• Maj02

Sambo inte medbjuden

Hej experter och hobbytyckare.
    Jag är inbjuden till ett bröllop i höst till en gammal kär vän. Alltså jag är inbjuden, mitt namn står på kuvertet och det står inget om respektive i inbjudan. Bröllopet är i mina gamla hemtrakter och min sambo som är från andra änden av landet hade tänkt att följa med dit för att hälsa på släkt och vänner. Nu är han inte inbjuden till bröllopet.

Det är även så olyckligt att min sambo ej har träffat dessa goda vänner.

Jag har på det stora internätet konsulterat fru Ribbing och enligt henne är det högst olämpligt att inte bjuda in båda parterna i ett etablerat par.

Hur resonerar ni angående situationen?

• Svar på tråden Sambo inte medbjuden
  • daniiel

Vill du hemskt gärna ha med honom på bröllopet, så ring brudparet och fråga om det skulle vara okej ifall han följer med, men säger de nej, så har de förmodligen en bra anledning till det och jag tycker nog att du bör respektera det - även om de egentligen bryter mot "reglerna". Det du kan göra, om de säger att han inte kan följa med, är att gå ensam eller inte gå alls. Valet är ditt.

• Insanire

Om ni känner er osäkra på om din respektiv är inbjuden så tycker jag att ni kollar upp det med brudparet.

Det kan vara så att de inte kunde namnet på din sambo och valde att bara skriva ditt namn på kuvertet.. Det skadar aldrig att kolla.

Det kan också vara så att brudparet måste begränsa sig till ett viss antal personer p.g.a. yttre omständigheter (så som kyrkan eller festlokalen) och ville absolut inte avstå från att bjuda dig. Alltså riktades inbjudan enbart till dig eftersom de inte känner din respektive. Och då spelade det kanske ingen roll vad Magdalena Ribbing säger.

Men det råd jag kan ge är att kolla med brudparet. Eftersom ni uppenbarligen funderar så kan man alltid fråga hur läget ligger.

• mimi00

Jag vill med gärna ha råd här, fast jag är i motsatt situation. Vi har en kusin vi knappt träffar eller umgås med (jag har aldrig träffat), bjuder vi hans flickvän? vet inte om de bor ihop eller inte :S Jag känner jag vill att jag eller min fästman ska känna alla som är på vårt bröllop, vill inte fira med främlingar.. men samtidigt då, hur gör man med respektive? Jag hade blivit ledsen om inte jag blev medbjuden till någon på min fästmans sida :/

• Green

Det bästa är väl att ringa din vän och fråga!
    Vet din vän om att du har sambo?

Jag skickade inbjudan till min "lillebror" och han svarade att han och hans sambo kommer. Jag trodde ev att han hade flickvän men visste inte att dom var sambos.
    Givetvis är hon välkommen! Tur att han hörde av sig snabbt så jag får med henne i planeringen Glad

• Maj02

Tack för era svar.

Jo det är väl så att jag faktiskt är lite osäker på om sambon är inbjuden. Det är nog idé att fråga.

Och är han det inte så håller jag nog med er båda. Det finns absolut skäl då det är ok att inte bjuda med en sambo. Oavsett vad vår vett och etikett-guru säger. Det blir bara ett så pass mkt större projekt när boende och resor ska ordnas. Men som ni säger, jag kan faktiskt välja att inte gå.

• Maj02
    Green skrev 2012-03-27 13:34:52 följande:
    Det bästa är väl att ringa din vän och fråga!
    Vet din vän om att du har sambo?

Jag skickade inbjudan till min "lillebror" och han svarade att han och hans sambo kommer. Jag trodde ev att han hade flickvän men visste inte att dom var sambos.
    Givetvis är hon välkommen! Tur att han hörde av sig snabbt så jag får med henne i planeringen Glad
    Jadå, det vet de om.

Tur att ni var så pass öppna att det löste sig så smidigt för er.
  • TheD

Jag skulle inte ha problem med det. Den som blir bjuden är bjuden och den som inte blir bjuden är inte bjuden... Det kan t.ex. vara pga ekonomiska skäl.

• Maj02
    mimi00 skrev 2012-03-27 13:33:53 följande:
    Jag vill med gärna ha råd här, fast jag är i motsatt situation. Vi har en kusin vi knappt träffar eller umgås med (jag har aldrig träffat), bjuder vi hans flickvän? vet inte om de bor ihop eller inte :S Jag känner jag vill att jag eller min fästman ska känna alla som är på vårt bröllop, vill inte fira med främlingar.. men samtidigt då, hur gör man med respektive? Jag hade blivit ledsen om inte jag blev medbjuden till någon på min fästmans sida :/
    Måste ni bjuda kusinen?
  • mimi00
    Maj02 skrev 2012-03-27 13:40:28 följande:
    Måste ni bjuda kusinen?
    Ja vi har sagt att vi vill bjuda den närmsta släkten och närmsta vänner. och första kusin är nära. och vill träffa släkten jag gifter in mig i. Men hur gör man med tjejen? 
  • daniiel
    mimi00 skrev 2012-03-27 13:49:09 följande:
    Ja vi har sagt att vi vill bjuda den närmsta släkten och närmsta vänner. och första kusin är nära. och vill träffa släkten jag gifter in mig i. Men hur gör man med tjejen? 
    Om ni har utrymme, i lokalen och i er budget, så skulle jag valt att bjuda med flickvännen. Du skriver ju själv att du skulle bli ledsen om inte du blev medbjuden, så den här tjejen (även kusinen) kan ju reagera likadant. Det är ju inte säkert att hon väljer att följa med ändå, eftersom hon inte känner er, alla är ju inte bekväma med att gå på tillställningar där de knappt känner någon. Jag antar ju dock att ni bjuder kusinens föräldrar och eventuella syskon och de lär väl känna flickvännet något så när.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden