• Maj02

Sambo inte medbjuden

Hej experter och hobbytyckare.
    Jag är inbjuden till ett bröllop i höst till en gammal kär vän. Alltså jag är inbjuden, mitt namn står på kuvertet och det står inget om respektive i inbjudan. Bröllopet är i mina gamla hemtrakter och min sambo som är från andra änden av landet hade tänkt att följa med dit för att hälsa på släkt och vänner. Nu är han inte inbjuden till bröllopet.

Det är även så olyckligt att min sambo ej har träffat dessa goda vänner.

Jag har på det stora internätet konsulterat fru Ribbing och enligt henne är det högst olämpligt att inte bjuda in båda parterna i ett etablerat par.

Hur resonerar ni angående situationen?

• Svar på tråden Sambo inte medbjuden
  • mimi00

Vill inte bli attackerad av folk starka åsikter utan ville bara ha råd när jag skrev mitt inlägg :)  min m2b vill bjuda kusinen för de har umgåtts mkt förr. hans nuvarande (bor inte ihop vad jag vet, men kanske) Jag har inte träffat någon av dem och min m2b har inte träffat tjejen/ev. sambon. JAG känner att jag vill bara bjuda människor någon av oss har träffat/känner, men vill veta vad folk tycker för vill inte ha dåligt samvete på vår dag :( börjar bli platsbrist och har en budget på 50.000 på 100 pers vilket gör att det med börjar bli tajt :/ men som det låter på folk här borde jag bjuda henne med.. 

ursprungsinlägg - tycker med du ska ringa och fråga :) då får du förklaring till vad som nu gäller :)  

• Maj02
    knyttan skrev 2012-03-27 18:44:33 följande:
    Jag har en väldigt klar åsikt i den här frågan och det är att man firar inte sitt bröllop genom att tala om för andra par att deras relation är mindre värd än ens egen. För det är det man gör om man bara bjuder en i ett par. Kan man inte bjuda båda, då bjuder man inte nån. Jag tycker det är väldigt ouppfostrat och ofint, och de enda skäl som jag kan komma på är a) man har inte "råd" att bjuda båda, b) man "känner" inte sambon, eller c) man känner sambon, tycker inte om henom, och/ eller vill markera mot relationen genom att inte bjuda in henom. Alla tre riktigt usla anledningar som inte "håller i rätten".
    Vi har bjudit sammanlagt 5 "okända" sambor till vårt bröllop, ska bli riktigt roligt att äntligen få träffa dessa människor som är viktiga i våra vänners liv! Solig
    Tack for ditt inlägg! Det var nämligen lite så jag kände. Som att vår relation inte är riktigt lika mkt värd.
  • Aniara4
    knyttan skrev 2012-03-27 22:00:18 följande:
      Att känna till vett och etikett är en ganska bra allmänbildning och det finns anledningar till varför mangör och inte gör på vissa sätt. Det är inte bara gamla mossiga regler som "nån" (typ Ribbing??) bestämt att så här och så här ska man göra, utan det är olika sätt att förhålla sig till sina medmänniskor på ett så trevligt sätt som möjligt. Och visst kan man i vissa fall bryta mot vedertagen etikett men då ska man också ha koll på det och vara medveten om att människor kan bli sårade och ta illa upp...
    Om man inte bjuder båda i ett par så säger man att deras relation inte är värd att tas på allvar, eller ännu värre så kan man signalera att man tycker illa om den respektive som man inte bjuder.
    Precis vad jag brukar säga också. Eftersom det nu finns ett vedertaget sätt som de flesta känner till och förväntar sig att man följer, så blir det en tydlig markering att avvika från det förväntade.

Det förväntade är att man bjuder etablerade par tillsammans (Och med etablerade par menas sällan tonåringar som träffades förra veckan.) Bjuder man då bara ena parten i ett par kan det lätt uppfattas som en förolämpning mot den andre, att man uttryckligen frångår vedertagna "regler" för att slippa träffe denne. Självklart gör man sen som man vill, men det är en fördel att känna till de regler man bryter emot så att man inte blir förvånad om någon blir förolämpad av förolämpningen.

Det kan säkert finnas situationer där gästerna tycker det är ok att frångå etiketten, t.ex. om man har ett gäng av kollegor, studiekamrater eller "granntanter" som man alltid umgåtts med i grupp utan respektive. Då kan man FRÅGA dem om de skulle tycka det var ok att bli bjudna utan sina partners, och samtidigt visa att man vet att man egentligen gör ett fel men ber dem ha överseende med det. En sån förfrågan brukar vara betydligt lättare att acceptera än att det ramlar ner en inbjudan adresserad bara till den ene utan förklaring.

TS, jag tycker du ska ringa brudparet och fråga om inbjudan inkluderar din sambo, och om inte verka lite förvånad och fråga varför.  Säger de då att de inte hade plats osv kan du svara att ni får fundera igenom hur ni ska göra, om ni kanske ska vänta och åka till dina hemtrakter vid ett annat tillfälle då han också har möjlighet att träffa dina vänner och släktingar. För han vill ju naturligtvis också träffa och gratulera dem, och då kanske det passar bättre om ni träffar dem tillsammans en annan gång?
  • Maj02

Tack för alla goda och mindre goda råd! Jag ska höra med min sambo i första instans och fråga om han vill gå eller inte. Vill han det då ringer jag och frågar om inbjudan gällde oss båda. Om inte, då går jag gärna själv trots att jag har en annan åsikt om inbjudningar till bröllop.

Själv anser jag nog att jag hellre anpassar budgeten till antalet vänner jag vill ska komma än tvärtom.

• Fröken Emma

fråga det blivande brudparet.

Högst troligast är att dom ser dig som nära vän därför är du bjuden. Men budgeten är snäv och då har dom valt bort respektive dom inte känner för att göra plats för en annan nära vän.

Antinge är du glad för att dom har knepat o knåpat med pengar och gästlista så att just DU blev bjuden.

Eller så är du sur och snäv, fast vid vett o etikett, och tackar nej.

Och om din sambo och dina vänner inte har träffats tidigare har ju inte han nått att sörja.

Jag skulle ha tagit med honom "hem" och så får han sen roa sig med tv en kväll. Inte hela världen.

• Sara 120707
    Fröken Emma skrev 2012-03-28 21:22:37 följande:

Högst troligast är att dom ser dig som nära vän därför är du bjuden. Men budgeten är snäv och då har dom valt bort respektive dom inte känner för att göra plats för en annan nära vän.

Antinge är du glad för att dom har knepat o knåpat med pengar och gästlista så att just DU blev bjuden.

Och om din sambo och dina vänner inte har träffats tidigare har ju inte han nått att sörja.

Jag skulle ha tagit med honom "hem" och så får han sen roa sig med tv en kväll. Inte hela världen.

• På rosa moln

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske du redan har svarat på, men har de sagt rakt ut att din sambo inte är bjuden? Eller är det så att de känner till att ni är tillsammans så att det faktum att inbjudan enbart är skickad till dig känns som en markering om att han inte är välkommen? Jag har enbart varit på två bröllop såhär långt och i båda fallen var det kusiner till min sambo som gifte sig och i inget av fallen var jag skriven på kuverten, men då handlade det enbart om att de inte kände till mig (min sambo pratar inte så ofta med dem nu för tiden) och när de fick veta att jag fanns så var jag välkommen jag också. Nu kan jag i och för sig tycka att man kan kolla upp om en gäst är tillsammans med någon innan inbjudningarna skickas, det gjorde vi i de fallen där vi var osäkra, men missar kan det såklart ändå bli.

Är det däremot så att de mycket väl känner till din sambo eller har sagt rakt ut att han inte får komma så förstår jag mycket väl om du inte heller vill gå. Hade jag blivit bjuden på ett bröllop utan att få ta med mig min sambo så hade jag sett det som en markering om att brudparet inte respekterar det viktigaste val jag har gjort i mitt liv (sedan att det mycket väl kan handla om att de inte har råd att bjuda alla respektive eller liknande tycker inte jag hör hit, då hade jag hellre valt bort både i paret/dragit ner på kostnaderna på annat sätt/skjutit på bröllopet) och då tycker inte jag att de är värda min närvaro på sin dag heller. Visst kan jag också tycka att det känns lite ...vad ska jag säga... märkligt att bjuda vissa personer till vårt bröllop, som exempelvis en av mina bästa vänner vars sambo jag har träffat en gång (varför ska jag lägga pengar på och dela vår dag med honom?), men i och med att hon har valt att leva sitt liv med honom så ser jag det som så att de hör ihop oavsett om jag vill det eller inte = antingen skickar jag en inbjudan till båda eller ingen alls. Tack för mig =)

• TheD
    Fröken Emma skrev 2012-03-28 21:22:37 följande:

• Cicci90

Vi har inte bjudit respektive till de gäster vars pojk-/flickvänner eller sambos som vi aldrig har träffat.
    Det skulle innebära drygt 25 extra gäster, vilket vi inte har råd med. Då hade vi fått avstå att bjuda nära vänner.
    Så resonerar vi. Hellre många vänner än några vänner och en hel hög med okända..

• Insanire
    Cicci90 skrev 2012-03-29 15:03:05 följande:
    Vi har inte bjudit respektive till de gäster vars pojk-/flickvänner eller sambos som vi aldrig har träffat.
    Det skulle innebära drygt 25 extra gäster, vilket vi inte har råd med. Då hade vi fått avstå att bjuda nära vänner.
    Så resonerar vi. Hellre många vänner än några vänner och en hel hög med okända..
    Jag skulle ha tänkte likadant jag med.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden