• Maj02

Sambo inte medbjuden

Hej experter och hobbytyckare.
    Jag är inbjuden till ett bröllop i höst till en gammal kär vän. Alltså jag är inbjuden, mitt namn står på kuvertet och det står inget om respektive i inbjudan. Bröllopet är i mina gamla hemtrakter och min sambo som är från andra änden av landet hade tänkt att följa med dit för att hälsa på släkt och vänner. Nu är han inte inbjuden till bröllopet.

Det är även så olyckligt att min sambo ej har träffat dessa goda vänner.

Jag har på det stora internätet konsulterat fru Ribbing och enligt henne är det högst olämpligt att inte bjuda in båda parterna i ett etablerat par.

Hur resonerar ni angående situationen?

• Svar på tråden Sambo inte medbjuden
  • Mariem

Knyttan, håller med dig! Tycker att man markerar något om man inte bjuder båda i ett par. TS, tycker att du ska tacka nej om det nu visar sig att din sambo inte är bjuden. Mimi00, varför bjuda en kusin som ni inte har kontakt med?

• Sara 120707

Jag kan hålla med många här om att det bryter mot ettiketten och att om man av någon anledning vill bjuda utan partner så bör man höra av sig i förväg.

MEN jag håller inte med en del här som säger att man aldrig bör bjuda utan partner. Det här med att det ska vara antingen med partner eller inte alls tycker jag kan bli oartigt åt andra hållet.

Vi var i ett planeringsstadie i sitsen att vi var tvungna att antingen bjuda ett par av de yngre kusinerna utan deras pojkvänner eller hoppa över dem helt och hållet. Då tycker jag att det blir mer oartigt att bjuda alla kusinerna utom de som har partners.

Jag kan iaf säga att jag tar hellre en inbjudan till bara mig (gärna med förklaring) än jag inte får någon inbjudan alls.

Sen tycker jag väl också att det finns lite gråzon där det beror på vem som faktiskt gifter sig. Skulle någon av mina barndomsvänner gifta sig och inte bjuda min sambo utan endast mig så skulle jag inte räkna det som en likadan markering som om det varit en släkting.

Vi hamnade också i situationen där min sambo tvunget ville bjuda alla sina kusiner (även de han inte umgåtts med på flera år) och det visade sig senare att ett par av dem hade sambos som vi inte visste om fanns. Så de fick vi räkna in i efterhand men varför de skulle vilja gå på vårt bröllop när de inte ens träffat brudparet förstår jag inte.

Personligen tycker jag att det känns konstigt att acceptera en inbjudan där man inte känner brudparet, sen tycker jag att det av någon anledning finns en viss "girighet" som jag inte förstår mig på när det gäller bröllop. En del av de släktingar som vi bjöd in på 30-årsfest förra sommaren brydde sig inte ens om att svara på inbjudan men NU när det gällde bröllop så ville de minsann komma.

Och slutligen tycker jag att det är ett ganska vridet påstående att säga att man bjuder folk man inte känner "för då kan man ju lära känna dem på bröllopet", allvarligt?? Med 70 gäster hur mkt kommer man att hinna umgås?

• EvJi
    knyttan skrev 2012-03-27 22:00:18 följande:
    Det är inte jag som "bestämmer" eller avgör det, så är det. Om du bara bjuder in ena delen av ett par så kan jag sätta pengar på att i mer än hälften av fallen skulle någon ta illa upp, precis som om du la en brakfis vid bordet. Vissa människor tycker inte att en brakfis vid bordet är en så himla stor grej, men enligt vedertagen vett och ettikett så gör man inte så eftersom risken är ganska stor att man uppfattas som tölpig/ förolämpar andra personer i sin omgivning. Att känna till vett och etikett är en ganska bra allmänbildning och det finns anledningar till varför mangör och inte gör på vissa sätt. Det är inte bara gamla mossiga regler som "nån" (typ Ribbing??) bestämt att så här och så här ska man göra, utan det är olika sätt att förhålla sig till sina medmänniskor på ett så trevligt sätt som möjligt. Och visst kan man i vissa fall bryta mot vedertagen etikett men då ska man också ha koll på det och vara medveten om att människor kan bli sårade och ta illa upp...
    Om man inte bjuder båda i ett par så säger man att deras relation inte är värd att tas på allvar, eller ännu värre så kan man signalera att man tycker illa om den respektive som man inte bjuder.
    Jag antar att ni gifter er för att ni vill visa världen att ni hör ihop? Då kanske man ska respektera de andra par man har i bekantskapen och inte bestämma om de vill gå på fest själva utan sin partner?
    Detta har alltså inget med att göra om man kan tänka sig att gå på fest utan sin sambo eller inte, det kan jag också och har gjort vid flera tilfällen. Det handlar om att man som värd inte ska bestämma åt sina gäster om de vill göra det! Läs förövrigt på Magdalena Ribbings spalt på DN, där står mycket klokt som man kan ha nytta av i livet i största allmänhet.
    Ok, nu är det ju inte riktigt meningen att det här forumet ska bli något ställe att "morra" åt varandra på, så det tänker jag verkligen försöka undvika, men.....

Vi ha alla olika åsikter om saker och ting och jag är inte övertygad om att vare sig din eller min åsikt är den "rätta". Vi behöver heller inte tänka lika men respektera varandras åsikter och eftersom du då verkar vara av den uppfattningen att det är viktigt med vett och etikett så kanske en liten grundregel i det kan vara på sin plats. Just det faktum att alla har rätt till sin åsikt och det finns ingen anledning att låta otrevlig och nedvärderande för att inte andra håller med. Jag vet vad vett och etikett betyder, jag tillämpar det till och med själv ibland men jag tänker inte acceptera att bli dumförklarad för att jag inte delar din uppfattning. Jag tycker inte att din ton är trevlig, helt enkelt.

Jag håller inte med dig i din uppfattning om vad du tycker är rätt och fel, för det är faktiskt din egna uppfattning, men jag respekterar den och förväntar mig även att du gör det samma.

För övrigt så har jag läst en hel del Magdalena Ribbing, tycker att hon är väldigt vettig och jag har till och med haft "hjälp" av hennes tips och råd, men det är just det, tips och råd inte någon lag!

Om jag låter otrevlig i tonen eller om någon som läser detta tar illa upp så ber jag om ursäkt för det redan nu. Mitt syfte med dessa rader är inte att såra eller vara respektlös mot någon.
  • natalie8508

Jag tycker sånt här är jätte knepigt.. min släkt e stor o jag har ca 15 kusiner med respektive o många har barn.. men lokalen e väldigt brgränsad så vi kommer tyvärr inte kunna bjuda alla.. är många flickvänner som jag heller aldrig träffat.. o jag tycker det skulle varit jätte kul o träffat dom men vi har gjort bröllopet barnfritt och sen ang kusinerna så får de ta med respektive om de är förlovade el sambos.. 

• Amanda547

Jag har bjudit en väldigt god vän till mig men inte hennes sambo.. 
    Nu var det ju iofs så att dem hade gjort slut när hon fick sin inbjudan men är tillsammans igen.. Henned sambo är en gamal vän till familjen och tyvärr så finns det ingen annan människa jag föraktar så som jag föraktar han.. Jag hälsar om vi springer på varran på gatan med ett enkelt hej no more..

Han var min M2B bästa vän en gång men han tabbade sig gång på gång på gång trotts detta så förlät han honom och ändå så bettede han sig riktigt illa..
    Han har även betett sig fruktansvärt mot några utav mina vänner så tyvärr kan jag ej se honom medbjuden på mitt och min M2b bröllop trotts att han nu är en nära väns sambo..

Så man måste inte alla bjuda respektive utan den som står på kuvertet är den som är bjuden och då får man respektera de för brudparet har säkert en anledning till sina val av gäster..

/A 

• AnnL

Jag tycker det är svårt med unga människor 20 och neråt som har olika pojk-och flickvänner och precis när vi tänkt skicka ut inbjudningarna och tänkt bjuda den här pojk eller flickvännen, då är det en annan helt plötsligt :P Hur tänker man då?

• SkövdeSophie

Jag anser att man bjuder etablerade par, men ungdomars pojk- flickvänner kan man, om man vill, låta bli att bjuda.

• Anneli256

Vi hade samma typ av diskussion när vi började planera inbjudningarna inför vårt bröllop. Jag har några arbetskamrater som jag gärna ville bjuda men jag har aldrig träffat deras partners.. dock valde vi efter noga övervägande att bjuda deras respektive.. sedan är det upp till dom om dom vill komma trots att dom inte känner oss.

Orsaken till att vi kunde göra det var pga det finns plats..o kuvertavgiften inte är "blodigt hög" som vissa har. Vi pratade fram och tillbaka.. jag tror inte att dom hade tagit illa vid sig om vi valt att inte bjuda.. men det var väldigt uppskattat att vi gjorde det.

Jag rek dig att prata med dom som skickat inbjudan. Det kan ju faktiskt vara så att han är bjuden fast han inte står med. Sen efter det så får du ta ställning till om du vill gå eller inte. Utan att göra någon stor sak av det hela. Som sagt var.. vi valde att följa etikettsreglerna för att vi hade möjlighet att göra det.. om situationen varit annorlunda så hade vi antagligen fått välja bort personerna helt ( vilket nog är d alternativ jag personligen tycker var bäst) eller välja att bjuda bara den ena med en förklaring till varför.

Lycka till.

• Silent Ninja
    Sara 120707 skrev 2012-03-27 22:36:40 följande:

Jag kan hålla med många här om att det bryter mot ettiketten och att om man av någon anledning vill bjuda utan partner så bör man höra av sig i förväg.

MEN jag håller inte med en del här som säger att man aldrig bör bjuda utan partner. Det här med att det ska vara antingen med partner eller inte alls tycker jag kan bli oartigt åt andra hållet.

Vi var i ett planeringsstadie i sitsen att vi var tvungna att antingen bjuda ett par av de yngre kusinerna utan deras pojkvänner eller hoppa över dem helt och hållet. Då tycker jag att det blir mer oartigt att bjuda alla kusinerna utom de som har partners.

Jag kan iaf säga att jag tar hellre en inbjudan till bara mig (gärna med förklaring) än jag inte får någon inbjudan alls.

Sen tycker jag väl också att det finns lite gråzon där det beror på vem som faktiskt gifter sig. Skulle någon av mina barndomsvänner gifta sig och inte bjuda min sambo utan endast mig så skulle jag inte räkna det som en likadan markering som om det varit en släkting.

Vi hamnade också i situationen där min sambo tvunget ville bjuda alla sina kusiner (även de han inte umgåtts med på flera år) och det visade sig senare att ett par av dem hade sambos som vi inte visste om fanns. Så de fick vi räkna in i efterhand men varför de skulle vilja gå på vårt bröllop när de inte ens träffat brudparet förstår jag inte.

Personligen tycker jag att det känns konstigt att acceptera en inbjudan där man inte känner brudparet, sen tycker jag att det av någon anledning finns en viss "girighet" som jag inte förstår mig på när det gäller bröllop. En del av de släktingar som vi bjöd in på 30-årsfest förra sommaren brydde sig inte ens om att svara på inbjudan men NU när det gällde bröllop så ville de minsann komma.

Och slutligen tycker jag att det är ett ganska vridet påstående att säga att man bjuder folk man inte känner "för då kan man ju lära känna dem på bröllopet", allvarligt?? Med 70 gäster hur mkt kommer man att hinna umgås?

Det där med släktingar som inte hör av sig har vi också haft. När min sambo fyllde 30 för några år sedan så var det flera som ej hörde av sig och kom inte heller på festen, trots att vi räknat med dem. De skulle komma men dök aldrig upp, det är inte ok tycker jag!
    Nu har det tyvärr "läckt ut" att vi ska gifta oss, och gissa vilka som har hört av sig och fjäskar och tror att de ska få komma? Vi har ej skickat ut inbjudningarna ens och vi vet inte vem/vilka som skvallrat.
    Men som sagt, duger det inte att bara ringa eller skicka ett sketet sms för att informera om att man fått förhinder ena gången så behöver man inte ta för givet att man ska bli bjuden nästa gång heller!

Sen tror jag att jag läst i någon tidigare tråd att om ett par inte är gifta eller förlovade så går det bra att bara bjuda den ena, men annars ska helst båda bjudas in.
  • Sara 120707
    Silent Ninja skrev 2012-03-28 13:18:13 följande:
    Sen tror jag att jag läst i någon tidigare tråd att om ett par inte är gifta eller förlovade så går det bra att bara bjuda den ena, men annars ska helst båda bjudas in.

Jo men det är väl just därför jag tycker att det är rimligt att de här etikettreglerna luckras upp lite för de "uppfanns" när man levde på ett annat sätt. Man förlovade sig när man var ung, gifte sig inom ett år och skiljsmässa var VÄLDIGT ovanligt.

Nuförtiden så har man pojk/flickvänner, flyttar ihop, flyttar isär hit och dit. Det gör att där blir en mycket större gråzon för dessa etikettregler. Det kan ju vara väldigt svårt att avgöra när det är "seriöst och stabilt", en av mina kusiner(22 år) bjöd vi med sambo och de har nu gjort slut. Två av mina tjejkompisar hade precis skaffat nya partners när vi skickade ut inbjudan, då var det helt nytt och vi räknade inte dem som "par" MEN om de fortfarande är tillsammans när vi gifter oss så har de ju faktiskt varit tillsammans ett halvår och det är ju genast mer stabilt.

Så jag tycker absolut inte att detta ämnet är så svartvitt som vissa vill få det att verka.

Det enda svartvita är om personen är gift, ska partnern bjudas med om det inte finns väldigt specifika skäl och isf ska man höra av sig tidigare och förklara situationen. Sambos bör också bjudas tillsammans eller ges en förklaring innan inbjudan skickas ut.

Det ironiska med ämnet är att de flesta har inget problem med att bjudas utan sin partner om man ringer upp dem i förväg och förklarar situationen. Såååå mycket problem kan undvikas genom ett sådant samtal.

Svar på tråden Sambo inte medbjuden