• Maj02

Sambo inte medbjuden

Hej experter och hobbytyckare.
    Jag är inbjuden till ett bröllop i höst till en gammal kär vän. Alltså jag är inbjuden, mitt namn står på kuvertet och det står inget om respektive i inbjudan. Bröllopet är i mina gamla hemtrakter och min sambo som är från andra änden av landet hade tänkt att följa med dit för att hälsa på släkt och vänner. Nu är han inte inbjuden till bröllopet.

Det är även så olyckligt att min sambo ej har träffat dessa goda vänner.

Jag har på det stora internätet konsulterat fru Ribbing och enligt henne är det högst olämpligt att inte bjuda in båda parterna i ett etablerat par.

Hur resonerar ni angående situationen?

• Svar på tråden Sambo inte medbjuden
  • Maj02

Tack för era svar.

Jo det är väl så att jag faktiskt är lite osäker på om sambon är inbjuden. Det är nog idé att fråga.

Och är han det inte så håller jag nog med er båda. Det finns absolut skäl då det är ok att inte bjuda med en sambo. Oavsett vad vår vett och etikett-guru säger. Det blir bara ett så pass mkt större projekt när boende och resor ska ordnas. Men som ni säger, jag kan faktiskt välja att inte gå.

• Maj02
    Green skrev 2012-03-27 13:34:52 följande:
    Det bästa är väl att ringa din vän och fråga!
    Vet din vän om att du har sambo?

Jag skickade inbjudan till min "lillebror" och han svarade att han och hans sambo kommer. Jag trodde ev att han hade flickvän men visste inte att dom var sambos.
    Givetvis är hon välkommen! Tur att han hörde av sig snabbt så jag får med henne i planeringen Glad
    Jadå, det vet de om.

Tur att ni var så pass öppna att det löste sig så smidigt för er.
  • Maj02
    mimi00 skrev 2012-03-27 13:33:53 följande:
    Jag vill med gärna ha råd här, fast jag är i motsatt situation. Vi har en kusin vi knappt träffar eller umgås med (jag har aldrig träffat), bjuder vi hans flickvän? vet inte om de bor ihop eller inte :S Jag känner jag vill att jag eller min fästman ska känna alla som är på vårt bröllop, vill inte fira med främlingar.. men samtidigt då, hur gör man med respektive? Jag hade blivit ledsen om inte jag blev medbjuden till någon på min fästmans sida :/
    Måste ni bjuda kusinen?
  • Maj02
    knyttan skrev 2012-03-27 18:44:33 följande:
    Jag har en väldigt klar åsikt i den här frågan och det är att man firar inte sitt bröllop genom att tala om för andra par att deras relation är mindre värd än ens egen. För det är det man gör om man bara bjuder en i ett par. Kan man inte bjuda båda, då bjuder man inte nån. Jag tycker det är väldigt ouppfostrat och ofint, och de enda skäl som jag kan komma på är a) man har inte "råd" att bjuda båda, b) man "känner" inte sambon, eller c) man känner sambon, tycker inte om henom, och/ eller vill markera mot relationen genom att inte bjuda in henom. Alla tre riktigt usla anledningar som inte "håller i rätten".
    Vi har bjudit sammanlagt 5 "okända" sambor till vårt bröllop, ska bli riktigt roligt att äntligen få träffa dessa människor som är viktiga i våra vänners liv! Solig
    Tack for ditt inlägg! Det var nämligen lite så jag kände. Som att vår relation inte är riktigt lika mkt värd.
  • Maj02

Tack för alla goda och mindre goda råd! Jag ska höra med min sambo i första instans och fråga om han vill gå eller inte. Vill han det då ringer jag och frågar om inbjudan gällde oss båda. Om inte, då går jag gärna själv trots att jag har en annan åsikt om inbjudningar till bröllop.

Själv anser jag nog att jag hellre anpassar budgeten till antalet vänner jag vill ska komma än tvärtom.

• Maj02

För att förtydliga lite. Det var nog inget aktivt ställningstagande från deras sida. Han stod bara inte med på inbjudan. Han är inte hemlig och de vet om honom men har aldrig träffats.

Jag är inte alls särskillt bitter, jag går i valet och kvalet om jag ens ska bry mig om att fråga om han är inbjuden. Jag menar, jag kan ha en mycket trevlig kväll utan honom. Sen som någon skrev lite tidigare i tråden, på nåt märkligt sätt känns det ändå som att han inte inte riktigt är "godkänd" i och med avsaknaden av inbjudan.

Vi går i giftastankar själva och nu funderar jag lite på hur vi själva ska göra. Jag är rätt säker på att sambos/ pojkvänner kommer bli inbjudna. Och jag kommer vara noga med att skriva båda namn på inbjudan. För att undvika missförstånd. Man lär så länge man lever :)

• Maj02
    Darling Daisy skrev 2012-03-29 20:34:21 följande:
    Vi bjöd en del vänner/släktingar där vi inte hade koll på ev sambos. För oss var det viktigt att ingen blev utelämnad, så vi skrev "Familjen Svensson"  eller "Kalle Karlsson m familj" på inbjudningarna. 
    Då var vi säkra på att ingen blev glömd (eller felstavad )
    Vi var dock medvetna om att det kunde innebära ett ganska varierande antal gäster, beroende på om gästerna ville ta med barn eller inte. 
    För oss var det inte något jätteproblem om det blev 45, 52 eller 41 gäster, så vi kände att den formuleringen passade oss bra. 

Till TS: Jag kan förstå att man kan känna sin relation förminskad om "alla andras" sambos blir bjudna. Hoppas att det inte är så din vän menar.
    Vad skönt att du och din sambo verkar ta det ganska lugnt i a f! Hoppas det blir ett härligt bröllop, oavsett om du åker själv eller inte!  
    Tack!
    Bra idé med inbjudningarna, jag tror att även vi kommer att tillämpa något liknande.
Svar på tråden Sambo inte medbjuden