EvJi skrev 2012-03-27 19:38:15 följande:
Jag tycker att det är lite "ofint och ouppfostrat" av dig att avgöra vad som är ett giltigt skäl eller inte. Det kan finnas en massa olika orsaker till att man inte kan bjuda någon. Sen förstår jag inte alls ditt resonemang att det skulle ha något med att värdera någon annas relation?! Hur tänker du där, för där hänger jag inte med alls. Sen är det väl jättekul att ni har möjlighet att bjuda flera "okända" människor till ert bröllop men alla har faktiskt inte den möjligheten. Och det viktigaste är väl ändå att brudparet själva får avgöra vilka människor dom vill fira sin bröllopsdag med, eller?
TIll dig som startade tråden så håller jag med vad flera andra har skrivit, ring och fråga. Och är det så att din sambo inte är medbjuden finns det säkert en bra anledning till det.
Det är inte jag som "bestämmer" eller avgör det, så är det. Om du bara bjuder in ena delen av ett par så kan jag sätta pengar på att i mer än hälften av fallen skulle någon ta illa upp, precis som om du la en brakfis vid bordet. Vissa människor tycker inte att en brakfis vid bordet är en så himla stor grej,
men enligt vedertagen vett och ettikett så gör man inte så eftersom risken är ganska stor att man uppfattas som tölpig/ förolämpar andra personer i sin omgivning. Att känna till vett och etikett är en ganska bra allmänbildning och det finns anledningar till varför mangör och inte gör på vissa sätt. Det är inte bara gamla mossiga regler som "nån" (typ Ribbing??) bestämt att så här och så här ska man göra, utan det är olika sätt att förhålla sig till sina medmänniskor på ett så trevligt sätt som möjligt. Och visst kan man i vissa fall bryta mot vedertagen etikett men då ska man också ha koll på det och vara medveten om att människor kan bli sårade och ta illa upp...
Om man inte bjuder båda i ett par så säger man att deras relation inte är värd att tas på allvar, eller ännu värre så kan man signalera att man tycker illa om den respektive som man inte bjuder.
Jag antar att ni gifter er för att ni vill visa världen att ni hör ihop? Då kanske man ska respektera de andra par man har i bekantskapen och inte bestämma om de vill gå på fest själva utan sin partner?
Detta har alltså inget med att göra om man
kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen. Det handlar om att man som värd inte ska bestämma åt sina gäster om de vill göra det! Läs förövrigt på Magdalena Ribbings spalt på DN, där står mycket klokt som man kan ha nytta av i livet i största allmänhet.