• Mikina

Baka egen bröllopstårta

Jag har funderat lite fram och tillbaka över om jag ska baka tårtan själv istället för att beställa en.
    Är det fler som är inne på samma spår?

Vore kul att diskutera fyllningar, tekniker, smaker och allt möjligt annat tillsammans.
    Tänkte såklart provbaka en del innan och vi kan ju dela med oss av våra erfarenheter och resultat!
    själv är jag i princip oerfaren när det gäller tårtor men det borde inte vara omöjligt att lära sig.. :)

• Svar på tråden Baka egen bröllopstårta
  • Cattis77

Jag ska göra egen tårta. Beställer vit marsipan på bageriet,'och gör egna rosor och andra blommor att sätta på. Vanlig sockerkaksbotten och fyller som en prinsesstårta. Inte så märkvärdigt men tror att det kommer bli fint ändå, på en tårtställningmmed tre våningar.

• Nina555

Jag har bakat två bröllopstårtor med white sugarpaste och med grädde,färgade grädden rosa och spritsade klockor på sidan och garnerade med hjärtan. Gjorde rosor själv och spritsade rosa grädde. En ställning är bra,hade en i 3 delar som jag monterade på plats.

• augustesen

Jag ska inte baka våran men min söta mamma ska göra det, hon är superduktig så den kommer nog bli superfin :)

Tänker mig chokladbottnar med hallonmousse med hallon i..vill nog ha en till smak på moussen så funderar på passionsfrukt. Vill inte ha sp eller marsipan på utan vill nog ha tårtan täckt med frosting.
    Vill ha en fräsh tårta! Några tips på smakkombinationer?

• Amelia

det betyder otur om bruden gör tårtan själv

• tigerbalsam

Amelia: Det betyder otur med himla mycket. Jag har låtit min kära sambo se mig i brudklänningen och jag ska göra tårtan själv. Ska nog gå under några stegar på väg till vigseln med tror jag. Augustesen: Riesenkolafluff är jättegott till hallonmousse om man gillar choklad men inte vill ha det illsött. :) det ska jag ha.

• Hipo1

tigerbalsam: hur gör man riesenkolafluff? lät spännande och gott

• Mikina

åh det .låter gott med riesenkolafluff, ska kolla men jag tror att risen innehåller spår av nötter och det är nog bäst att ja skippar det. en av anledningarna till egen tårta är alla allergier.

Jag tänkte göra 4 st "prinsesstårtor" men med annan fyllning och göra egen sockerpasta, ev smaksatt med vanilj.
    Dekorera med antingen sockerfjärilar jag ska försöka göra själv, och jag har plastfjärilar i nödfall haha.

Vad ska man ha för bottnar och fyllningar? Jag funderar också på chokladbotten, åtminsone en av dem,
    och hallon/passionsmousse. Men är tveksam till hur mycket man kan blanda. Vaniljcreme är ju gott med men låter som att det blir för sliskigt med vanilj, choklad OCH fruktmousse, eller är det bra kanske?

Ska spackla tårtan med smörkräm, ev vitchokladssmörkräm som jag läste någonstans här på BT.

Ni får gärna lägga in bilder på provtårtor eller kanske rent av färdiga sådana.

ps!Jag tror inte att man kan påverka tur/our men jag är nyfiken Amelia: vad är det som är otur? att någon tror att äktenskapet ska gå i kras eller att bruden ska bryta benet eller något? :) 

• tigerbalsam

3 dl grädde: värm i en gryta tills det ryker, det får inte koka. Hacka ca 150g riesenkola och rör i tills det smält (det tar lite tid med så seg kola). Funkar med allt möjligt godis,men riesen är nog minst sött. Ställ in i kylen tills dagen efter och vispa då upp till ett fluff. Men ja, det innehåller nog tyvärr spår av nötter. Vi har en nötallergiker men jag tänkte göra en tårta som är gluten- och nötfri, så får den riktiga tårtan innehålla allt som är gott egoistiskt? Haha bara lite :) mariannegodisar är väldigt gott med och inte så farligt sött heller (i jämförelse med ex dumle), det kanske inte innehåller nötter? Jag ska spackla med marängsmörkräm, med lime i.

• Amelia

jag har oxå funderat på att göra tårtan själv, men som jag skrev så ska det betyda otur.
    Jag har provbakat en del tårtor för att se vad som skulle bli bäst

tårtbottnar: devils food cake, saftig sockerkaka som färgats rosa
    fyllningar: hallonmousse, vitchokladganasch, och en blandning av hallonmousse/ grädde
    utanpå är det spacklat med vitchokladganasch och sedan sugarpaste på

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta