• Anonym (trötter)

Några goda råd? *långt inlägg*

Ber på förhand om ursäkt för ett lååångt inlägg...

Finns det nån här med kunskaper om utbrändhet? Jag blev utbränd för 7 år sen, gick hemma i ca 5 år tills jag blev utförsäkrad och har sedan dess jobbat heltid på kontor. Läkaren som sjukskrev mig då skickade aldrig iväg några remisser för utredning eller liknande utan ljög under alla år och satt och talade vitt och brett om alla läkare hon ringt, om alla remisser hon skickat osv. Detta kom fram efter att försäkringskassan började gräva. Den läkarens diagnos var kroniskt trötthetssyndrom. När försäkringskassan väl blev inkopplad skickade de mig till en psykolog för ett samtal där denne skulle konstatera min diagnos. Han kom fram till att det inte var kroniskt trötthetssyndrom utan utbrändhet.

Hur som helst, jag lider fortfarande av samma symptom som förut, dock i mindre utsträckning. Jag är trött och seg, glömmer saker, har muskel- och ledvärk, koncentrationssvårigheter och är allmänt sinnerslö osv. Jag zoomar ofta ut och det är nog det och tröttheten/orkeslösheten som är värst. Jag har ingen kontroll över det här ”ut-zoomningarna” och det händer ofta när jag kör bil. Senast i morse var jag nära att krascha rejält på motorvägen. =( Det har ju varit så här mer eller mindre i 7 år så jag har ju vant mig, för mig har det blivit normalt men ändå så känns det inte så sunt. Jag längtar så tillbaka till den som jag var innan, när jag var full av liv och ork. Börjar fundera på hur det blir när man får barn? Orkar man eller kommer man förvandlas till ett monster pga tröttheten? Tilläggas bör ju också att det går upp och ner vissa dagar är bättre än andra och ibland är jag till och med helt ”normal”, pigg och full av energi.

Eftersom det aldrig gjordes några utredningenar mer än att de tog lite blodprov börjar jag nu fundera på om det finns nåt de missat? Om det kanske inte är utbrändhet utan nåt annat, nåt som går att behandla så man blir normal igen? Så nu undrar jag om det finns nån som varit med om nåt likanade, känner igen sig eller bara har några goda råd att ge? Är inte jätte pigg på att gå till läkaren men borde väl kanske göra det ändå...

• Svar på tråden Några goda råd? *långt inlägg*
  • Joli84

Jag har själv ingen erfarenhet av det du beskriver så jag kan varken ge goda råd eller tips. Men sök upp en annan läkare. Förstår att det kanske inte är lätt när man blivit sviken av en tidigare och speciellt inte när orken tryter. Men det låter som att det är det du borde göra, att bli ordentligt utredd skulle du nog vinna på i längden! Ställ frågor tills du är nöjd med svaren du fått om vad som orsakar det hela.

• Anonym (trötter)

Tack för ditt svar! Jo jag borde väl ta mig i kragen och boka en tid men det tar emot. Hade helst velat ha lite mer kött på benen innan jag tar steget och tar upp "kampen" En del av mig tycker att "Äsch, man har ju vant sig nu" medans den andra delen är trött på att ständigt vara orkeslös och glömsk...

• Odium
    Anonym (trötter) skrev 2012-03-19 15:09:39 följande:
    Tack för ditt svar! Jo jag borde väl ta mig i kragen och boka en tid men det tar emot. Hade helst velat ha lite mer kött på benen innan jag tar steget och tar upp "kampen" En del av mig tycker att "Äsch, man har ju vant sig nu" medans den andra delen är trött på att ständigt vara orkeslös och glömsk...
    Den delen av dig som tycker att du har vant dig är väl just den delen du vill få bort? Den "bekväma", orkeslösa delen..
    Ta dig till en ny läkare snarast och försök se till att få en ordentlig utredning, för får du inte det finns ju alltid risken att du hamnar i en nedåtspiral. Och då kan det sluta illa.

Ett hett tips:
    Sluta köra bil. Om du (som du själv säger) tappar koncentrationen när du kör bil är du en ganska stor fara för dig själv och för alla andra.
    Du vet om att du inte är koncentrerad, då är det, ursäkta uttrycket, förbannat oansvarigt att sätta sig bakom ratten.
  • Anonym (trötter)
    Odium skrev 2012-03-19 15:30:05 följande:
    Ett hett tips:
    Sluta köra bil. Om du (som du själv säger) tappar koncentrationen när du kör bil är du en ganska stor fara för dig själv och för alla andra.
    Du vet om att du inte är koncentrerad, då är det, ursäkta uttrycket, förbannat oansvarigt att sätta sig bakom ratten.
    Jag håller helt med men tyvärr är jag beroende av bilen för att ta mig till och från arbetet. Har iallafall bett en ny läkare ringa upp för att boka en tid, så förhoppningsvis är den här läkaren bättre än den förra...
  • schmock

Be dem kolla upp dina värden på sköldkörteln. Det är precis så jag mår när mina värden är dåliga. Min  sköldkörtel producerar för lite hormoner och jag mår så dåligt om jag inte har rätt dos på mitt levaxin. Googla hypothyreos och boka tid på vårdcentralen. Det behöver ju inte vara det, men det är värt att kolla upp. Det är faktiskt ganska vanligt och också rätt vanligt att läkarna missar denna sjukdom för symptomen är så "allmänna".

• BodyMindSoul

Jag sjukskrevs för utbrändhet och depression, det visade sig vara glutenallergi när jag började kräva att de skulle ta blodpropp på mig.... Sinnessjukt.... hoppas du hittar lite mer svar än vad du verkat fått. Som schmock skriver så skulle även jag be dem kolla sköldkörteln. Lycka till

• BodyMindSoul

Blodprov skall det vara såklart :)

• Anonym (trötter)

Tusen tack Schmock och Bodymindsoul för tipsen. Det uppskattas verkligen!! Ska sätta in en påminnelse om att de ska ta blodprov på sköldkörteln och för glutenallergi. =)

• Green

Vad bra att du sökt en ny läkare!
    Min pappa hade andra problem (magen) i flera år men när han till sist började fundera och bytade läkare så hittade dom felet och han blev som en ny människa Glad

• Lenblo

Hade du inte redan fått en ny läkare hade jag sagt åt dig att begära en second opinion. Det har du rätt till och tar din läkare illa upp så här det upp till honom/henne. Du ska känna dig trygg med att din läkare gjort allt som finns att göra!

Grundpaketet för "trötthetsprover" borde innehålla:
    Hb, B12 och folsyra (anemi) - vanligt!
    Sänka  (reumatiska sjukdomar)
    CRP (pyrande infektion)
    T4 (sköldkörtelhormon) - vanligt!
    Vita blodkroppar (kroniska leukemier)

Extra, vilket i ditt fall låter befogat:
    glutenintolerans

I övrigt finns högvis med ovanliga sjukdomar med diffusa symptom där det hos en del tar 5-15 år i snitt innan man får diagnos. Addisons sjukdom, hepatiter, Kawasakis sjukdom, MS, hyperparatyeroidism, diverse cancersjukdomar och annat svårbehandlat. (Uppmuntrande va?Obestämd)

En bekant till mig sa att rosenrot funkade fint mot utbrändhet för honom. Mycket mer än så kan inte läkarvetenskapen erbjuda heller. Även om man försöker med antidepressiva ibland.

Uppdatera oss gärna när du fått svar på proverna.

(leg. läk)

• Anneli256

När du väl är utredd med diverse prover och dom inte visar något fysiskt så rek jag KBT kognitiv beteende terapi. En terapiform där man tittar på hur man aggerar i olika situationer. Man får verktyg att hantera vardagen. Lycka till

• Anonym (trötter)

Tusen tack, Green, Lenblo och Anneli256 för era erfarenheter och råd! Har noterat det och ska ha dem i åtanke när jag träffar nya läkaren. =)

• lilly7

Jag tänkte direkt också på sköldkörteln!

• Anonym (trötter)

Här kommer en uppdatering för de som är intresserade:

Det togs blodprover för järn, lever, galla, sköldkörtel, sänka och b vitamin samt ev nåt mer som jag inte kommer ihåg. De hittade iallafall ingenting onormalt på proverna. Läkaren ville inte ta prov för gluten intolerans då jag inte har ont i magen vilket man tydligen måste ha om man är gluten intolerant.

Hans enda råd var "gå upp 5 kg så blir du säkert piggare" 

Suck!! Orkar inte mer! Gråter

• Anonym (lotta)

Jag känner igen mig väldigt väl i det du beskriver. Jag har nämligen fibromyalgi, en diagnos som fortfarande ofta tar lång tid att få då symptomen är så många och ofta ganska diffusa. De främsta symptomen är dock muskel- och ledvärk och en väldig trötthet. Många fibromyalgiker har dessutom problem med sköldkörteln. Sjukdomen är neurologisk. Tyvärr finns det inga prover att ta för att bekräfta fibromyalgi, utan det finns andra kriterier läkaren måste kolla upp. Du kan kika in på www.fibromyalgi.se för att läsa mer.

Oavsett vad läkaren säger, ge inte upp!! Tyvärr krävs det ofta att man som patient får kämpa för att få rätt diagnos och rätt behandling, så nöj dig inte förrän du fått detta ordentligt utrett!!

• BodyMindSoul

Angående glutenintollerans så behöver man absolut inte ha ont i magen! Jag hade inga sådana symtom alls. Det var kanske därför de sjukskrev mig massa annat också! Jag var bara trött, orkeslös, tunn, blek och glåmig. Nu menar jag inte att det skulle vara gluten du har MEN tycker nog du skall ifrågasätta läkarens uttalande. På Celiakiförbundets hemsida står det så här om Celiaki/glutenintollerans...

Vid celiaki kan både fysiska och psykiska symtom uppvisas. Det finns även tyst celiaki där inga symtom uppvisas men där personer upplever en förbättrad hälsa vid glutenfri kost.

Här kommer länken till sidan :)

http://celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/symptom-2/

Jag hoppas du får lite svar snart!

Svar på tråden Några goda råd? *långt inlägg*