• Maj02

Sambo inte medbjuden

Hej experter och hobbytyckare.
    Jag är inbjuden till ett bröllop i höst till en gammal kär vän. Alltså jag är inbjuden, mitt namn står på kuvertet och det står inget om respektive i inbjudan. Bröllopet är i mina gamla hemtrakter och min sambo som är från andra änden av landet hade tänkt att följa med dit för att hälsa på släkt och vänner. Nu är han inte inbjuden till bröllopet.

Det är även så olyckligt att min sambo ej har träffat dessa goda vänner.

Jag har på det stora internätet konsulterat fru Ribbing och enligt henne är det högst olämpligt att inte bjuda in båda parterna i ett etablerat par.

Hur resonerar ni angående situationen?

• Svar på tråden Sambo inte medbjuden
  • knyttan

Jag har en väldigt klar åsikt i den här frågan och det är att man firar inte sitt bröllop genom att tala om för andra par att deras relation är mindre värd än ens egen. För det är det man gör om man bara bjuder en i ett par. Kan man inte bjuda båda, då bjuder man inte nån. Jag tycker det är väldigt ouppfostrat och ofint, och de enda skäl som jag kan komma på är a) man har inte "råd" att bjuda båda, b) man "känner" inte sambon, eller c) man känner sambon, tycker inte om henom, och/ eller vill markera mot relationen genom att inte bjuda in henom. Alla tre riktigt usla anledningar som inte "håller i rätten".
    Vi har bjudit sammanlagt 5 "okända" sambor till vårt bröllop, ska bli riktigt roligt att äntligen få träffa dessa människor som är viktiga i våra vänners liv! Solig

• Tezzisen

När vi skickade ut inbjudan så skrev vi bara ena namnet på kuvertet till etablerade par, vi tog lite för givet att de skulle förstå att bägge var bjudna och det verkade alla också förstå....var dock en av tjejerna till en kompis som blev jätte glad och sen kom frågan om det var menat att hon också skulle komma eller om det egentligen bara var till killen och att hon hade tagit för givet....men givetvis var det inte så...hon är så välkommen liksom alla andra som är ett par.....

Vi gifter ju oss för kärleken och det skulle kännas konstigt om våra nära inte får ha med sig sin kärlek Glad

• EvJi
    knyttan skrev 2012-03-27 18:44:33 följande:
    Jag har en väldigt klar åsikt i den här frågan och det är att man firar inte sitt bröllop genom att tala om för andra par att deras relation är mindre värd än ens egen. För det är det man gör om man bara bjuder en i ett par. Kan man inte bjuda båda, då bjuder man inte nån. Jag tycker det är väldigt ouppfostrat och ofint, och de enda skäl som jag kan komma på är a) man har inte "råd" att bjuda båda, b) man "känner" inte sambon, eller c) man känner sambon, tycker inte om henom, och/ eller vill markera mot relationen genom att inte bjuda in henom. Alla tre riktigt usla anledningar som inte "håller i rätten".
    Vi har bjudit sammanlagt 5 "okända" sambor till vårt bröllop, ska bli riktigt roligt att äntligen få träffa dessa människor som är viktiga i våra vänners liv! Solig
    Jag tycker att det är lite "ofint och ouppfostrat" av dig att avgöra vad som är ett giltigt skäl eller inte. Det kan finnas en massa olika orsaker till att man inte kan bjuda någon. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang att det skulle ha något med att värdera någon annas relation?! Hur tänker du där, för där hänger jag inte med alls. Sen är det väl jättekul att ni har möjlighet att bjuda flera "okända" människor till ert bröllop men alla har faktiskt inte den möjligheten. Och det viktigaste är väl ändå att brudparet själva får avgöra vilka människor dom vill fira sin bröllopsdag med, eller?

TIll dig som startade tråden så håller jag med vad flera andra har skrivit, ring och fråga. Och är det så att din sambo inte är medbjuden finns det säkert en bra anledning till det.
  • Dolly P

Vi är bjuda på ett bröllop i Maj och då är det bara jag som är bjuden. Brudparet har aldrig träffat min sambo, och jag tar inte illa upp att han inte är bjuden. Jag förstår dom faktiskt.

• mimi00

vi har kommit till punkten då det börjar bli salsbrist. :/ Måste kolla igenom och "rensa" lite i vår gästlista tyvärr. 
    Då känner jag att jag hellre väljer bort en kusins flickvän jag aldrig träffat än en kusin. Sen om det är "giltlig" anledning eller ej strunat jag i ! ska se hur våran lokalsituation går att lösa men blir för dyrt att hyra en större iaf :/ 

• TheD
    EvJi skrev 2012-03-27 19:38:15 följande:
    Jag tycker att det är lite "ofint och ouppfostrat" av dig att avgöra vad som är ett giltigt skäl eller inte. Det kan finnas en massa olika orsaker till att man inte kan bjuda någon. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang att det skulle ha något med att värdera någon annas relation?! Hur tänker du där, för där hänger jag inte med alls. Sen är det väl jättekul att ni har möjlighet att bjuda flera "okända" människor till ert bröllop men alla har faktiskt inte den möjligheten. Och det viktigaste är väl ändå att brudparet själva får avgöra vilka människor dom vill fira sin bröllopsdag med, eller?

TIll dig som startade tråden så håller jag med vad flera andra har skrivit, ring och fråga. Och är det så att din sambo inte är medbjuden finns det säkert en bra anledning till det.
  • augustesen

Det är helt upp till brudparet att välja vilka gäster man vill fira sin bröllopsdag med håller helt med dig EvJi! Vi har inte ekonomin att bjuda exakt alla, visst är det tråkigt men vi har prioriterat att bjuda dom vännerna vi faktiskt umgås med och jag har bara valt att bjuda sambos som vi umgåts med gemensamt.

Vi är bjudna på bröllop i maj där jag träffat brudgummen 1 gång men aldrig träffat bruden och det är faktiskt lite jobbigt. Har aldrig varit del i det gänget då min blivande umgicks med dom innan jag kom in i bilden.

Men alla gör vi ett val och jag tycker folk ska respektera andras val. Varför skriva att det är ouppfostrat och ofint? Väldigt onödigt oavsett vad..

• knyttan
    EvJi skrev 2012-03-27 19:38:15 följande:
    Jag tycker att det är lite "ofint och ouppfostrat" av dig att avgöra vad som är ett giltigt skäl eller inte. Det kan finnas en massa olika orsaker till att man inte kan bjuda någon. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang att det skulle ha något med att värdera någon annas relation?! Hur tänker du där, för där hänger jag inte med alls. Sen är det väl jättekul att ni har möjlighet att bjuda flera "okända" människor till ert bröllop men alla har faktiskt inte den möjligheten. Och det viktigaste är väl ändå att brudparet själva får avgöra vilka människor dom vill fira sin bröllopsdag med, eller?

Det är inte jag som "bestämmer" eller avgör det, så är det. Om du bara bjuder in ena delen av ett par så kan jag sätta pengar på att i mer än hälften av fallen skulle någon ta illa upp, precis som om du la en brakfis vid bordet. Vissa människor tycker inte att en brakfis vid bordet är en så himla stor grej, men enligt vedertagen vett och ettikett så gör man inte så eftersom risken är ganska stor att man uppfattas som tölpig/ förolämpar andra personer i sin omgivning. Att känna till vett och etikett är en ganska bra allmänbildning och det finns anledningar till varför mangör och inte gör på vissa sätt. Det är inte bara gamla mossiga regler som "nån" (typ Ribbing??) bestämt att så här och så här ska man göra, utan det är olika sätt att förhålla sig till sina medmänniskor på ett så trevligt sätt som möjligt. Och visst kan man i vissa fall bryta mot vedertagen etikett men då ska man också ha koll på det och vara medveten om att människor kan bli sårade och ta illa upp...
    Om man inte bjuder båda i ett par så säger man att deras relation inte är värd att tas på allvar, eller ännu värre så kan man signalera att man tycker illa om den respektive som man inte bjuder.
    Jag antar att ni gifter er för att ni vill visa världen att ni hör ihop? Då kanske man ska respektera de andra par man har i bekantskapen och inte bestämma om de vill gå på fest själva utan sin partner?
    Detta har alltså inget med att göra om man kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen. Det handlar om att man som värd inte ska bestämma åt sina gäster om de vill göra det! Läs förövrigt på Magdalena Ribbings spalt på DN, där står mycket klokt som man kan ha nytta av i livet i största allmänhet.
  • 1700tal

Om det var väl känt att man är i ett samboskap med nån (som tex i min egen sits, där vissa har ännu inte träffat min blivande men alla vet att han finns och att vi varit sambos länge) så skulle jag anta att inbjudan gällde oss båda men jag skulle ringa och dubbelkolla först för säkerhets skull om inbjudan är adresserad till mig. Om han medvetet uteslöts från ett bröllop, så skulle jag förmodligen tacka nej. Dock utan att göra nån "grej" av det. Men den sortens markering mot min blivande skulle jag inte acceptera annat än i speciella undantag. För undantag finns det naturligtvis, men de bör följas av en förklaring, i min mening, för att undvika förvirring.

Vi har tex ett underbart gäng med äldre "granntanter" som jag umgåtts mkt med, vi har samma trädgårdsintresse, fikat hos varann osv. Deras gubbar har vi knappt sett röken av i jämförelse med tanterna. Vi har varit i valet och kvalet att bjuda dem allihop pga platsbrist. Men tanterna har frågat gång på gång om de får komma till kyrkan, för att sen åka hem. Så jag tog tjuren vid hornen, ringde upp och sa som det var. Jag sa att vi hemskt gärna ville bjuda dem, frågade om deras gubbar skulle ta illa upp om bara tantgänget fick en "gemensam" inbjudan och bad om ursäkt för ett sånt etikettsbrott osv osv osv... De blev jätteglada och skulle förklara för gubbarna hur det låg till. Men hade vi skickat inbjudningar med bara varje tants namn på hade de med all säkerhet kommit allihop.

• 1700tal
    knyttan skrev 2012-03-27 22:00:18 följande:
    Detta har alltså inget med att göra om man kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen.
    Det kanske jag skulle tillagt jag med. Jag skulle inte tacka nej för att jag inte vill gå på fest utan honom, för det har jag inga problem med.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden