Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Walk a mile!

Det är ju som med tacos... Man tycker att man tar så lite köttfärs och grönsaker osv. Men helt plötsligt har man ett berg på tallriken...
    Jag äter tacos med tacochips. Gillar hårda skal men det är så svårt att äta dom så, så det är lättare att skopa upp lite röra med ett chips istället.
    Men nu har jag börjat försöka se till att i alla fall ha mycket mer grönsaker än något annat på tallriken. Så i slutänden består mina tacos numer av ca 70% grönskaker. Och då känns det ju lite bättre att äta även om man överäter lite Oskyldig 

• Chicita
    snowstars skrev 2012-05-22 14:38:17 följande:

Det här är verkligen en tråd för mig, jag säger det igen. Det är så skönt att fler än jag funderar över andel mat på tallriken (utan att hetsbanta). Vi köpte nya tallrikar förra året och de mattallrikarna är ENORMA. Brukar ta fram assietterna som följde med när vi ska äta, de är bara snäppet mindre än "nomrala" tallrikar. För man lurar ju sig själv, precis som ni säger.

Motionen då? Jo, idag är det fint väder och jag har tagit ledigt från studierna (plugghästen i mig har nämligen jobbat bort allt som för tillfället går att göra) så vi har gått en långpromenad. En timme och en kvart blev det och vovven blev nog väldigt varm för han ligger och flåsar med mig här på balkongen. Samma balkong som vi har 26 grader varmt på för tillfället. Jag klagar inte, om man säger så. Snart kommer jag nog få flytta på mig dock för solen kommer närmare och närmare..

Ja jag orkar inte med såna där som lever på sallad i flera veckor samtidigt som dom tränar flera timmar om dagen bara för att komma i brudklänningen liksom...
    Det var därför jag skapade den här tråden så vi kan få en spark i baken av att andra kan. Men utan moralpredikningarna eller skuldbeläggandet.

Även om någon bara parkerar bilen 50 meter längre bort på parkeringen när dom ska handla för att dom läst i den här tråden så har dom ju ändå gått 100 meter längre den dagen än dom skulle gjort annars. 
    Ok i det stora hela så är det väl bara ett fåtal kalorier man bränner på dom metrarna, egentligen inte värda att räkna.  
    Men mycket hänger ju på att man ska bryta gamla mönster och tankesätt för att göra val för livet.
    Och det hoppas jag att vi kanske gör här inne Solig 
  • Chicita
    izredam skrev 2012-05-22 17:34:05 följande:
    Och i längden så gör ju de där metrarna skillnad. Jag har börjat att istället för att gå raka vägen till ICA (200 meter bort) när jag ska gå dit antingen gå till vårt andra ICA (som ligger ungefär 800m bort) eller att gå en omväg som ger ungefär 1km promenad innan, sen brukar jag dock vara lat och gå raka vägen hem för att det känns motigt att bära hem grejerna xD Men det blir ju rätt många meter om man gör det ett par gånger i veckan.

Vi har börjat köpa kyckling att ha i tacos istället förresten, hade aldrig provat det för ett par månader sen. Men då är vi lata (tycker det är så tråkigt att stå och strimla kycklingen) och köper guldfågels färdiga tacokyckling. Gott med lite variation och så är ju kyckling lite "nyttigare" påstås det ju. Tycker att den kan vara lite svag i smaken dock, men vi har hottat till det med en starkare salsa (även om tropisk salsa var fantastiskt till). Det rekomenderas att prova :) (helt orelaterat från promenader dock känner jag xD)
    Ja det är ett bra tips.
    Så gjorde jag när jag bodde i lägenheten. Istället för att gå till OK (ca 250 meter bort) för att köpa mjölk så gick jag till Konsum som låg ca 800 meter bort, även om jag bara skulle ha en liter.

Kolla i kycklinghyllan på något större ICA (MAXI exempelvis) dom brukar kunna ha kycklingfärs. Det använder vi, så då får man det ytterligare lite nyttigare. Vi använder stark ost så man inte behöver ha så mycket ost osv Glad 
    Finns många småsaker man kan göra för att få det lite nyttigare.
    Vi gjorde tacos på strutsfärs en gång också och det var riktigt gott. Smakar som nötkött men är fågel och supermagert 
  • Chicita

Vi funderade på att försöka få hunden att dra en liten vagn så vi kanske kan handla lite mer när vi går och handlar.
    Han är dragvillig, men jag vet inte om han skulle acceptera att sitta fast i en vagn.

Men det kanske kan vara något för er andra att fundera på också? Glad 
    Även om man inte ställer hela fulla kassen i vagnen så kanske han kan dra en kylväska med ett par liter mjölk i exempelvis... 

• Chicita

Om det är en större hund så kan den säkert bära en del. Kanske inte 4 liter mjölk och söndagssteken då. Men en hel del småsaker. Och det gör ju i alla fall att det blir lite mindre för en själv att bära. Glad
    Men ja en vagn tror jag starkt på. Enda funderingen jag har är ju att han läser tidningen väldigt noga. Även annonserna om man säger så. Så att få honom att stanna på cykelvägen och inte dra iväg ner i diket vetesjutton om det skulle gå.
    Men jag funderar på att köpa en sån där klövjeväska som har plats för vattenflaska (som följer med och är anpassad efter väskan) så kan han i alla fall bära sitt eget vatten och bajspåsarna och kanske lite godis och reservbollar Tungan ute 

Har beställt en kylväst från hurrtta nu åt honom. Djurmagasinet hade kampanj på såna.
    Eftersom han aspelut!! ska ligga mitt i solen i timtal när han sitter ute på gården så vill jag ha något som kanske kan hindra honom från att överhetta på en gång i alla fall. 
    Han är verkligen en hot dog...
    Du kanske ska kolla om du kan hitta en sån åt din hund snowstarsGlad

Ja det där med matlådor ja...
    Förut lastade jag alltid i ordentligt. Det ser ju så lite ut i dom där pyttelådorna (fast dom är ju större än en normal tallrik har jag upptäckt). Man ville ju inte riskera att bli hungrig under dagen liksom. Och sen kände jag mig duktig om jag inte åt hela, trots att jag säkert ätit över en portion redan och var proppmätt efteråt.
    Det började med att vi fick lite ris över som nästan skulle räcka till en matlåda till (med våra gamla mått mätt) så vi stal lite ris från dom andra lådorna så vi fick 3 lika stora.
    Och vi slängde ändå mat båda två...
    Så då delade vi upp grytan i 4 lådor nästa gång vi gjorde samma mat (samma mängd) så det alltså totalt blev 6 portioner i stället för 4, då vi ju äter 2 direkt så att säga... Och då började det bli mer normal mängd märkte vi. Vi behövde inte slänga mat längre och vi blev inte så där extremt proppmätta. Så vi sparar både pengar, tid och kalorier Skrattande

• Chicita

Här är västen så du kan se:
    http://www.ekipage.nu/hurtta-motivation-kylvast/201-0

Min hund är en dvärgpincher. Men en väldigt förvuxen sådan. Han är ca 48 cm i mankhöjd nämligen.
    Varenda gång jag ska köpa något åt honom och frågar efter ett täcke/sele osv, till dvärgpincher så kommer dom med storlek 20-25 Skrikandes 
    Han drar 30-35 beroende på modell.
    Jag har precis upptäckt Hurrtta, och dom är så himla bra eftersom dom är ställbara på flera ställen, bogmåttet kan regleras + runt magen. Och om man ska ha täcke med ben så finns det för både korta och långa ben Skrattande 

Jag tror också att hundarna gärna vill hjälpa till att bära också. Så det kan bli en hederssak för dom att få hjälpa matte...

I går fick han mest ligga ute, jag försökte ta en liten vända mitt på dagen, men fick vända efter ca 5 minuter för han ville inte gå.
    Och på kvällen skulle vi kasta boll med alla nyinköpta bollar tyckte han. Så det blev ingen jättelång vända då heller då vi tyckte att han sprungit nog.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-05-24 11:50:02 följande:
    Den låter ju jättebra faktiskt. Ska försöka mäta honom och se om de säljer den på våran närmsta djuraffär här. Annars får jag kanske åka till Djurmagazinet och titta där :)
    I värsta fall går det ju att beställa på nätet också Glad
  • Chicita
    snowstars skrev 2012-05-24 12:28:53 följande:
    ..och promenera till utlämningsstället!
    haha... precis Solig

Min vovve vet inte hur han ska ha det nu.
    Det är för varmt för att ligga ute, men han vill inte vara inne. Så när han är ute så vill han in, och när han är inne så vill han ut.
    Måste snart ut på en lunchpromenad, för brorsan kommer och hämtar mig om nån timme.
    Jag ska och kolla synen och se om jag behöver glasögon.
    Jag vet att jag har ett yttepytte brytningsfel på ena ögat. Sist jag var hos optikern så sa denne att jag inte behövde glasögon eller linser. Men om jag hade återkommande huvudvärk så kunde det ju vara värt att testa med glasögon och se om huvudvärken blev bättre.
    Så jag skaffade glasögon. Nu kan jag inte hitta dom dock... Och det är några år sen jag använde dom och sen jag kollade synen alltså.
    Börjar fundera på om min yrsel kan ha med synen att göra, för jag märker att jag blir mer yr när jag är på ställen med många synintryck.
    Så vi får väl se vad dom säger... Glad 
  • Chicita

hehe.. och min hund vill spöa alla andra, för säkerhets skull - innan dom spöar honom.
    Han är jätterädd för andra hundar. Även fast han gärna skulle vilja leka med dom samtidigt.
    Men skäll ut dom först - fråga om dom vill leka sen. Är hans paroll Tungan ute 

Och det är hans personlighet. Hon som ägde honom förut är ju ingen nybörjare på hundar och hon har inte fått honom att sluta skälla. Så hur ska jag kunna det nu när han är så gammal... Han får skälla, jag förklarar för dom jag möter och det brukar vara ok. Vissa släpper till och med fram sina hundar och säger "om han biter så biter han, då får jag skylla mig själv". Och i 99% av fallen går det jättebra och dom leker. i 1% så blir Elox skitförbannad och försöker bita, men den andra backar undan och så är det lugnt ändå...
    Men jag vågar inte chansa Obestämd 
    Det måste vara deras  beslut...

Ja tänk om det var så enkelt Skrattande 

• Chicita

Jahapp... Jag har perfekt syn, förutom ett yttepytte brytningsfel.
    Optikern såg inget skäl till att jag skulle behöva ha glasögon och han kunde inte se något sammanhang med yrseln.
    Han sa att det kan bli lite yrt när ögonen börjar bli dåligare. När man behöver ändra avståndet för att kunna läsa liksom...
    Men det var inga problem för mig

jaja 

Svar på tråden Walk a mile!