• Mikina

Baka egen bröllopstårta

Jag har funderat lite fram och tillbaka över om jag ska baka tårtan själv istället för att beställa en.
    Är det fler som är inne på samma spår?

Vore kul att diskutera fyllningar, tekniker, smaker och allt möjligt annat tillsammans.
    Tänkte såklart provbaka en del innan och vi kan ju dela med oss av våra erfarenheter och resultat!
    själv är jag i princip oerfaren när det gäller tårtor men det borde inte vara omöjligt att lära sig.. :)

• Svar på tråden Baka egen bröllopstårta
  • moonias

Bakade en provtårta förra helgen och frös in halva. Igår plockade jag ut den och lät den tina i kylskåpet över dagen och den smakar precis lika gott och är precis lika saftig som när jag stoppade in den. Hade andra halva i kylen under veckan och smakade lite på den ibland och jag tycker nästan att tårtan smakade bättre när den stått minst något dygn och "gottat till sig" än när den var helt nygjord! 

Till tårtbottnarna använde jag det här receptet på White Almond Velvet Cake (m2b gillar dock inte mandel så jag ska göra utan mandelessens sen, ville bara se hur det smakade med): 
    http://sockerrus.se/2011/07/02/dreamy-chocolate-and-almondcake/
    Har även testat chokladbottnen i detta recept men jag tyckte att det blev lite för mäktigt.

Som fyllning hade jag 3 olika sorters mouse från www.strosselannat.se

Tårtan blir väldigt stadig och kompakt men är samtidigt rikigt saftig och god. Ska försöka mig på att göra en trevåningstårta med dessa bottnar...! :)

• moonias

Kan tillägga att jag i frysen förvarade tårtan i plastfolie och sen i aluminiumfolie.

• LillaC

Hej alla duktiga tårtmakare. Jag ska inte göra min egen bröllopstårta (önskar jag hade talang och tålamod till det ), Däremot behöver jag råd. Jag bor i en väldigt liten stad där utbudet på tårtor är ganska begränsat, det vi har fått tag på är prinsesstårta alternativt tårta med pulvermousse i. Då känner vi att det är lika bra att skippa tårtan och bara ta efterrätt istället. Men, nu kommer frågan, jag jobbar i en lite större stad ca 8 mil hemifrån och där har jag hittat ett bageri som gör fantastiska tårtor. Det skulle i så fall innebära att jag måste köpa tårtan dagen innan och sedan frakta den i drygt en timme. Tror ni att det skulle fungera eller är det bara att glömma? Kan ju nämna att vi har ett litet bröllop för totalt 13 personer så det är ingen 5-våningstårta jag ska frakta .

• Chicita
    LillaC skrev 2012-04-26 19:03:24 följande:
    Hej alla duktiga tårtmakare. Jag ska inte göra min egen bröllopstårta (önskar jag hade talang och tålamod till det ), Däremot behöver jag råd. Jag bor i en väldigt liten stad där utbudet på tårtor är ganska begränsat, det vi har fått tag på är prinsesstårta alternativt tårta med pulvermousse i. Då känner vi att det är lika bra att skippa tårtan och bara ta efterrätt istället. Men, nu kommer frågan, jag jobbar i en lite större stad ca 8 mil hemifrån och där har jag hittat ett bageri som gör fantastiska tårtor. Det skulle i så fall innebära att jag måste köpa tårtan dagen innan och sedan frakta den i drygt en timme. Tror ni att det skulle fungera eller är det bara att glömma? Kan ju nämna att vi har ett litet bröllop för totalt 13 personer så det är ingen 5-våningstårta jag ska frakta .
    Jag brukar baka tårta hemma i Borlänge och sen frakta den upp till Älvdalen (2,5 timme ca) när vi har något speciellt att fira där.

