Hej igen!
Surt med en dator som vill gå i pension... :(
Jag hittade tyvärr ingenting på IKEAs rea, men köpte två JOKER glasunderlägg som jag ska ha till ljusen i alla fall, så de tänkte jag måla lite med porslinsfärg på. Tänkte skriva våra namn och sen hjärta mellan dem.. :) På kanten som syns utanför ljuset...
Och så har jag gjort lite dekorationer i ståltråd och pärlor till toalettdörrarna.
Dessutom har jag tänkt att tillverka lite blommor.. dels av vanligt paketpapper och dels av crepepapper. Så det finns lite att pyssla med framför TVn om kvällarna. Min sambo älskar ju att kolla på film, medans jag tröttnar efter ett par timmar. Så då är det en bra kompromiss att jag pysslar och han kolla på TV. Hehe!
Att trycka namn och datum på servetter låter lyxigt och fint! :)
Vad skönt att ni kan låna porslin från din bror. Hade ni hittat någon lokal eller hur var det?
Låter som en perfekt kombination mellan dig och din sambo. Här är det lite mer svårplanerat eftersom vi fortfarande inte är klara med lokal. Ska nog kolla på ett par till nu i veckan som kommer. Den vi har preliminärbokat tycker vi är lite dyr med 7000:- för en lokal som visserligen har bord och stolar men inget porslin eller sånt. Lokalen avgör ju lite kring dels dekorationer, men även gästantal och sånt som vi behöver bestmämma med. Men återigen, 9 månader kvar, så ingen brådska egentligen.
I förra veckan var vi i Köpenhamn, så vi köpte punsch (till avecen), samt gin, ett par flaskor sourz och lite sånt. Resten kommer jag köpa från tax-freen när jag åker utomlands i augusti. Sen är vi klara med avec och baren i alla fall. Så då är det bara öl, cider och vin till maten samt champange kvar. Och det köper vi nog allt på systemet.
Vad bra att ni kan ha bål, det låter som en bra idé när din M2B inte gillar champange.
Men visst, det är jättesvårt att veta hur mycket som går åt, men ja, jag tror att man tjänar på att åka till Tyskland. Om ni åker via Danmark och Rödby-Puttgarden och hinner klart i Tyskland på 2,5 timme så får ni 300 DKR som ni kan handla för på båten hem. Förutom BorderShop har ni ju även Calles som ni kan boka på i förhand och så står allting samlat på en pall och det är bara att betala och plocka ihop.
Vi räknade på att vi är 80 personer, 65 som dricker alkohol. Då tänkte vi ha 1 liter punsch, 1 liter baileys, 2 liter xante och 2 liter whiskey (två olika sorter) till avec. Till baren har vi 4 liter vodka, lika mycket gin och rom, samt lite mer whiskey. Vi tror det ska räcka, vad tror du?
Alkoholen till maten är det svåraste, men vi räknar nog på 3 glas vin per person eftersom det är buffé... och av de 65 som dricker så kanske det är 5 som inte vill ha vin, så... Men hur mycket rött och hur mycket vitt, det vet jag faktiskt inte..
Men det bästa ni kan göra är att ta fram papper och penna, skriv ner vad alkoholen kostar på systemet och jämför med bordershop och calles och se om ni tjänar tillräckligt för att det ska löna sig att resa ned. :) Så gjorde vi. Glöm dock inte räkna om ifall det är 70cl flaskor på systemet och 1 liter i Tyskland.
Lycka till!