till makeupartist. Så jag och mina två tärnor blev sminkade (med konsultation) för ungefär samma summa som det skulle kostat att bara boka in mig till ordinarie pris. Så det kändes bra Skrattande 
    Hon kom även till lokalen och sminkade oss, så vi slapp åka ifrån och spendera massa tid på sånt alltså.

Men nu ville du ju ha tips på märken.
    Jag kan varmt rekommendera makeupstores ögonskuggor i alla fall. Men resten skulle jag köpt på typ Kicks...
    Dom har många olika märken och så länge en foundation passar din hudfärg och inte kakar sig så spelar märket ingen roll, ta en billigare om du inte kommer använda den så ofta sen. Samma med rouge och puder.
    Läppstift (om du ska ha) borde du satsa på något som håller, exempelvis lipfinity eller något liknande 

• Chicita

Ska tillägga... 
    Använd inte smink med mycket skimmer när du ska fotas. Det kan göra att du ser oljig och svettig ut. Och kan också uppfattas som flammigt.
    Matcha inte ögats färg med samma färg på ögonskugga, utan du ska välja en "motsatsfärg" om du vill framhäva ögat (kolla en färgcirkel - det som är mittemot är det som är bäst till din ögonfärg)
    Och vad du än gör, använd inte glitter 

• Chicita
    Jalle skrev 2012-03-11 13:38:28 följande:

Den där mascaran från maybelline, den blir inte så där tjock som en del blir. Det är samma där, det ska vara "naturligt". Vill bara ha mörka ögonfransar, det värsta jag vet är de där som sitter som klumpar på fransarna.

Har du provat att färga ögonfransarna någon gång? 
    Resultatet blir väldigt naturligt, men ändå en stor skillnad. Solig
  • Chicita
    Jalle skrev 2012-03-11 17:16:18 följande:
    Vart köper du dem?

Har färgat ögonfransarna någon gång, men får nog hålla med Nikkita; det blir inte så stor skillnad på mig. Och det går fort bort. Jag har ganska mörka fransar och bryn, det blir ändå nåt annat med mascara.
    Ok, jag har ljusa fransar och bryn så för mig blir det en väldigt stor skillnad.
    Mina fransar är genomskinliga i topparna, så när jag färgar dom så blir dom 3-4 mm längre samt mycket fylligare (alltså det är samma fransar, men då ser man ju dom så mycket bättre Flört ).
    Men om man vill ha volym så måste man ju ha mascara... 
Svar på tråden Vilket smink köper du?