Om tårtan går in i en kylväska så är ju problemet löst.
    Om den inte går in så kan du ändå lägga kylklampar i en kartong och ställa tårtan ovanpå dom och sen lägga en filt eller något över kartongen för att hålla kvar kylan (kanske även kylklampar runt och ovanpå kartongen om det är riktigt varmt ute).
    Och tårta smakar alltid bäst om det får stå till sig över natten. Så det ska nog inte vara några problem.
    Berätta för den som ska göra tårtan att du ska frakta den. Om du kan så lämna in en kylväska och be att dom kollar att den får plats i den (man får ha kylväskan liggande alltså)... 
  • LillaC

Chicita: Åh tack för svar! Det låter ju jättebra, verkar som att det blir tårta trots allt för oss

• Chicita
    LillaC skrev 2012-04-26 19:44:14 följande:
    Chicita: Åh tack för svar! Det låter ju jättebra, verkar som att det blir tårta trots allt för oss
    Det är klart att det blir tårta för er Solig

Som en lärare till mig sa förut - ingenting är omöjligt.
    Men det kan ta lite extra tid...

Och här är det ju kanske lite extra tid för att fixa så att du kan frakta tårtan, men det är inte omöjligt.

• CoG

Jag har också tänkt göra tårtan/ tårtorna själv!

Vi ska hyra en bygdegård där vi håller till med middagen och jag tänkte garnera tårtan med sugerpaste och blommor dagen före.
    Förmodligen kan vi ha bygdegården ett par dagar så känns det stressigt kan vi ställa iordning bord och dukning en annan dag.

Det blir en vit tårta med ett pärlband i modelleringspasta nertill, på tårtan blir det vita kallor, vita rosor och gröna blad.

Jag har tänkt köpa hem de tillbehör som behövs för garneringen snart så att jag kan göra ett par testtårtor för födelsedagar tex innan det är dags.
    Dock får dom inte se ut precis som bröllopstårtan :)

Fyllningen har vi inte bestämt än.

• Mallis12

Ska nog baka en egen liten tårta till mig och min blivande, men eftersom vi gifter oss på Mallorca (i smyg utan släkt och vänner) så kommer jag baka den så vi kan äta den innan vi ska ta tåget mot flygplatsen, eller kvällen innan :) 

• Gerdsmygen

Såg att de fanns de som tidigare i tråden frågade om glykos till att göra egen sockerpasta (visserligen för några månader sen), kan glädja er eller eventuella nytillkomna hemmabakare att det finns glykossirap från dansk sukker (iaf på coop forum i Uppsala) och även ngt annat märke som jag inte kommer ihåg namnet på.

Har själv haft problem med att få tag på glykos (fanns bara på apoteket runt jul) när jag började göra tårtor med sockerpasta för dryga tio år sen :)

• Mallis12

Jag har fixat ihop eget recept, utan glykos. Alla ingredienser finns i vanlig matbutik och den sockerpastan fungerar bra, lite kletig i början så man får knåda in en del florsocker. Fast köpt är såklart lättare att arbeta med fastnar inte lika lätt på bordet.

• Mallis12
    Detta behöver du
    1msk gelatinpulver
    4msk kallt vatten
    1msk matolja
    1½ dl vit baksirap
    ca 15 dl florsocker

Gör så här
    Lägg gelatinpulvret och vattnet i vattenbad över en kastrull med sjudande vatten.
    När gelatinet har löst sig helt i vattnet, lägg i oljan och sirapen.
    Häll upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen.
    Blanda sedan för hand eller med en hushållsmaskin, ej elvisp.
    När blandningen är någorlunda fast och inte alltför kladdig, ta upp och knåda tills den är slät. Tillsätt lite mer florsocker om det behövs men hellre för lite florsocker än för mycket.
    Vira in degen ordentligt i plastfolie, förvara sedan detta mörkt i en lufttät burk och låt degen vila där någon dag innan den ska användas.
    Förvaras i rumstemperatur och håller minst en månad.
  • Gerdsmygen
    Mallis12 skrev 2012-07-15 18:46:04 följande:
    Jag har fixat ihop eget recept, utan glykos. Alla ingredienser finns i vanlig matbutik och den sockerpastan fungerar bra, lite kletig i början så man får knåda in en del florsocker. Fast köpt är såklart lättare att arbeta med fastnar inte lika lätt på bordet.
  • Tveket

Det lutar år att jag kommer baka våra bröllopstårtor själv men undrar hur ni gör för att få tårtorna att se lite mer exklusiva ut? De tårtorna jag brukar göra täcker jag alltid med vaniljvisp men det känns så trist. Nåt förslag på hur man får en lite lyxigare känsla på tårtan? Försökte en gång att täcka tårtan med ett marsipantäcke men fick inte till det så snyggt. Marsipanen köpte jag på ica men tyckte väl inte att den smakade jättegott... Gör ni egen marsipan? Vad har ni för dekorationer?

• Mallis12
    Tveket skrev 2012-07-15 21:27:09 följande:
    Det lutar år att jag kommer baka våra bröllopstårtor själv men undrar hur ni gör för att få tårtorna att se lite mer exklusiva ut? De tårtorna jag brukar göra täcker jag alltid med vaniljvisp men det känns så trist. Nåt förslag på hur man får en lite lyxigare känsla på tårtan? Försökte en gång att täcka tårtan med ett marsipantäcke men fick inte till det så snyggt. Marsipanen köpte jag på ica men tyckte väl inte att den smakade jättegott... Gör ni egen marsipan? Vad har ni för dekorationer?
    Något du kan göra att att köpa eller göra sugarpaste/sockerpasta, det är liknande marsipan men mycket vitare i färgen (och mycket sötare i smaken) fast man använder det på samma sätt och är mycket lättare att arbeta med.
    Kavla inte ut för tunnt, då spricker den lätt, spackla tårtan innan med smörkräm (grädde får den att svettas så tar du grädde så får du inte glömma att  pensla på smör på sugarpasten)

När du lagt på den arbetar du från mitten och ner till kanterna försiktigt. Det är följsamt så är du fördiktig så slipper du veck längst ner.

Dekorationer kan du göra lätt om du vill ha söta rosor, jag tycker ribbon roses är väldigt fina, och de är lätta att göra!

">

Pastafärger är bäst att använda om du vill färga sockerpastan, den är väldigt dryg men kostar mer än karamellfärg. Du kan använda karamellfärg med men sockerpastan kommer att bli kladdig. 
  • Tveket

Tack Mallis12, Kan man köpa helt färdig sugarpaste och hittar man det i vanliga matbutiker? Om man väljer att göra egen sugarpaste, vilket recept är bäst? Vart hittar man pastafärger? Kan man göra klart tårtorna dagen innan och förvara den i kylen över natten utan att dem börjar smaka konstigt? Fyllningen i tårtorna kommer i princip bara  vara vaniljvisp och bär. Tänkte ha smörkräm i kanten så inte bärsaften blöder ut i locket på tårtorna. Hur smakar smörkräm och sugarpaste? Har aldrig testat innan... 

• Mallis12

Det blir väldigt sött, speciellt om man gör egen sugarpaste för den innhåller mest florsocker, receptet skrev jag ut i denna tråd för några timmar sedan :)

Färdigköpt kostar runt 50kr för 500g som räcker för en tårta på 24cm, blir över för att kunna dekorera med det.
    Man kan smaksätta smörkrämen också!

http://www.presentodekor.se/webshop?page=shop.browse&category_id=16
    http://www.kakburken.se/index.php?cPath=75_76
    Pastafärger

http://www.kakburken.se/index.php?cPath=82_323
    http://www.presentodekor.se/webshop?page=shop.browse&category_id=17
    Färdig sugarpaste 

• Mallis12

Självklart kan du göra tårtorna dagen innan :)
    Ofta när man bakar en tårta så blir det ju över till dagen efter, och då är den ju lika fin och god ;)

• moonias

Tårtan som jag gjorde själv :). Till min hjälp hade jag youtube, sockerrus.se/ samt ebay :). Blev väldgt nöjd med den :)). Har aldrig gjort en sån tårta innan, bara testat envånings. Stabiliserade varje våning med rundstavar.

Den består av 4 bottnar på varje våning av almondcake (utan mandelessens) - recept frånsockerrus.se, varannan botten lila, varannan grön :). Sen fyllning av mousse, understa och översta våningen med mango/passions, skogsbär, vit choklad. Mellersta lagret med hallon, choklad, citron mousse. Sen är tårtan täckt med smörkräm. Blommorna är sockerblommor från ebay, fjärilarna av ätbart rispapper också från ebay. Motorcyklarna från Ö&B, den orange ommålad för att bli rätt märke ;). Samt paret på toppen från ebay.

• moonias

Bild på insidan av provtårta :). Stora tårtan såg likadan ut innuti :)

De som var allergiska fick cupcakes istället:

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta