• Mikina

Baka egen bröllopstårta

Jag har funderat lite fram och tillbaka över om jag ska baka tårtan själv istället för att beställa en.
    Är det fler som är inne på samma spår?

Vore kul att diskutera fyllningar, tekniker, smaker och allt möjligt annat tillsammans.
    Tänkte såklart provbaka en del innan och vi kan ju dela med oss av våra erfarenheter och resultat!
    själv är jag i princip oerfaren när det gäller tårtor men det borde inte vara omöjligt att lära sig.. :)

• Svar på tråden Baka egen bröllopstårta
  • Gwennie

Min mamma gjorde vår bröllopstårta och gjorde det riktigt bra trots att hon inte brukar göra tårtor särskilt ofta. Vaniljbottnar med hallon- och flädermousse i lager, grädde som foder och vit marsipan över det. Flädermoussen var fantastisk och tårtan smakade lätt och luftigt trots en hel del grädde. Tårtan blev avsevärt mycket billigare än vad en tårta från konditori hade blivit, dessutom.

• Chicita
    Gwennie skrev 2012-03-27 21:09:54 följande:
    Min mamma gjorde vår bröllopstårta och gjorde det riktigt bra trots att hon inte brukar göra tårtor särskilt ofta. Vaniljbottnar med hallon- och flädermousse i lager, grädde som foder och vit marsipan över det. Flädermoussen var fantastisk och tårtan smakade lätt och luftigt trots en hel del grädde. Tårtan blev avsevärt mycket billigare än vad en tårta från konditori hade blivit, dessutom.
    Jag skulle avråda för att använda ren grädde som foder mellan tårta och marsipan/ sockerpasta.
    Det kan göra att marsipanen / SP'n börjar svettas.

En smörkräm är ett bättre och säkrare alternativ.
    Varför inte en vit chokladsmörkräm (som någon snäll BT'are gav som tips i en annan tråd för nåt år sen)

1 del smält vit choklad
    1 del mjukt smör
    1 del philadelphiaost

Vispa ihop 
  • Mikina

Gwennie, vilken fin tårtställning. Vart har ni köpt/hyrt den?
    Och vilken duktig mamma du har!!

Är det någon som brukar göra egen sockerpasta?
    jag har hittat ett recept med glycerol och har dessutom hittat glycerol på apoteket men det står "för kvistar och löv" eller något liknande på flaskan. Den borde inte vara några problem då det bara innehåller glycerol och vatten men jag undrar om  någon vet att det är rätt sort? 

• Tveket
    Chicita skrev 2012-03-27 21:36:03 följande:
    Varför inte en vit chokladsmörkräm (som någon snäll BT'are gav som tips i en annan tråd för nåt år sen)

1 del smält vit choklad
    1 del mjukt smör
    1 del philadelphiaost

Vispa ihop 
    Vet du om det går att göra smörkrämen lite lättare? Tex, hälften av smöret och mer av philadelphiaosten och cholkaden? Eller blir det konstigt då?
  • LolloBollo

Jag ska göra mina egna tårtor, men det blir mousse tårtor då dom går bra att frysa ner så blir det inte mer stressigt under sista veckan än vad det redan kommer bli :) Tårtan jag ska göra kommer bestå av en browniebotten, ett tunt lager tryffel med någon god likör i, vit chokladmousse och en mörk chokladspegel och dekorationerna är vita/guldfärgade blommor och guldkulor

• Chicita
    Tveket skrev 2012-03-28 15:02:53 följande:
    Vet du om det går att göra smörkrämen lite lättare? Tex, hälften av smöret och mer av philadelphiaosten och cholkaden? Eller blir det konstigt då?
    Ingen aning. 
    Har bara kört enligt det receptet.
    Men den blir inte så tung, och det är inga mängder som man ska ha på, någon millimeter tjockt räcker gott och väl Glad 
    Dessutom smakar den gott Flört 
  • Amelia

jag köpte sockerpasta på vår Ica affär.  de har fått in massor med strössel och annat roligt att dekorera med!

Vi tänkte beställa tårta från ett bageri,  testade flera olika moussetårtor, men hittade ingen just favorit..
    och jag har alltid velat ha med vit marsipan/fondant..
    Fick smakprov på en god tårta med vit marsipan, men den var heller inte rätt..   de jag hade gjort hemma tyckte jag var godare.
    Kolla in sidan Sockerrus, där finns det massa tips och steg för steg hur man gör.

• Snurran

Hej. Jag har också tänkt göra tårta själv, eller med hjälp av mormor/mamma. Tänkte göra tårtbottnar själv och sedan fyllningar med hemmagjord vaniljkräm&bär  o nästa lager mangogrädde&bär och därefter ringla flädersaft över för att få saftighet... vitchoklad o marsipan uppe på. mums!

• Retro
    Mikina skrev 2012-03-28 14:54:44 följande:
    Gwennie, vilken fin tårtställning. Vart har ni köpt/hyrt den?
    Och vilken duktig mamma du har!!

Är det någon som brukar göra egen sockerpasta?
    jag har hittat ett recept med glycerol och har dessutom hittat glycerol på apoteket men det står "för kvistar och löv" eller något liknande på flaskan. Den borde inte vara några problem då det bara innehåller glycerol och vatten men jag undrar om  någon vet att det är rätt sort? 
    Jag har gjort egen sockerpasta och det är rätt sort! Det finns ingen glycerol som är till för bakning (då glycerol inte är till för att äta egentligen) så det är den som är till för att konservera kvistar och löv som man ska fråga efter. Så du verkar ha hittat rätt! Lycka till!
  • Mikina

tack Retro!
    Jag gjorde min första sockerpasta igår och ska göra ett provbak imorgon, återkommer om resultatet! 

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta