• Mikina

Baka egen bröllopstårta

Jag har funderat lite fram och tillbaka över om jag ska baka tårtan själv istället för att beställa en.
    Är det fler som är inne på samma spår?

Vore kul att diskutera fyllningar, tekniker, smaker och allt möjligt annat tillsammans.
    Tänkte såklart provbaka en del innan och vi kan ju dela med oss av våra erfarenheter och resultat!
    själv är jag i princip oerfaren när det gäller tårtor men det borde inte vara omöjligt att lära sig.. :)

• Svar på tråden Baka egen bröllopstårta
  • Amanda547

Jag ska baka min bröllopstårta själv, men sen är jag konditor oxå och har bakat bröllopstårtor förut.. 

Ett tips till er som skall använda er utav marsinpan/sockerpasta och vaniljkräm som innehåll, vaniljkrämen smälter marsipanen/SP så lägg inte vaniljkrämen så långt ut i kanterna så de kommer i kontakt med varran..

/A 

• Mikina

tack för tipset Amanda547, jag har spacklat min tårta med smörkräm så att det ska slippa "svettas" igenom tårtfyllning. Har gjort en provtårta nu till sambons födelsedagsfika i em, hoppas att det blivit bra :)

• Cicci90

Jag puffar upp denna tråden lite, tycker att det är jättekul att läsa om vad alla har haft för fyllningar, bottnar osv. Det ger bra inspiration!

• InaW

Hej undrar om någon vet hur länge figurer som man gör av sockerpasta håller sig?

• aynaT
    InaW skrev 2012-04-20 19:09:29 följande:
    Hej undrar om någon vet hur länge figurer som man gör av sockerpasta håller sig?
    Till sockerpastans bäst-före-datum om du skyddar dom med plastfolie har jag fått lära mig. Jag har redan nu mina figurer hemma till tårtan och jag gifter mig inte förrän i juli så jag hoppas att det stämmer :P
  • Chicita
    aynaT skrev 2012-04-20 22:36:33 följande:
    Till sockerpastans bäst-före-datum om du skyddar dom med plastfolie har jag fått lära mig. Jag har redan nu mina figurer hemma till tårtan och jag gifter mig inte förrän i juli så jag hoppas att det stämmer :P
    Stämmer bra det.
    Så länge du inte blandar med något som har kortare datum givetvis (exempelvis färg med kortare datum än sockerpastan).

Kort och gott kan man väl säga att allt ätbart håller så länge som produkten med kortast hållbarhetsdatum. Om man förvarar det enligt anvisningarna.
  • InaW
    aynaT skrev 2012-04-20 22:36:33 följande:
    Låter bra var bara lite orolig att de skulle ändra form om man la dem i någon burk :) skall också ha mina i juli
  • InaW
    Chicita skrev 2012-04-20 22:47:13 följande:
    Stämmer bra det.
    Så länge du inte blandar med något som har kortare datum givetvis (exempelvis färg med kortare datum än sockerpastan).

Kort och gott kan man väl säga att allt ätbart håller så länge som produkten med kortast hållbarhetsdatum. Om man förvarar det enligt anvisningarna.
    Borde jag väl ändå förstå själv . Hahaha Ibland skriver man fortare än vad man tänker efter ;)
  • InaW
    Chicita skrev 2012-04-20 22:47:13 följande:
    Stämmer bra det.

Måste förresten tacka för tipset om "smörkrämen"
  • Chicita
    InaW skrev 2012-04-20 23:40:24 följande:
    Måste förresten tacka för tipset om "smörkrämen"
    Det var så lite så Glad
    Jag fick ju tipset själv här inne. Och det har följt med på varenda tårta jag gjort efter det och har varit superpoppis Solig
Svar på tråden Baka egen bröllopstårta