• ECO wedding

Vita fågelfrön

Har kollat runt överallt på nätet känns det som men ännu inte hittat någon som säljer vita fågelfrön. Kan någon rekommendera en sida?

• Svar på tråden Vita fågelfrön
  • Chicita

Nu känner jag mig lite tråkig...

Men ska ni ha det för att gästerna ska kasta på er utanför kyrkan så ska ni kanske kolla med kyrkan först.
    Att fåglarna blir sjuka av ris är en myt. Man använder ris som fågelföda till och med.
    En större anledning till att kyrkorna inte vill ha riskastning är att det är svårt att städa bort (grus och stengångar) mellan de olika brudparen som gifter sig och det drar till sig råttor och fåglar som skitar ner och förstör.

Så prata med prästen först, vår kyrka tillät inte riskastning utanför... 

• 120509

Hittade en blogg som nämnde att de hade haft vita fågelfrön, men det dammade tydligen en del?
    www.gervide.se/

Jag föreslår att du satsar på vita blomblad istället. Be din blomsterhandel att de samlar bladen från "överblommade" rosor (som blivit för utslagna för att sälja, men ännu fräscha) och annat de sista dagarna, och att du får köpa dem för en billig penning. Ring några olika blomsterhandlar och fråga?

Vid mitt eget bröllop hade ett par av mina väninnor varsin korg med röda rosenblad som de strödde ut, det var såå vackert! Lycka till!

• ECO wedding
    Chicita skrev 2012-03-13 17:45:36 följande:
    Nu känner jag mig lite tråkig...

Men ska ni ha det för att gästerna ska kasta på er utanför kyrkan så ska ni kanske kolla med kyrkan först.
    Att fåglarna blir sjuka av ris är en myt. Man använder ris som fågelföda till och med.
    En större anledning till att kyrkorna inte vill ha riskastning är att det är svårt att städa bort (grus och stengångar) mellan de olika brudparen som gifter sig och det drar till sig råttor och fåglar som skitar ner och förstör.

Så prata med prästen först, vår kyrka tillät inte riskastning utanför...

Jag är medveten om att krykorna inte alltid tillåter det, i så fall kommer jag hitta något annat vis att inkludera det, på något vis är det just riskastningen som verkligen får det kännas som bröllop. Sen anledningen till fröna är just att bröllopet har ett helt ekologiskt tema och på något sätt känns det bättre med just fågelfrön.

Men tråkig är du inte, information är alltid bra att ha.

• Chicita
    ECO wedding skrev 2012-03-13 17:50:42 följande:

Jag är medveten om att krykorna inte alltid tillåter det, i så fall kommer jag hitta något annat vis att inkludera det, på något vis är det just riskastningen som verkligen får det kännas som bröllop. Sen anledningen till fröna är just att bröllopet har ett helt ekologiskt tema och på något sätt känns det bättre med just fågelfrön.

Men tråkig är du inte, information är alltid bra att ha.

Bra Solig
    Det är så synd när en del lägger massor med tid för att hitta den perfekta grejen (vad det nu är) och så säger någon annan att man inte får göra så. (brudöverlämning/ riskastning / champagne i limousinen... osv).

Vi bad vår toastmaster hålla koll på att ingen skulle kasta ris för även om kyrkan inte hade sagt nej så ville jag inte ha ris innanför kläderna och i håret och inte maken heller Flört 
    Prästen gav oss dessutom tipset om att gå snabbt ut ur kyrkan och fortsätta bort till en gammal klockstapel på en stor gräsplätt där det inte skulle göra något för kyrkans skull om någon skulle kasta ris.
    Så något sånt kanske kan vara ett alternativ för er i så fall. Alltså att ni går utanför kyrkans område och där får dom kasta riset på er när ni ställer upp er för fotografering och lyckönskning Glad
  • Jalle

Vi ska ge våra gäster små påsar med säd istället för ris. Det känns ju lite eco, iaf om man kör på ekologiskt odlat. Det är en tradition sedan för i tiden, innan man började kasta ris på brudpar. Fast säden är ju inte vit förstås...

• 120509

Och om man väljer blombladen, så måste man självklar arrangera så att någon har uppdraget att sopa ihop dem! 

• passionsblomman
    BröllopSigtuna skrev 2012-03-13 17:48:23 följande:
    Hittade en blogg som nämnde att de hade haft vita fågelfrön, men det dammade tydligen en del?
    www.gervide.se/

Jag föreslår att du satsar på vita blomblad istället. Be din blomsterhandel att de samlar bladen från "överblommade" rosor (som blivit för utslagna för att sälja, men ännu fräscha) och annat de sista dagarna, och att du får köpa dem för en billig penning. Ring några olika blomsterhandlar och fråga?

Vid mitt eget bröllop hade ett par av mina väninnor varsin korg med röda rosenblad som de strödde ut, det var såå vackert! Lycka till!
    Visst kan man beställa roskonfetti, men man behöver göra det i tid och inte tro att det är något man samlar ihop i affären. Man köper vanligtvis in buntar med blommor av grossisten och väljer då sådant som är av billigare kvalitéer än annars, för att kunna ge ett lägre pris. Blommor som kommit långt i i blomningen i butik, behöver man som regel för sina sorgbinderier, eftersom just de blommorna ska vara fullt utslagna för maxeffekt. Det blir lite missvisande om man tror att butikerna har turen att få betalt för "skräp"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Vita fågelfrön