• Mikina

Baka egen bröllopstårta

Jag har funderat lite fram och tillbaka över om jag ska baka tårtan själv istället för att beställa en.
    Är det fler som är inne på samma spår?

Vore kul att diskutera fyllningar, tekniker, smaker och allt möjligt annat tillsammans.
    Tänkte såklart provbaka en del innan och vi kan ju dela med oss av våra erfarenheter och resultat!
    själv är jag i princip oerfaren när det gäller tårtor men det borde inte vara omöjligt att lära sig.. :)

• Svar på tråden Baka egen bröllopstårta
  • Amelia

brooklyn blackout cake och white almond cake färgat grön, lemoncurd emellan och chokladganasch utanpå

• Chicita
    Amelia skrev 2012-03-26 16:03:52 följande:
    det betyder otur om bruden gör tårtan själv
    Ja jäklars vad jag skulle ha otur då...
    Först sydde jag min klänning själv (ska betyda att bruden får gråta lika många tårar som det finns stygn i klänningen).
    Och sen bakade jag vår 4-våningstårta också Flört 
    Jag tror inte att man behöver vara så orolig. Det där är mer en självuppfyllande profetia.
    Det är väl värre med tidsåtgång i så fall. Man kan bli stressad och irriterad om man blir uppbunden med tårtan precis innan bröllopet liksom... 
  • Lucka

Såhär blev vår tårta när vi provbakade. Chokladbotten med jordnöts och banan-fyllning i den ena våningen, hallonmousse i den andra. Tanken är ju att ha ett bredare sidenband om båda våningarna sedan.

• helsingebrud

Mmmm ser underbart gott ut - amelia

• Bewi

Jag har oxå funderat på att baka själv, men tänkte skippa tårta och göra cupcakes till alla gäster istället. Men blev osäker när jag läste i en bröllopstidning att det betyder otur om bruden gör det själv. Ååh varför måste jag vara så vidskeplig...

• brud7801

Jag vil inte vara vidskeplig men känner att jag blir det när det handlar om bröllop, jag vill egentligen med baka min tårta själv.

• Mikina

Amelia, har du gjort sockerpastan själv eller köpt färdig?

• augustesen
    Amelia skrev 2012-03-26 22:28:47 följande:
    jag har oxå funderat på att göra tårtan själv, men som jag skrev så ska det betyda otur.
    Jag har provbakat en del tårtor för att se vad som skulle bli bäst

tårtbottnar: devils food cake, saftig sockerkaka som färgats rosa
    fyllningar: hallonmousse, vitchokladganasch, och en blandning av hallonmousse/ grädde
    utanpå är det spacklat med vitchokladganasch och sedan sugarpaste på

Jag DÖR så fint!!!!
    Nu bestämde jag precis att jag också vill ha rosa lager i min tårta, hihi superfint med vårt rosa tema :)

Ja men juste, något vitchokladaktigt var jag inne på också..var det en fin kombination med hallonmoussen?
  • Chicita
    augustesen skrev 2012-03-27 19:55:52 följande:
    Ja men juste, något vitchokladaktigt var jag inne på också..var det en fin kombination med hallonmoussen?
    Vit choklad och hallon är de kombinationer jag brukar få mest beställningar på. Så ja det är en jättebra kombination. Kombinera gärna med lite mörk choklad också. Antingen chokladbottnar eller kanske ett tunnt lager chokladganache under hallonmoussen Glad
  • Juni 2012

Jag bakar våran tårta själv, det var så himla dyrt att köpa färdig, specialkostanpassad.

Solig

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta