EvJi skrev 2012-03-27 22:37:58 följande:
Ok, nu är det ju inte riktigt meningen att det här forumet ska bli något ställe att "morra" åt varandra på, så det tänker jag verkligen försöka undvika, men.....
Vi ha alla olika åsikter om saker och ting och jag är inte övertygad om att vare sig din eller min åsikt är den "rätta". Vi behöver heller inte tänka lika men respektera varandras åsikter och eftersom du då verkar vara av den uppfattningen att det är viktigt med vett och etikett så kanske en liten grundregel i det kan vara på sin plats. Just det faktum att alla har rätt till sin åsikt och det finns ingen anledning att låta otrevlig och nedvärderande för att inte andra håller med. Jag vet vad vett och etikett betyder, jag tillämpar det till och med själv ibland men jag tänker inte acceptera att bli dumförklarad för att jag inte delar din uppfattning. Jag tycker inte att din ton är trevlig, helt enkelt.
Jag håller inte med dig i din uppfattning om vad du tycker är rätt och fel, för det är faktiskt din egna uppfattning, men jag respekterar den och förväntar mig även att du gör det samma.
För övrigt så har jag läst en hel del Magdalena Ribbing, tycker att hon är väldigt vettig och jag har till och med haft "hjälp" av hennes tips och råd, men det är just det, tips och råd inte någon lag!
Om jag låter otrevlig i tonen eller om någon som läser detta tar illa upp så ber jag om ursäkt för det redan nu. Mitt syfte med dessa rader är inte att såra eller vara respektlös mot någon.
Men det är ju inte bara något tyckande, typ "jag tycker det är fint med blått, men du tycker det är fint med grönt". Det handlar i grund och botten om att inte vara egoist och anstränga sig lite för att andra människor ska ha trevligt.
Om du kollar i tråden så har TS själv skrivit att hon kände att hennes relation blev nedvärderad när sambon inte blev bjuden vilket är en ganska vanlig (och rätt befogad) reaktion, och det är precis därför man ska undvika att bjuda in människor utan deras partners. För. att. de. kan. ta. illa. upp. Jag tycker åtminstone att det är bättre att försöka vara trevlig och undvika att stöta mig med folk i onödan...
Men visst, det finns inga lagar som säger att man MÅSTE vara trevlig, så om man inte vill så slipper man! Jag vill inte heller vara respektlös mot någon alls, men för mig är det bara just precis så enkelt, antingen så väljer man att vara hänsynsfull och trevlig, eller så låter man egna intressen gå före att andra människor kanske blir ledsna. Jag har lite svårt att se att det skulle vara något som man egentligen kan tycka olika om, om man bara ser hela frågan objektivt, och inte bara utifrån sitt eget perspektiv ("men vi ha-ar faktiskt bara råd att bjuda 53 personer så Gittans sambo som vi inte känner får inte plats"). Jag är medveten om att jag trampar på ömma tår nu, men om någon känner sig träffad så ska ni kanske fundera lite över varför...