Inlägg från: Tveket |Visa alla inlägg
  • Tveket

Baka egen bröllopstårta

Chicita skrev 2012-03-27 21:36:03 följande:
    Varför inte en vit chokladsmörkräm (som någon snäll BT'are gav som tips i en annan tråd för nåt år sen)

1 del smält vit choklad
    1 del mjukt smör
    1 del philadelphiaost

Vispa ihop 
    Vet du om det går att göra smörkrämen lite lättare? Tex, hälften av smöret och mer av philadelphiaosten och cholkaden? Eller blir det konstigt då?
  • Tveket

Det lutar år att jag kommer baka våra bröllopstårtor själv men undrar hur ni gör för att få tårtorna att se lite mer exklusiva ut? De tårtorna jag brukar göra täcker jag alltid med vaniljvisp men det känns så trist. Nåt förslag på hur man får en lite lyxigare känsla på tårtan? Försökte en gång att täcka tårtan med ett marsipantäcke men fick inte till det så snyggt. Marsipanen köpte jag på ica men tyckte väl inte att den smakade jättegott... Gör ni egen marsipan? Vad har ni för dekorationer?

• Tveket

Tack Mallis12, Kan man köpa helt färdig sugarpaste och hittar man det i vanliga matbutiker? Om man väljer att göra egen sugarpaste, vilket recept är bäst? Vart hittar man pastafärger? Kan man göra klart tårtorna dagen innan och förvara den i kylen över natten utan att dem börjar smaka konstigt? Fyllningen i tårtorna kommer i princip bara  vara vaniljvisp och bär. Tänkte ha smörkräm i kanten så inte bärsaften blöder ut i locket på tårtorna. Hur smakar smörkräm och sugarpaste? Har aldrig testat innan... 

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta