Tveket skrev 2012-07-15 21:27:09 följande:
Det lutar år att jag kommer baka våra bröllopstårtor själv men undrar hur ni gör för att få tårtorna att se lite mer exklusiva ut? De tårtorna jag brukar göra täcker jag alltid med vaniljvisp men det känns så trist. Nåt förslag på hur man får en lite lyxigare känsla på tårtan? Försökte en gång att täcka tårtan med ett marsipantäcke men fick inte till det så snyggt. Marsipanen köpte jag på ica men tyckte väl inte att den smakade jättegott... Gör ni egen marsipan? Vad har ni för dekorationer?
Något du kan göra att att köpa eller göra sugarpaste/sockerpasta, det är liknande marsipan men mycket vitare i färgen (och mycket sötare i smaken) fast man använder det på samma sätt och är mycket lättare att arbeta med.
Kavla inte ut för tunnt, då spricker den lätt, spackla tårtan innan med smörkräm (grädde får den att svettas så tar du grädde så får du inte glömma att pensla på smör på sugarpasten)
När du lagt på den arbetar du från mitten och ner till kanterna försiktigt. Det är följsamt så är du fördiktig så slipper du veck längst ner.
Dekorationer kan du göra lätt om du vill ha söta rosor, jag tycker ribbon roses är väldigt fina, och de är lätta att göra!
">
Pastafärger är bäst att använda om du vill färga sockerpastan, den är väldigt dryg men kostar mer än karamellfärg. Du kan använda karamellfärg med men sockerpastan kommer att bli kladdig.