Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Baka egen bröllopstårta

Amelia skrev 2012-03-26 16:03:52 följande:
    det betyder otur om bruden gör tårtan själv
    Ja jäklars vad jag skulle ha otur då...
    Först sydde jag min klänning själv (ska betyda att bruden får gråta lika många tårar som det finns stygn i klänningen).
    Och sen bakade jag vår 4-våningstårta också Flört 
    Jag tror inte att man behöver vara så orolig. Det där är mer en självuppfyllande profetia.
    Det är väl värre med tidsåtgång i så fall. Man kan bli stressad och irriterad om man blir uppbunden med tårtan precis innan bröllopet liksom... 
  • Chicita
    augustesen skrev 2012-03-27 19:55:52 följande:
    Ja men juste, något vitchokladaktigt var jag inne på också..var det en fin kombination med hallonmoussen?
    Vit choklad och hallon är de kombinationer jag brukar få mest beställningar på. Så ja det är en jättebra kombination. Kombinera gärna med lite mörk choklad också. Antingen chokladbottnar eller kanske ett tunnt lager chokladganache under hallonmoussen Glad
  • Chicita
    Gwennie skrev 2012-03-27 21:09:54 följande:
    Min mamma gjorde vår bröllopstårta och gjorde det riktigt bra trots att hon inte brukar göra tårtor särskilt ofta. Vaniljbottnar med hallon- och flädermousse i lager, grädde som foder och vit marsipan över det. Flädermoussen var fantastisk och tårtan smakade lätt och luftigt trots en hel del grädde. Tårtan blev avsevärt mycket billigare än vad en tårta från konditori hade blivit, dessutom.
    Jag skulle avråda för att använda ren grädde som foder mellan tårta och marsipan/ sockerpasta.
    Det kan göra att marsipanen / SP'n börjar svettas.

En smörkräm är ett bättre och säkrare alternativ.
    Varför inte en vit chokladsmörkräm (som någon snäll BT'are gav som tips i en annan tråd för nåt år sen)

1 del smält vit choklad
    1 del mjukt smör
    1 del philadelphiaost

Vispa ihop 
  • Chicita
    Tveket skrev 2012-03-28 15:02:53 följande:
    Vet du om det går att göra smörkrämen lite lättare? Tex, hälften av smöret och mer av philadelphiaosten och cholkaden? Eller blir det konstigt då?
    Ingen aning. 
    Har bara kört enligt det receptet.
    Men den blir inte så tung, och det är inga mängder som man ska ha på, någon millimeter tjockt räcker gott och väl Glad 
    Dessutom smakar den gott Flört 
  • Chicita
    aynaT skrev 2012-04-20 22:36:33 följande:
    Till sockerpastans bäst-före-datum om du skyddar dom med plastfolie har jag fått lära mig. Jag har redan nu mina figurer hemma till tårtan och jag gifter mig inte förrän i juli så jag hoppas att det stämmer :P
    Stämmer bra det.
    Så länge du inte blandar med något som har kortare datum givetvis (exempelvis färg med kortare datum än sockerpastan).

Kort och gott kan man väl säga att allt ätbart håller så länge som produkten med kortast hållbarhetsdatum. Om man förvarar det enligt anvisningarna.
  • Chicita
    InaW skrev 2012-04-20 23:40:24 följande:
    Måste förresten tacka för tipset om "smörkrämen"
    Det var så lite så Glad
    Jag fick ju tipset själv här inne. Och det har följt med på varenda tårta jag gjort efter det och har varit superpoppis Solig
  • Chicita
    LillaC skrev 2012-04-26 19:03:24 följande:
    Hej alla duktiga tårtmakare. Jag ska inte göra min egen bröllopstårta (önskar jag hade talang och tålamod till det ), Däremot behöver jag råd. Jag bor i en väldigt liten stad där utbudet på tårtor är ganska begränsat, det vi har fått tag på är prinsesstårta alternativt tårta med pulvermousse i. Då känner vi att det är lika bra att skippa tårtan och bara ta efterrätt istället. Men, nu kommer frågan, jag jobbar i en lite större stad ca 8 mil hemifrån och där har jag hittat ett bageri som gör fantastiska tårtor. Det skulle i så fall innebära att jag måste köpa tårtan dagen innan och sedan frakta den i drygt en timme. Tror ni att det skulle fungera eller är det bara att glömma? Kan ju nämna att vi har ett litet bröllop för totalt 13 personer så det är ingen 5-våningstårta jag ska frakta .
    Jag brukar baka tårta hemma i Borlänge och sen frakta den upp till Älvdalen (2,5 timme ca) när vi har något speciellt att fira där.

Om tårtan går in i en kylväska så är ju problemet löst.
    Om den inte går in så kan du ändå lägga kylklampar i en kartong och ställa tårtan ovanpå dom och sen lägga en filt eller något över kartongen för att hålla kvar kylan (kanske även kylklampar runt och ovanpå kartongen om det är riktigt varmt ute).
    Och tårta smakar alltid bäst om det får stå till sig över natten. Så det ska nog inte vara några problem.
    Berätta för den som ska göra tårtan att du ska frakta den. Om du kan så lämna in en kylväska och be att dom kollar att den får plats i den (man får ha kylväskan liggande alltså)... 
  • Chicita
    LillaC skrev 2012-04-26 19:44:14 följande:
    Chicita: Åh tack för svar! Det låter ju jättebra, verkar som att det blir tårta trots allt för oss
    Det är klart att det blir tårta för er Solig

Som en lärare till mig sa förut - ingenting är omöjligt.
    Men det kan ta lite extra tid...

Och här är det ju kanske lite extra tid för att fixa så att du kan frakta tårtan, men det är inte omöjligt.

Svar på tråden Baka egen bröllopstårta