Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

snowstars skrev 2012-05-15 15:43:30 följande:

Ja, jag tycker också det är så himla mycket roligare att gå ut nu när det faktiskt är lite varmare. Man blir ju glad av vädret :)

Det är bra kämpat tycker jag! Du kan inte sy medan du går då? :P Typ tråckla för hand eller ställa maskinen på ett bord framför bandet? Hehe ;)

Ja, kakorna.. Jag funderade över vad jag skulle laga till middag och det enda som dök upp i huvudet var de där kakorna. Så till slut var jag tvungen att ta en. Och en till. Men nu är det slut, allt över två känns inte acceptabelt alls.

Vilken idé det kanske man skulle prova *hihi*

Ja blir det fler än 2 så tappar jag kontrollen. Då känns det som att jag kan lika gärna ta en till och en till och varför inte hela paketet liksom... Tills jag mår illa och undrar vad fasiken jag håller på med och sen skäms man ju...
    Så att stanna innan man går över gränsen är viktigt. 
  • Chicita
    snowstars skrev 2012-05-15 15:56:36 följande:
    Nej, jag känner igen det där. Jag har jobbat lite på att ändra mitt tankemönster dock. Förut tänkte jag mer "jäklar, nu tog jag en kaka, vilken dålig karaktär jag har, jaja, lika bra att äta upp hela paketet för nu har jag ju ändå förstört den här sockerfria dagen". Nu försöker jag tänka att jag inte dör av att äta en kaka om jag låter bli alla andra. Och det är rätt skönt att kunna tänka så de dagar man har ordentligt med sockersug.
    Ja jag började ändra det där när vi började gå mer förrförra sommaren när vi fick hit hunden.
    Då började vi kolla kalorier. Och maken har en app i telefonen som talar om hur många kalorier man gör av med på en viss sträcka.
    Så om vi gick till affären och handlade så försökte vi hitta något gott med färre kalorier än vad vi hade bränt (eller skulle hunnit bränna när vi gått tillbaka hem alltså).
    Och det gjorde att vissa tidigare favoritkakor eller efterrätter mer eller mindre har fallit i glömska nu Glad 

Och nog smakar en sak bättre om man verkligen har kämpat för den och förtjänar den Solig 
  • Chicita

Vi bestämde nyss att vi får äta "något gott" två ggr i veckan.
    Men att "något gott" lika gärna kan vara extra god mat som vi båda varit sugna på länge (kanske mat som tar tid att göra som man inte brukar unna sig mitt i veckan annars). Det kan också vara fruktcoctail eller annan frukt/bär.
    Det kan vara en kaka eller chokladbit till kaffet eller chips och dipp.
    Att vi sa två ggr i veckan var för att vi inte ville känna att vi måste äta upp hela chipspåsen på en kväll bara för att det var en skvätt kvar på botten och vi inte ville lämna det en hel vecka till.

Och än så länge verkar det tänket ha funkat. Jag har tappat 2,5 av dom nästan 3 kilo jag gick upp på semestern (otroligt god mat - typ lyxrestaurang med massor med desserter i småportioner så man kunde ta fler *suck*) 

• Chicita

Men jag tror att det har gått troll i det här alltså Skrikandes
    Hunden tappade bollen under soffan och jag tänkte mig inte för utan ställde mig på knä för att titta under soffan *korkat*...

Och sen ringer grannen och frågar om jag vill följa med på en jättekort runda.(hon vet om att jag har gjort illa knäet)
    Ok säger jag och tar på mig gummistövlarna eftersom jag fortfarande är rätt svullen i foten, så det är dom enda som passar rätt bra. Eller tja gummi och gummi, det är någon sorts neoprene-stövel med ett gummilager gjutit på undersidan.
    Brukar ju gå i dom nu. Men det blev ca 5 ggr längre tur än jag gått på länge. Den var ju kort för henne, men lång för mig. Så nu har jag ett stort fint köttigt skavsår på baksidan av ena hälen.
    Det är visst inte meningen att jag ska ut och gå alltså Obestämd 

• Chicita
    snowstars skrev 2012-05-16 20:46:10 följande:

Tur att det "bara" är skavsår i alla fall :)

Vi har gått våran entimmesrunda idag och jag har mest funderat över hur jag ska klä mig för att inte bli för varm och inte frysa. Solen värmer jättemycket men det blåser kallt. Så när det är vindstilla svettas jag och när det blåser är jag lagom klädd. Svårt det där..

Hehe.. ja man får försöka tänka positivt...
    Och jag klarade ju av promenadrundan i alla fall utan att knäet exploderade eller nåt Solig 

Ja det är jättesvårt att klä sig nu.
    Förra våren köpte jag en dyr jacka som skulle andas men vara vind och regntät.
    Den blir grisvarm även när jag drar upp ventilationsdragkedjorna under armarna. Den håller bara för lättare skurar (duggregn) och vindtät vetesjutton. Jag måste ju ha dom där jäkla slitsarna öppna för att inte grillas i jackan och då kan det ju blåsa rakt igenom eftersom det bara är nät där.
    *suck* 
  • Chicita

Har varit hos svärföräldrarna sen i Torsdags.

Som vanligt blir vi bortskämda med god mat, mycket fika (kakor) och efterrätter.
    Å andra sidan har vi tagit ett par rätt rejäla promenader i backig terräng när vi gått till makens mellanbror med sambo på kvällarna och tagit ett glas vin och pratat strunt.
    Och annars så vill hunden ut mycket oftare där än han vill hemma så det blir massor med småturer också.
    Tror vi ligger på plus-minus-noll på kalorikontot i alla fall Glad 

• Chicita

Det var +-0 på vågen i morse trots massa god mat och efterrätter och fika hos svärföräldrarna i 3 dagar Glad
    Så där ser man ju att promenaderna hjälper lite i alla fall. Tänk om man hade hoppat över kakorna, då hade det kanske visat minus på vågen Glad

Städdag i dag och ett par halvlånga promenader med hunden. Så det känns som om vi är på banan igen 

• Chicita

Blev mer än ett par halvlånga promenader i går...
    Sista vändan innan nattkissningen blev en rätt lång tur. Inte en av de längsta vi brukade gå förut. Men ändå betydligt längre än vi gått på länge (eller tja som vi gått tillsammans på länge, maken har gått den vändan en gång tillsammans med grannen och grannhunden men utan mig).
    Så det var till och med minus på vågen i dag Solig 

• Chicita

Ett tips som jag kan ge här hemifrån om ni som oss gör flera matlådor i taget är att göra 1 extra matlåda.
    Alltså om maten ska räcka till 2 ggr så försök få den att räcka till 3 ggr.
    Fyll ut med grönsaker om det ser snålt ut.

Vi är dåliga på att äta vanlig middagsmat under veckorna, så jag brukar göra storkok på söndagarna och göra matlådor för hela veckan (minst 2 olika sorter så man inte tröttnar allt för mycket Flört ) Och jag ställer alltid fram en matlåda mer (eller två) än vad jag tror att maten ska räcka till. Så nu äter vi mindre portioner och det märks faktiskt Glad
    Försöker även använda dom mindre mattallrikarna vi har här hemma och om man är sugen på efterrätt så delar vi på en portion osv

• Chicita

En normalstor portion ser liten ut på våra gamla tallrikar. Men på dom nyare så ser det ju... tja normalt ut i alla fall *hihi*
    Det är så lätt att ösa på för mycket på stora tallrikar känner jag, och det är väl just det där att det ser så lite ut Oskyldig 

Försöker sy lite på mina nya medeltidskläder här hemma och hunden vill hellre ligga i trädgården och sola än ut och promenera. Men jag försöker fortfarande gå längre kissrundor än i vintras + maken och jag går längre på kvällarna också. Så det känns om om vi börjar komma tillbaka på banan igen 

Svar på tråden Walk a mile!