• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om att ha barn med på bröllop?
  • Juni 2012

Definiera barn.
    En busig treåring med myror i byxorna som vill springa runt och pilla på allt?
    En åttaåring som sitter still och vet hur  man hanterar bestick?

Och bröllop, menar ni vigseln, antingen i kyrka eller borgelig, eller på en fest efteråt?

Vi bjöd inga barn, men några kommer ändå.

• aurum

To each their own som det så fint heter.
    Själv skulle jag inte drömma om att ha barn på bröllopet, min käre respektive vill egentligen inte ha några gäster alls... Så ja, det är väldigt olika hur man tänker.

Min syster hade inga barn som slutat ammas tillåtna på sitt bröllop. Inte ens deras egna 2 var med på festen och middagen utan enbart i kyrkan. Sen fick de åka hem med en dagisfröken de tycker om.

Om vi har bröllopet i sverige kommer det bli med ett mycket litet antal gäster och definitivt inga barn i någon ålder. Troligast är dock att vi åker till USA o gifter oss helt utan gäster.

• mjeanettek

jag vill påpeka att vi skall ha barntält med lekar, sängar, ammeplatser etc. Vi har många gäster som reser till oss som annars inte kunde komma. Också tycker jag att det är trevligt med lite liv och röra. :) Vi har också ordnat "lek tanter" som skall ordna lekar, passa på barnborden och vara lite klowner. Vi skall ha buffe och lite mer gående bord.

Men jag förstår gott att några tycker det är underbart att kunna slappna av och ha det trevligt utan barn, speciellt om det blir serverat alkohol... I en lokal hade jag också undvikt att "stänga" in barn som måste sitta stilla. Kommer ihåg att jag HATADE det som barn. Massa vuxna som pratade och skrattade jättehögt ;)

• JesFre

Vi kommer tillåta barn, mina syskon är 8 - 15 år yngre än mig. Och att inte ha dem med vore väldigt tråkigt. Visst den yngsta av dem kommer vara 11 så inget spädbarn. Vi kommer även ha alkohol fritt så ser ingen anleding till att inte låta alla barn som vill vara med. Glad

• aurum

Just det, kanske ska påpeka att barn inte är så lämpligt för oss då min systers bröllopsmiddag sträckte sig över 7 timmar lång samt innehöll inte mindre än 14 rätter + tårta som serverades på samma sätt som en trerätters middag normalt sett görs.
    Vårt bröllop kommer bli något liknande.
    Jag betvivlar att särskilt många barn skulle uppskatta en sådan middag och dessutom alkoholpåverkade vuxna.

• Forumvärd

Jag gillar barn så jag röstade på jättetrevligt!
    På vårt bröllop så var det en del barn närvarande och ett busigt syskonpar lyckades t.om tippa omkull en av salutkanonerna som stod som prydnad utanför herrgården
    Det uppskattades väl inte fullt ut av personalen men å andra sidan så såg de till att fästa kanonerna bättre.

• Forumvärd
    Juni 2012 skrev 2012-03-15 11:41:19 följande:
    Definiera barn.
    En busig treåring med myror i byxorna som vill springa runt och pilla på allt?
    En åttaåring som sitter still och vet hur  man hanterar bestick?

Och bröllop, menar ni vigseln, antingen i kyrka eller borgelig, eller på en fest efteråt?

Vi bjöd inga barn, men några kommer ändå.
    Det var en bra fråga!
    För det kan ju spela en stor roll och det är en viss skillnad mellan någon liten palt med myror i brallan och ett äldre barn.

Kanonvältarna som var på vårt bröllop var 6 och 8 år vid tillfället och lyckades att hålla sig i skinnet rätt så bra förutom den "lilla" incidenten med kanonen då.
  • Aniara4
    Forumvärd skrev 2012-03-15 15:06:27 följande:
    Jag gillar barn så jag röstade på jättetrevligt!
    Som sagt. Det har INGENTING att göra med om man gillar barn eller inte. Jag tycker mycket om de barn som finns i vår närhet och umgås ofta med dem, men just på vårt bröllop ville vi ha en vuxenfest.
  • Forumvärd
    Aniara4 skrev 2012-03-15 15:29:06 följande:
    Som sagt. Det har INGENTING att göra med om man gillar barn eller inte. Jag tycker mycket om de barn som finns i vår närhet och umgås ofta med dem, men just på vårt bröllop ville vi ha en vuxenfest.
    Ja precis det ena utesluter inte det andra och det var inte så jag menade heller
  • niriel

Vi valde bröllop utan, främst för att vi gärna vill vara i centrum på vår dag, vilket inte riktigt blir fallet om de 3-7-åringar som finns i släkten skulle vara med. Föräldrarna (de flesta) verkar uppskatta att få gå på fest och bara tänka på sig själva med. Sen tror jag, om jag själv minns rätt om hur det var att vara barn, att det är måtligt skoj att vara tvungen att sitta still under en ganska lång fest, att vara artig och trevlig mot vuxna som kanske inte är fulla men åtminstone av barn kanske upplevs som konstiga i beteendet och att lyssna på en massa trista tal. Men så ska vi ha en bröllopsmiddag med sittande "fin-middag" med, har man en trädgårdsfest eller buffé eller liknande och inga tal ser jag inga som helst problem med att ha med barn.

Och ja, jag tycker också om barn. Men det har inte med det att göra.

Svar på tråden Vad tycker du om att ha barn med på bröllop?